Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Måsen
Jag har fått två bitar frotté i metervara, randig och fin. Jag tänkte att de skulle passa bra till badcape åt tjejerna, men har inget bra mönster. Visst är det enkelt att sy på fri hand (eller hur :wink: ), men jag behöver inspiration och tips eller till och med mönster.

Behöver jag förresten zickzacka kanterna innan jag tvättar frottén? Tyget har nog legat i en herrans massa år innan jag fick det och jag vill nog tvätta innan jag börjar klippa och sy.
Användarens profilbild
Av Cinnamon
Sick-sacka är alltid bra, annars repar det sig nog. Har du någon cape att titta på? I stort behövs en stor fyrkant och en liten för huvan. Men så långt hade du nog redan kommit, eller? 8)
Användarens profilbild
Av Måsen
Cinnamon skrev:Sick-sacka är alltid bra, annars repar det sig nog. Har du någon cape att titta på? I stort behövs en stor fyrkant och en liten för huvan. Men så långt hade du nog redan kommit, eller? 8)
Jag kan liksom se det färdiga resultatet framför mig, men jag kan just nu inte räkna ut hur jag ska komma dit. :oops:
Användarens profilbild
Av naimiez
Den här från IKEA har vi....jag kan mäta om du vill.....

Bild
Användarens profilbild
Av Beckah82
Men de är ju smartare dessa varianter som är typ ett dubbelvikt tyg med ett håli mitten där man sticker in huvudet och så en huva i hålet. Det blir ju som en klänning nästan.
Användarens profilbild
Av sus
Beckah82 skrev:Men de är ju smartare dessa varianter som är typ ett dubbelvikt tyg med ett håli mitten där man sticker in huvudet och så en huva i hålet. Det blir ju som en klänning nästan.
:iagree:

Våra barn har sånna och dom funkar superbra från Pelle till Lisen
Användarens profilbild
Av naimiez
Mamma sydde när vi var små.....en tub, dra ihop uppe med resår.....öppet för armarna i sidan.....perfekt att byta om under på stranden ;-)
Användarens profilbild
Av Måsen
sus skrev:
Beckah82 skrev:Men de är ju smartare dessa varianter som är typ ett dubbelvikt tyg med ett håli mitten där man sticker in huvudet och så en huva i hålet. Det blir ju som en klänning nästan.
:iagree:

Våra barn har sånna och dom funkar superbra från Pelle till Lisen
Ja, just sån alltså! :lol:
Användarens profilbild
Av Beckah82
Måsen skrev:
naimiez skrev:Här ser du en annan ; http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mons ... up_id=1268
Tack för tips, men jag tänkte nog mer på en som man trär över huvudet, med huva på. Kalas det poncho kanske, och inte cape? :hmm:
Ta ett långt tygstycke (barnets längd minus huvud x 2), vik på mitten, klipp ett hål. Klipp till två bitar till huva, sy ihop ich sätt i hålet.

Fixa till kanten på resten av hålöppningen. Fålla kanterna runt stora tygstycket. Klart :-)
Användarens profilbild
Av Måsen
Beckah82 skrev:
Måsen skrev:
naimiez skrev:Här ser du en annan ; http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mons ... up_id=1268
Tack för tips, men jag tänkte nog mer på en som man trär över huvudet, med huva på. Kalas det poncho kanske, och inte cape? :hmm:
Ta ett långt tygstycke (barnets längd minus huvud x 2), vik på mitten, klipp ett hål. Klipp till två bitar till huva, sy ihop ich sätt i hålet.

Fixa till kanten på resten av hålöppningen. Fålla kanterna runt stora tygstycket. Klart :-)
Kan inte du göra först och fota så jag får se på bild? Det skulle kännas lättare då! :wink: :lol:
Användarens profilbild
Av Beckah82
:lol:

Kan erkänna att jag blev riktigt sugen för ajg har funderat på det länge men jag har inget tyg så jag har tänkt skaffa...eller slakta en gammal handduk. har inte bestämt mig.
Användarens profilbild
Av Hello
Måste ju då visa dessa superfunktionella badrockar jag sydde till de två äldsta innan yngsta fanns:

Bild

Jag köpte två handdukar av vardera sorten på Ohlssons till ett billigt pris (för jag hade inga att slakta), vek en på mitten, klippte hål med litet sprund till huvudöppning. Mätte längden och la till så mycket som behövdes. Mätte ärmlängden och klippte ärmar av den andra handduken. Sydde på ärmarna och sydde sen sidsömmarna i ett svep. Till den lilla räckte det med en handduk, så för att inte hennes skulle bli helt enfärgad och tråkig, blev den lite mer arbetad med ett applicerat hjärta frampå (denna applikation är dock gjord innan jag hade upptäckt vliesofixet, så den är ganska bubblig...). Huvorna är gjorda av en rektangel med söm uppepå. De blev jättestora, så jag veckade dem när jag sydde fast dem mot halsringningen.

Superenkelt och väldigt funktionellt! Lägg också märke till de otroligt användbara stropparna som finns mitt på nederkanter och ärmar!
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Men så kul att den här tråden kom!
Jag har köpt två badlakan som jag ska slakta och sy caper av. :lol:

Kanske kan jag komma mig för nu..... 8)

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?