Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

jag har säkerligen frågat det här förut men antingen är jag duktig på att glömma svar eller så var frågan dåligt formulerad:

ni som har rygg/höft-problem, hur bär ni längre stunder?
innan klarade jag att ta långsjal på mage men nu är tjejen 15 kilo och det blir lite otympligt. mina höfter klarar inte meitai/beco etc.

jag behöver hitta den ultimata enkla knytningen för hundpromenader där det ska vara lätt att ta på/av barn ute...och samtidigt ska mina höfter klara av det.

tips? bilder?
Användarens profilbild
Av Helen
Alla knytnignar på ryggen. ( jag började med sjal pga av ryggproblem)
Gärna med tibetansk avslutning utan knut.

Två grundvarianter. Antingen går sjalen om axlarna och du gör någon form av ryggsäck/ omslutet rygg eller så gör du en torsoknytning där du inte belastar axlarna alls. Det beror lite på vilka problem du har och var du vill ha dotterns tyngdpunkt ( hög eller lågt)
Användarens profilbild
Av schmut
Helen skrev:Alla knytnignar på ryggen. ( jag började med sjal pga av ryggproblem)
Gärna med tibetansk avslutning utan knut.

Två grundvarianter. Antingen går sjalen om axlarna och du gör någon form av ryggsäck/ omslutet rygg eller så gör du en torsoknytning där du inte belastar axlarna alls. Det beror lite på vilka problem du har och var du vill ha dotterns tyngdpunkt ( hög eller lågt)
borde inte en torso belasta höfterna?
just höfterna är min största akilles.
Användarens profilbild
Av lillstrumpa
Jag får jättelätt ont i höfterna, M gillar att åka vagn så det blir nästan bara det. Men jag hade samma problem med Isis (och hon var definitivt inget vagnbarn) och det ultimata för mig var ryggsäck, med barnet högt upp, tänk skuldror snarare än rygg. Och sen tibetansk avslutning heter det väl :hmm: alltså in med ändarna vi axlarna, inte runt magen.

Hänger du med?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jadu, Albert väger ung 15 kg och honom orkar jag inte bära alls :lol: Då har jag iofs inte burit honom på ett år så jag är ju rätt otränad.

Omslutet kryss på ryggen tycker jag iaf avlastar allra bäst.
Av malinka
Jag bär i secured high back carry och ser till att barnet hamnar högt upp för att inte belasta höfterna. Jag har provat omslutet kryss, men har svårt att få honom så högt upp som jag behöver då.

Sen försöker jag tänka på att "dra in svansen mellan benen" för att stabilisera bäckenet.
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Bra att ämnet kom upp :tumsup: I perioder har jag ont i ryggen så jag har oxå funderat på alternativa ryggknytningar till hundpromenader.

Idag blev min ryggknut dock inte bra, trots tibetanskt avslut som brukar funka. Fick mer ont i ryggen under hundpromenaden och lilla E gled utåt neråt. Fick fästa doggen runt ett träd och sen blev det en snabb variant av höftkryss som jag blev himla nöjd med :D Valde att sätta lilla E på höger höft vilket jag aldrig brukar bära på annars, funkade jättebra och kändes kanon för ryggen resten av långa hundpromenaden. Har hört nånstans att man ska belasta båda höfterna lika mycket så det kanske rätade upp ryggen lite :D
Användarens profilbild
Av acand
tass! Har också problem med höfterna - vill ha bra tips!
Av anna m
Jag kan inte se att man kommer ifrån höftbelastningen alls. Det är klart att det blir värre om man bär i ringsjal eller höftkryss för att det blir en snedbelastning och att man går "fel" då men annars kommer ju den extra tyngden på höfterna oavsett.

Får jag fråga vad det är för höftfel? Själv har jag nån seg inflammation som jag inte får rättsida på utan kortison...
Av Annamamman
Jag har en höft som är stel och ond (fast på bättringsvägen hoppas jag). Jag bär med Ergo på ryggen, men sätter avbärarbältet i midjan istället för på höften, då fungerar det för mig.

Hoppas du kan finna något som fungerar för dig!
Användarens profilbild
Av schmut
anna m skrev:Jag kan inte se att man kommer ifrån höftbelastningen alls. Det är klart att det blir värre om man bär i ringsjal eller höftkryss för att det blir en snedbelastning och att man går "fel" då men annars kommer ju den extra tyngden på höfterna oavsett.

Får jag fråga vad det är för höftfel? Själv har jag nån seg inflammation som jag inte får rättsida på utan kortison...
det är reumatiskt, så det går i skov. just nu är det ett halvsegt skov som inte knockat mig helt, men som jag inte vill pressa på.
Användarens profilbild
Av Foxan
Jag är född med höftlux och här besvär i ena höftleden till och från, särksild om jag rör på mig mycket.

Min favvo är MeiTai eller långsjal i omslutet X på ryggen, och jag gillar att spänna den TIGHT runt höften. Tibetansk ryggsäck avlastar lite värre men duger eftersom jag är gravid. Just nu kan jag inte bära längre än 30 min, dock.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?