Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Hello
Emmiez skrev:
Hello skrev:Om du har möjlighet att hitta den så har Elsmarie Gutarp skrivit en helt suverän bok om medeltida kläder som heter precis så: Medeltida kläder. Där finns inga mönster och så men allt man kan tänkas vilja veta om kläder till vuxna och barn och alla accessoarer och skor och allt!

Överlag så var ju de medeltida kläderna sydda av raka stycken, ev med kilar för att få lite mer vidd, så det är inte svårt att sy. Och en kolt till dottern kan du sy som en poncho (dubbelvikt vid axlarna) men sy lite ärmar och sy ihop sidsömmarna, om du förstår vad jag menar.

Men leta efter boken - den är suverän!
finns det bilder i den boken eller berättar dom bara? ska se om den finns på vårat biblotek :)
Massor!! Den är helt suverän om man är intresserad av medeltid!
Användarens profilbild
Av Hello
Hello skrev:
Emmiez skrev:
Hello skrev:Om du har möjlighet att hitta den så har Elsmarie Gutarp skrivit en helt suverän bok om medeltida kläder som heter precis så: Medeltida kläder. Där finns inga mönster och så men allt man kan tänkas vilja veta om kläder till vuxna och barn och alla accessoarer och skor och allt!

Överlag så var ju de medeltida kläderna sydda av raka stycken, ev med kilar för att få lite mer vidd, så det är inte svårt att sy. Och en kolt till dottern kan du sy som en poncho (dubbelvikt vid axlarna) men sy lite ärmar och sy ihop sidsömmarna, om du förstår vad jag menar.

Men leta efter boken - den är suverän!
finns det bilder i den boken eller berättar dom bara? ska se om den finns på vårat biblotek :)
Massor!! Den är helt suverän om man är intresserad av medeltid!
Det är förresten möjligt att man kan köpa boken via Länsmuséet på Gotland Gotlands Fornsal. Det är de som har gett ut den, tror jag, och det är där hon jobbar. Den var inte så dyr när den var ny.
Användarens profilbild
Av linafelicia
När Halmstad firade 500-års jubileum förra året byggde dom upp en medeltidsby och där var jag under några dagar med mina elever. Dom fick själv sy kläder och då använde vi mönstren från Sofias ateljé.
Det var lättsytt och lätt att förstå även för mina elever så jag struntade i att det inte är helt historiskt korrekt :wink:
Såhär såg jag själv och Rasmus ut:
Bild

Och här har det blivit för varmt med ylleklänningen, så den åkte av när jag stod och vävde brickband :-)
Bild

Och här är en bättre bild på Rasmus kläder:
Bild
Till honom använde jag ett vanligt tröjmönster som jag förlängde och gjorde vidare nertill genom att stätta dit kilar. Under har han ett par gröna linnebyxor som jag sydde som helt vanliga byxor för att han skulle kunna använda dom sen också. Hättan är inte heller något speciellt medeltidsmönster utan bara en vanlig hätta i vitt linnetyg med vävda band som dekoration. På denna bilden saknas de vävda banden som jag sydde dit längs framkanten. Här är det vanligt vitt kantband men jag tyckte att det lyste för mycket vitt så det blev till att väva lite band till...
Av Emmiez
linafelicia
va fina kläder, smart att göra vanliga byxor till honom :) så dom kan fortsätta användas :D
Användarens profilbild
Av glis
En vän till mig som är svårartad medeltidsmupp (han också) köpte alltid chinos utan slag nedtill (det heter väl slag? Alltså ett sytt veck på utsidan) i neutrala färger så han kunde ha dem till medeltidskläderna. Har man långa kjortlar syns det ju inte vad man har för brallor. Och det finns inget stiligare än långa kjortlar på män. Apropå linnebyxorna alltså.

Efter min senaste medletidsklänning av 1300-tals modell vill jag protestera mot raka-stycken inlägget. Det varierede minsann, men jag håller med om att klänningar i raka stycken är nog så fina och väldigt bra att komma igång med. Fastnar man kan man ju sy sig något extremistiskt.

En märklig bild på klänningen, tagen under några gymnastiska lekar...http://www.torps.net/lena/medeltid/bild ... G_4831.jpg

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?