Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av naimiez
Måttar från befintlig bra byxa. Viker på mitten räta mot räta och lägger på varandra, vikta kanten åt samma håll. Klipper ut så jag har 2 byxben. Klipper på en höft ut för grenen (ca 16-17 cm långt och 3 cm brett). Veckla ut och lägg räta mot räta. Sy grensvängarna. Dra isär och sy fot->gren->fot. Sy på muddar.... Har sytt i velour, manchster och stretchjeans - superbra! Hoppas ni förstår

Bild

Den vänstra bilden är tygen vikt på mitten med vikningen till vänster. Den högra bilden är byxbenet utvikt och där vikningen var är den streckade linjen i mitten. Sy de svängda grensömmarna (högra bilden), ta tag i mitten på varje sida och dela byxan så du får fram grensömmen. Sy fot -> gren -> fot

Testa och rita en mall på ett hårdare papper för mönstermall.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av almasmamma
ohh tack, satt oh gjorde ett par innan, men det är så svårt att få mudden ordentligt spänd liksom, annars tappar den ju sin funktion.. Tips?!
Användarens profilbild
Av marcy
Sy ihop mudden till en lång tub, vik dubbel, dra den över byxbenet, måtta in så sömmen hamnar mot byxans innersöm. Nåla fast där och draaaaa, nåla vid byxans yttersöm och draaaa. sen är det bara att draaaaa medans du syr. :)
Användarens profilbild
Av zandrama
marcy skrev:Sy ihop mudden till en lång tub, vik dubbel, dra den över byxbenet, måtta in så sömmen hamnar mot byxans innersöm. Nåla fast där och draaaaa, nåla vid byxans yttersöm och draaaa. sen är det bara att draaaaa medans du syr. :)
Eventuellt kan man sätta en nål vid "yttersömmen" (där den borde ha varit), och så en på varje fram och baksida, så behöver man inte dra lika mycket.
Användarens profilbild
Av marcy
zandrama skrev:
marcy skrev:Sy ihop mudden till en lång tub, vik dubbel, dra den över byxbenet, måtta in så sömmen hamnar mot byxans innersöm. Nåla fast där och draaaaa, nåla vid byxans yttersöm och draaaa. sen är det bara att draaaaa medans du syr. :)
Eventuellt kan man sätta en nål vid "yttersömmen" (där den borde ha varit), och så en på varje fram och baksida, så behöver man inte dra lika mycket.
Men det skrev jag väl? Nåla vid båda byxans sömmar. :) Ibland är jag dutkig och nålar mittemellan också. Men det är sååå pilligt när man syr smått. :)
Användarens profilbild
Av linafelicia
Ett tips till riktigt små kläder är att sy på mudden innan man syr ihop byxbenet för då slipper man sy runt.
Det enda tråkiga är att man då får en söm på insidan av mudden.
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?