Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har köpt 5m jerseytyg som jag tänkte sy två trikåsjalar av för att ge bort till gravida vänner (för att de snabbt ska kunna komma i kontakt med sjalar 8) )

Men nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att fålla dem? Har inte tillgång till overlockmaskin tyvärr

vad tror ni på?
Fålla med kantband, dubbelfålla eller försöka sicksacka kanten???
Användarens profilbild
Av Mia
Jag kan ju inte sy så du får säkert bättre svar av ngn annan.. :wink:
Men..
zickzacka är nog inte så bra..
Kantband kan vara svårt att få tag i med samma stretch..
Fålla dubbelvikt skulle jag tro på. Om inte sjalen stretchar mycket på längden för då ar risken stor att kanterna krullar sig och blir hårda, i så fall får du nog försöka låna en overlockmaskin.

(Ni får säga åt mig att hålla tyst i detta ämne! :P :wink: Jag kan ju inte hantera en symaskin men jag har ju provat en del sjalar så jag försökte komma med en tanke i alla fall... )
Användarens profilbild
Av diddeldi
ja, kan man inte overlocka så tror jag mest på dubbelfållning. du har ingen "falsk overlock" på din maskin? det kanske skulle kunna funka?
Användarens profilbild
Av tinaw
Sicksack, nån flat söm, vikt fåll o sytt m tvillingnål. Till mig själv hade jag inte gjort nåt alls med kanterna. De tar sig ingenstans.
Användarens profilbild
Av melon
Jag hade nog sicksackat tätt med en tråd i avvikande fär - skittufft! :D
Annars om man är lat, finns det färdiga kantband i trikå att köpa, men det kanske blir dyrt när det går åt så många meter... :wink:

Förresten, vad är det för trikå du har hittat? Jag har letat men den har antingen varit för tunn och stretchig, eller för tjock och stum... :roll:
nennie81 skrev: Men nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att fålla dem? Har inte tillgång till overlockmaskin tyvärr
Måste du fålla?
Trikå raspar inte upp sig så om du inte vill för att du tycker det är snyggt så måste man inte fålla.
Om du ska fålla så är det enda viktiga att du väljer en töjbar söm eftersom annars kommer den gå sönder när man använder sjalen.
Om du vill att det ska se ut som overlock så går det bra med en tät sick-sack. Testa att sy i en spillbit av samma tyg först så du kan ställa in maskinen rätt. Ibland kan det vara svårt att sicksacka runt kanten och då kan du sy en bit in, ungefär en pressarfotsbredd, och sen klippa bort tyget som kommer utanför sömmen. Var försiktig bara så att du inte klipper i sömmen :?
nennie81 skrev: Men nu undrar jag hur jag ska gå tillväga för att fålla dem? Har inte tillgång till overlockmaskin tyvärr
Måste du fålla?
Trikå raspar inte upp sig så om du inte vill för att du tycker det är snyggt så måste man inte fålla.
Om du ska fålla så är det enda viktiga att du väljer en töjbar söm eftersom annars kommer den gå sönder när man använder sjalen.
Om du vill att det ska se ut som overlock så går det bra med en tät sick-sack. Testa att sy i en spillbit av samma tyg först så du kan ställa in maskinen rätt. Ibland kan det vara svårt att sicksacka runt kanten och då kan du sy en bit in, ungefär en pressarfotsbredd, och sen klippa bort tyget som kommer utanför sömmen. Var försiktig bara så att du inte klipper i sömmen :?
Användarens profilbild
Av nennie81
Tack för alla bra svar!!

Tror att jag ska försöka göra så som linafelicia skrev men om det blir för krångligt så hoppar jag ver det och ger tyget som det är, så får mina vänner fålla kanterna om de tycker att det är nödvändigt 8) :lol: :lol:

Melon-- tyget kommer från olssons och det funkade bra när jag provbar min 8kgs Tilde i den fast jag bar ju iofsig bara ca 20min men med tanke på att mina vänner fortfarande e gravida så lär det ju inte vara föör stretchigt för deras bebbar iaf 8)

Dessutom köpte jag trikåtyget till den sjal jag bar Tilde i de första månaderna på olssons oxå, och då bar jag henne länge, länge! Vissa dagar uppemot 8-9timmar (med amningspauser å sånt förståss)
Användarens profilbild
Av nennie81
marcy skrev:Annars får du skicka det till mig så overlockar jag. ;)
Vad du är söt!!
Tur att jag har nästan 10veckor på mig innan det första av de två kommande sjalbarnen är beräknat så jag hinner fundera ett tag på hur jag ska göra... Det kan ju tyvärr bli ganska dyrt att skicka 5x140cm tyg fram och tebax :roll:
men jag ska absolut ha ditt erbjudande i åtanke :D :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?