Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Hej
Har testat att bära min veckogamla dotter i en hemsydd trikåsjal. Första gången gick det jättebra och andra gången blev hon jättearg. Vet inte om jag hade den för hårt knuten andra gången så hon blev ihopklämd. Jag är dock lite osäker på hur hon ska sitta i sjalen. Jag har knutit som han i den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=qYdI7HH9PW0

Så här såg det ut när jag hade henne i sjalen:
Bild
(Lite knöligt kanske, kom ihåg att det är första knytningen någonsin med bebis i.)

Jag har stoppat i henne så att hon har benen i grodpos. innanför krysset och sen dragit upp smokingbältet, eller vad det nu kallas, över ryggen på henne. Är det så det ska vara? Har också sett att man har benen hängande på var sida om krysset, men det känns som om hon är för liten för att ha det så?

Tacksam för hjälp
Senast redigerad av tweed den sön maj 25, 2008 17:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av emelie
Det ser ut på bilden som om ena kryssbandet är lite ihopdraget?
Jag skulle se till så de är så utdragna som möjligt över hennes rygg och över dina axlar. Bekvämare att bära då också.
Hur hårt man bör dra åt lär man sig efter några gånger.

Min son gillade aldrig att sitta i groda inne i sjalen, han satt alltid med benen utanför.
Bre ut sjalen under hennes rumpa, så att hon sitter groda med tyg från knäveck till knäveck.
Sen brukadejag ha smokingbältet uppdraget runt hela kroppen och vika in nedre sjalkanten runt hans fötter så han fick stöd underifrån o på sätt ännu mindre minska "hängrisken".

Övning ger färdighet! :D

och vilket underbart litet huvud som sticker ut ur fina sjalen. :loving:
Användarens profilbild
Av tweed
Nu har jag provat igen, den här gången med benen utanför:
Bild
Och sen smokingbältet utanför. Kan det vara rätt? Hon verkar trivas iaf.
Användarens profilbild
Av tweed
Jo, alltså, jag hade ju smokingbältet utanför. På bilden har jag dragit ner det för att visa hur jag gjort med benen :-) Med smokingbältet uppdraget såg det så här:
Bild
Dålig bild, men man kan ju se ungefär...
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Ser ganska bra ut tycker jag, men se till att sjalen verkligen går från knäveck till knäveck. "Kryssdelarna" ser ut som att de inte riktigt är tillräckligt dragna åt sidorna. Förstår du vad jag menar? Inte jätteviktigt nu kanske när hon är pluttliten och ändå har smokingbältet som skydd med, men desto viktigare ju större hon blir! Öva på! :)
Användarens profilbild
Av tweed
Mera i kryss menar du? På axlarna har jag vikt sjalen, jag tycker den är lite för bred, men det behövs väl när hon blir lite större.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
kvarnvik skrev:Nu har jag provat igen, den här gången med benen utanför:
Bild
Och sen smokingbältet utanför. Kan det vara rätt? Hon verkar trivas iaf.
Ja, på den här bilden ska kryssen gå hela vägen från knäveck till knäveck, inte sluta mitt på rumpan som de gör nu.
Användarens profilbild
Av emelianna
Bara du brer ut krysset ordentligt från knäveck till knäveck kommer det bli jättebra :) Båda sjaländarna som bildar krysset ska alltså vara utdragna så de täcker från det ena knävecket till det andra!

Det ser väldigt mysigt ut :)
Användarens profilbild
Av Beckah82
Andra knytningen ser bättre ut men jag hade haft bebisfötterna som på första bilden, dvs innanför tyget. Finns ingen anledning att ha så små fossingar utanför om bebis är nöjd att ha dem innanför. De sitter mysigare och slipper få kalla fötter.

I övrigt tycker jag det ser bra ut för att vara nybörjarknytningar. Jag dör av skam när jag tänker tillbaka på mina egna första försök ;-) de var inte alls fins. Jag knöt mer som att sjalen var ett smalt snöra, inte ett platt tyg.

Bland annat så brydde jag mig inte om att tyget inte skulle korva sig och jag brydde mig inte om att sprida ut över axlarna och sånt.
Som tur är gör det inte så mycket när man har trikå och bebisen är pyttig för då hinner man öva sig tills det är dags för vävd och bebisen väger mer.

Man blir bebissjuk när man tittar på bilderna iaf :-)
Användarens profilbild
Av Beckah82
Jo en sak som beskriver bättre: Båda kryssidorna ska vara över hela bebisrumpan, inte typ omlott utan helt över, alltså så det blir som ett tyg i dubbelt lager istället för två tyg som bara går lite omlott.
Användarens profilbild
Av glis
Alla andra har ju redan svarat så jag jag får gratulera till en snygg sjal! Snyggt mittmärke också! Får du inte till det så sitter vi i fiket i Töllstorpshallen på tisdag från kanske 14.30 till lite efter 15...
Användarens profilbild
Av tweed
Ok, här ska övas!
Jag tyckte att hon satt lite bättre när benen var utanför för att hon hamnade lite längre ner, men det kanske går att åstadkomma även om hon har benen innanför?

Mittmärket är en rapport på ett vanligt band som mamma hade hemma, sjalen är hemmasydd av trikå köpt på skroten i Kinna för 39kr m. Blev en väldigt billig första prova på sjal.
Användarens profilbild
Av Beckah82
kvarnvik skrev:Ok, här ska övas!
Jag tyckte att hon satt lite bättre när benen var utanför för att hon hamnade lite längre ner, men det kanske går att åstadkomma även om hon har benen innanför?

Mittmärket är en rapport på ett vanligt band som mamma hade hemma, sjalen är hemmasydd av trikå köpt på skroten i Kinna för 39kr m. Blev en väldigt billig första prova på sjal.
Du kan placera henne nere vid knäna eller uppe på halsen och allt däremellan typ (okej inte riktigt) ;-) det beror på hur du knyter och trixar när du sätter in henne :-)

Bandet är fint :-) jag har sett det på skroten (och köpt och använt till bebis-pill-filtar sånna med massa lappar att pilla med).
Användarens profilbild
Av glis
Jag har köpt likadant band på skroten i Kinna... Smart att prova på billigt.
Jag kom aldrig överens med grodpositionen, jag körde med benen utanför redan från början och det verkar gått bra.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?