Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag blir tvåbarnsmamma i slutet av sommaren och har tänkt investera i en sjal. Men jag blir bara desto mer förvirrad ju mer jag läser om sjalar. Detta är det jag vill göra:
*amma
*bära inomhus/kortare sträckor
*men även bära längre sträckor (vi har tänkt klara oss utan syskonvagn)
*den måste vara så sval som möjligt (efter att Helmer föddes hade jag förhöjd kroppstemperatur 38+ i över ett år, jag plågades med kläder på)

Jag förstår att jag inte klarar mig (enbart) med en vanlig ringsjal.
*Är x-ringsjal nåt att ha?

Som jag har förstått så rekommenderas en elastisk sjal till nybörjare/nyfödingar. Helmer vägde 9,3 vid sex månader, så det känns som att man skulle växa ur en sådan väldigt fort om detta barn går upp lika fort.
*Är det helt omöjligt att använda en vävd sjal som nybörjare med nyföding?

Vad anser ni om dessa sjalar:
*Ultimate Baby Wrap
*Girasol
*EllaRoo
*MobyWrap

Vad skulle ni rekommendera?
Användarens profilbild
Av Anso
Hej,
Du kan absolut ha en vävd sjal redan från dag ett. Vad som är bra med en trikåsjal är att många tycker att man inte behöver vara lika petig med knytning som med en vävd sjal men jag kan lova att du snart får in snitsen på att knyta även vävd sjal. Har du möjlighet att åka på en sjalbarnsträff redan nu kanske så att du får lite tips?

Trikåsjalar-om du vill ha en lite stadigare sjal så har jag förstått att Ultimate Baby Wrap nog är lite för töjbar för lite tyngre barn. Många tycker bra om Moby wrap.
Både Girasol och Ella Roo är vävda sjalar och Ella Roo är en tunnare variant. Den har inte samma svikt/giv i tyget som många av de andra vävda sjalarna och kan därför upplevas som att den inte avlastar lika bra och även med den måsta man vara lite noggrann när man knyter för att få till avlastningen. MEN, absolut ingen omöjlighet att lära sig!!

En nykomling på den svenska sjalfronten är tydligen Calin Bleu Gauze wrap som ska vara rätt sval och lite tunnare.
Användarens profilbild
Av diddeldi
det är inte alls omöjligt att ha en vävd sjal redan från början, men det är lättare att lära sig knyta en trikåsjal och den är också gosigare mot den lilla bebisen. visst måste man byta efter ett tag, men om man vill så kan man ju då sälja trikåsjalen begagnad, så får man ju tillbaka en del av pengarna man lagt ut för den.

vad gäller de sjalar du räknat upp så tycker jag att ultimate baby wrap är alldeles för stretchig, särskilt om dina barn går upp snabbt i vikt. den passar bäst till en väldigt liten bebis tycker jag. ella roo är en tuskaftsvävd sjal som inte avlastar lika bra som en diagonalvävd. den är något svalare men jag personligen tycker inte att det kompenserar att avlastningen är sämre. girasol har en lite flanellig känsla och har en fram- och en baksida till skillnad från nästan alla andra sjalar. men den är diagonalvävd och avlastar bra. jag har inte blivit kär i den men det finns förstås de som gillar den. moby wrap hade jag själv till atlas när han var nyfödd och gillade den jättemycket. men jag får anses som partisk eftersom jag säljer moby wrap (i och för sig säljer jag den för att jag gillar den, men ändå).

en annan sjal som kan vara värt för dig att titta på är calin bleu gauze wrap. den är en sval vävd sjal och avlastar i mitt tycke bättre än ella roo (och jag säljer inte någon av dem :wink: ). fast jag hade ändå satsat på en trikåsjal först, det är verkligen jättemysigt till en nyfödd bebis.
Användarens profilbild
Av Anso
:lol: :lol: :lol: Heja Diddeldi, är vi som två papegojor eller? :roll:
Användarens profilbild
Av diddeldi
Anso skrev::lol: :lol: :lol: Heja Diddeldi, är vi som två papegojor eller? :roll:

:lol: :lol: :lol:

fantastiskt vad lika man kan tycka - då måste det ju vara sant :wink:
Användarens profilbild
Av sus
Jag tycker att den stora fördelen med elastisk sjal i början är att den är så smidig att man kan ha den på sig hela dan och ta i och ur barnet flera gånger utan att knyta om. Det går även med en vävd sjal, men den känns lätt lite bylsig när man inte har ett barn i. Jag som fick barn i November tycker också att det var mycket skönare att ha en trikåsjal under jackan än att knöla in en vävd sjal.
Jag hade en stork från början men köpte en moby just pga "bylsigheten". Om du är rädd för att trikåsjalen ska ha kort livslängd så tycker jag Mobyn är ett bra alternativ eftersom den är ganska billig.
Av Marika
JAg håller med de andra, det du kan tänka på är att du kan sälja din trikåsjal när du byter till en vävd, då behöver du inte lägga ut så mycket på nästa sjal.

Jag är ganska nybliven tvåbarnsmamma som ej använder syskonvagn.

Jag gör i prinsip så här på dagarna. Knyter på mig min trikåsjal som i princip inte åker av förrän på kvällen vissa dagar. Sen använder jag också min ringsjal mycket. Då har jag den ovanpå min trikåsjal eftersom min trikåsjal inte är så tjock så funkar det toppen.
Ringsjalen har jag om jag vill söva den lille och sen lägga ifrån mig henne i vaggan eller ibland när jag skall amma. Jag skulle personligen inte vilja vara utan vare sig ringsjal eller trikå.

Jag skall väl tillägga att jag använt ringsjal massor till min äldsta och är van att handskas med den. Jag vet att många tycker att ringsjal kan var lite krånglig till en nyfödd. Men du kommer absolut att vara i behov utav en när den lille blir större och rörligare och skall upp och ner.

Jag tycker absolut att du skall börja med en trikå. Finns inget mysigare till en nyfödd!!

Om du kan, gå på en sjalträff och kläm, känn, prova och fråga.

Lycka till!
Av Sciarlotta
Tack för alla svar. Just nu lutar det åt en Moby, jag har börjat söka så smått i säljes-annonser. Jag kommer nog ha svårt att sälja sjalen när det är dags för en vävd sjal. Samlare som man är, det kanske kommer fler barn som behöver den? :roll:

Vad är ett bra pris på en beg Moby i gott skick?
Användarens profilbild
Av Fulfot
Vill bara tipsa om denna site: http://www.peppermint.com

Köpte min moby därifrån för 370 kr. (Priset beror på dollarkursen och varierar lite.) Då ingick frakt och leverans fram till dörren.
Det tog ca 2-3 dagar så hade jag den. Det var någon här som tipsade om den siten i höstas, det finns säkert en gammal tråd om den om du orkar leta.
Vet att det är ett par stycken till härifrån som beställde och så vitt jag vet är dom också nöjda. Det var inga problem att betala med kreditkort.
Det var det billigaste jag hittade.
Annars så kanske det är någon av sjalförsäljarna som har rea eller vill bli av med något demoexemplar?

I vilket fall som helst så har sjalar ett så pass bra andrahandsvärde så du kommer inte att förlora många kronor om du säljer den vidare.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Fulfot
och du, välkommen hit! ( :oops: glömde)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?