Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

vet att det finns gamla trådar om det här men...

hur har ni gjort?
har ni utnyttjat något (låtit något vara kvar) eller har ni sytt om allt från scratch?

ja är AMATÖR o behöver verkligen tydliga enkla instruktioner.

kan tillägga att min vagn är en brio kombi från ca -98.
Senast redigerad av shalita den fre jun 06, 2008 12:39, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag är ingen expert utan har bara klätt om en vagn men jag gjorde så att jag sprättade sönder bit för bit och använde det gamla tyget som mall.
För att inte röra ihop saker och ting tog jag bara ett stycke i taget, annars hade det blivit för många delar att hålla reda på.
Jag tycker också att det är bra att ta en massa bilder på hur allt ser ut innan man börjar sprätta för man glömmer hemskt fort.
Sen är det också bra att rita passmärken över sömmarna innan man sprättar så att man vet vilken bit som passar var.
Det svåraste var sufletten, den tog nog nästan lika lång tid som resten av vagnen :roll:
Glöm inte att visa upp resultatet när det är klart :this:
Användarens profilbild
Av shalita
har redan sprättat en del på suffletten (vet ej om ja sprättat "rätt"). men på bägge sidor finns ett ställe som är fastnitat i tyget o där kan man väl inte göra annat än att klippa bort o sen försöka sy lite annorlunda där (typ me nåt tunnt band som går runt den där metallbiten..)?
annars gick det att skruva bort en "sufflett-grej" på bägge sidor. men det är knepigt är att det kan ju aldrig gå att sy allt på maskin. nog för att de har gjort originalet så men ja får ju inte ens loss den utan att sprätta så hur ska ja kunna sy en annan utan att sy fast vissa delar för hand direkt på..??
Användarens profilbild
Av linafelicia
Min suflett fick jag sy en del för hand på. Jag kom fram till att den från början varit sydd först och sen hopnitad så det fick bli lite nödlösningar. På något ställe var tyget fastnitat och där klippte jag loss och sydde lite annorlunda.
Man kan säkert lösa det på många olika sätt men jag försökte tänka så att det jag sydde för hand skulle hamna där det var minst synligt för oavsett hur snyggt man syr för hand tycker jag aldrig att det blir lika bra som en maskinsydd söm.
Användarens profilbild
Av shalita
okej... jag har surfat lite på gamla vagn-trådar nu o sett att många borrat bort nitarna o sedan satt fast vanlig skruv o mutter istället. så det får väl kanske bli så men då kan ja inte göra det ikväll (lillan sover).
har du någon bild på din omklädda vagn f-resten?
Användarens profilbild
Av shalita
linafelicia skrev:Här har jag lagt lite bilder:
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... highlight=
Det var också en gammal Brio 8)
ja det var du som gjorde den! har sett dom bilderna förut men mindes inte att det var du. det var ju riktigt proffsigt gjort! :tumup:
Användarens profilbild
Av shalita
tänkte ja skulle uppdatera! :)

är nu NÄSTAN färdig m suffletten. håller på att sy förhand (men vilar fingertopparna just nu, dom svider nästan) det allra sista. det verkar vara så på den här modellen att man måste sy en del förhand för det går typ inte o montera ner metalldelarna (åtminstone klarar inte ja av såna moment). när den tillverkades satte dom antagligen ihop hela alltet i samband me att dom satte dit klädseln.

men i alla fall, det blir helt klart ett lyft för vagnen! :loving: men ja är bara amatör o man ska inte syna alla detaljer alltför noga, men på det stora hela är ja stolt - ja trodde inte ja skulle klara av det överhuvudtaget.

bild kommer under kvällen eller imorgon då ja sytt färdigt denna eländiga sega smärtsamma sista bit.

får se hur mycket mer tyget kommer att räcka till (det var inte mycket ja hade att röra mig med, snålar så in i vassen) men kanske till något mer runt sitsen / bågen / sidorna. annars blir det att inhandla nytt matchande tyg att klä resten med.
Användarens profilbild
Av Fina
Å vad spännande! Ska bli kul att se resultatet! :D
Användarens profilbild
Av shalita
Bild

hade inget bra program just nu på datorn för att vända bilden lite mer rak.
men så här ser iaf sufletten ut, nu fattas bara sitsen o de som troligen ska bli i enfärgat tyg rödbrunt-aktigt (nån som vet var ja hittar det?)...
Användarens profilbild
Av Edith
Det blev ju kanonbra! :vågen:
Användarens profilbild
Av Hello
Supersnyggt! Vilket jobb!
Användarens profilbild
Av Camilla74
Wow, vilken snygg suflett! :love:
Användarens profilbild
Av boosten
shalita skrev:Bild

hade inget bra program just nu på datorn för att vända bilden lite mer rak.
men så här ser iaf sufletten ut, nu fattas bara sitsen o de som troligen ska bli i enfärgat tyg rödbrunt-aktigt (nån som vet var ja hittar det?)...

:vågen: Där ser du, du kunde jue! Och resultatet är mycket bättre än det vi fick!
Användarens profilbild
Av karro54
WOW!! :shock: Jag är imponerad, alla här verkar så händiga!

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?