Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emmiez
jag har tänkt sy medeltidskläder för vi ska till gotland på medeltidsveckan, så jag ska sy till mig, maken, bonusen (12 år) och dottern (då 8 månader)
Någon som har några bilder så man kan få ideer på hur man ska sy?
Användarens profilbild
Av Elflin
Det finns hela mönsterserier med medeltidskläder från sofias atelje, men det är lite sisådär med "äktheten". Vi har använt oss av dem men ändrat och fixat med dem... Vi ska också dit i sommar!
Av Emmiez
finns sofias atelje på nätet eller är det nån butik nere i skåne?
Av Tifflan
Den som Marion tipsar om har jag liggandes i mina favoriter ifall jag ska sy nåt. Ser ut att vara ganska enkla mönster.
Användarens profilbild
Av Elflin
Det var ju den som Marion tipsade om som jag menade! Sorry att jag inte var tydligare! :oops:
Av Emmiez
jag hittade den när ja sökte på google efter att ja frågat juh :roll:
kollar den lite mer nu :)
Användarens profilbild
Av ernamalin
Måste bara få visa vad jag sydde till svärmors 60-års kalas (hon hade medeltidsfest), jag hade vid detta tillfälle inte rört en symaskin på nästan 15 år och har aldrig varit på något medeltidspartaj så jag hade inte en aning om hur man skulle se ut, men efter en stunds googlande blev det denna, känner mig faktiskt fortfarande lite stolt.

Bild
Användarens profilbild
Av Marion
Vilken fin klänning :love:!
Av Emmiez
ernamalin:
den var ju jättefin :loving:
det ljusblå på armarna sitter det fast i det mörkblå vid armbågen eller vid axeln?
Användarens profilbild
Av Hello
Om du har möjlighet att hitta den så har Elsmarie Gutarp skrivit en helt suverän bok om medeltida kläder som heter precis så: Medeltida kläder. Där finns inga mönster och så men allt man kan tänkas vilja veta om kläder till vuxna och barn och alla accessoarer och skor och allt!

Överlag så var ju de medeltida kläderna sydda av raka stycken, ev med kilar för att få lite mer vidd, så det är inte svårt att sy. Och en kolt till dottern kan du sy som en poncho (dubbelvikt vid axlarna) men sy lite ärmar och sy ihop sidsömmarna, om du förstår vad jag menar.

Men leta efter boken - den är suverän!
Användarens profilbild
Av Mammut
stoffochstil.se säljer mönster på medeltidskläder.
Av Emmiez
Hello skrev:Om du har möjlighet att hitta den så har Elsmarie Gutarp skrivit en helt suverän bok om medeltida kläder som heter precis så: Medeltida kläder. Där finns inga mönster och så men allt man kan tänkas vilja veta om kläder till vuxna och barn och alla accessoarer och skor och allt!

Överlag så var ju de medeltida kläderna sydda av raka stycken, ev med kilar för att få lite mer vidd, så det är inte svårt att sy. Och en kolt till dottern kan du sy som en poncho (dubbelvikt vid axlarna) men sy lite ärmar och sy ihop sidsömmarna, om du förstår vad jag menar.

Men leta efter boken - den är suverän!
finns det bilder i den boken eller berättar dom bara? ska se om den finns på vårat biblotek :)

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?