Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av randig
Det bästa med att jag just lärt mig sy är att jag nu varken behöver kasta så värst mycket eller konsumera så värst mycket. Jag bara syr om sånt som finns hemma och vips har ungarna nya kläder:

Bild

Bild

De här jeansen sydde jag av ett par av mina gamla som hade gått sönder. Muddarna kommer från en gammal sliten stalltröja.

Bild

De här är också sydda av gamla uttjänta jeans. Muddarna är bitar från gamla sparkbyxor med hål på knäna.

Bild

Det här sommarsetet sydde jag av två gamla bebisörngott och ett udda vuxenörngott.

Jag är väldigt nöjd, innan jag gjorde dessa plagg visste jag inte att jag kunde sy. :lol:
Användarens profilbild
Av melon
Du är ju jätteduktig på att sy!!! :app:

Visst är såna jeans de bästa som finns!!! Vi har flerapar här hemma och när jag var gravid bodde jag i såna. Älskar mudd! 8)
Användarens profilbild
Av Bina
Kanon! :D
Användarens profilbild
Av Hello
randig skrev: Bild
:loving: :loving: :loving:

Och jeansen var också jättefina!
Användarens profilbild
Av glis
Hur har du fått till raglanskärningen på sommarblusen? Jag går omkring och drömmer om att sy en liknande till min kis men vågar inte riktigt sätta saxen i tyget. Köpte en stor bit riktigt lyxigt skjorttyg på en loppis för några år sedan och tänkte att det blir bra barnskjorta.
Av Nettan
Jätteznygga brallor och zet.
Vill ockzå zy muddjeanz men har preciz lämnat bort alla utzlitna vi hade till trazmattevävande zläktingar. :roll:
Av randig
Tack för alla fina ord! :D Vad glad jag blir!

glis skrev:Hur har du fått till raglanskärningen på sommarblusen? Jag går omkring och drömmer om att sy en liknande till min kis men vågar inte riktigt sätta saxen i tyget. Köpte en stor bit riktigt lyxigt skjorttyg på en loppis för några år sedan och tänkte att det blir bra barnskjorta.
Jag ritade av en tröja som hade den skärningen. Det var en trikåtröja som är lite förstor så vidden blev bra för en skjorta i stumt tyg. Det var faktiskt inte alls svårt (vilket jag hade förväntat mig)
Användarens profilbild
Av glis
randig skrev:Tack för alla fina ord! :D Vad glad jag blir!

glis skrev:Hur har du fått till raglanskärningen på sommarblusen? Jag går omkring och drömmer om att sy en liknande till min kis men vågar inte riktigt sätta saxen i tyget. Köpte en stor bit riktigt lyxigt skjorttyg på en loppis för några år sedan och tänkte att det blir bra barnskjorta.
Jag ritade av en tröja som hade den skärningen. Det var en trikåtröja som är lite förstor så vidden blev bra för en skjorta i stumt tyg. Det var faktiskt inte alls svårt (vilket jag hade förväntat mig)
Borde jag ju klara av... tack för det.
Användarens profilbild
Av a-k
*applåder* :D :D :D snyggt!
Användarens profilbild
Av Edith
Åh, så mycket fint du har gjort! :D Och kläderna ser supersköna ut också, inte bara snygga! :vågen:
Användarens profilbild
Av Kusmi
De är jättefina!
Användarens profilbild
Av frida
:vågen: Fina! Funderade på muddjeans idag faktiskt. (sonen vill dra upp/ner byxorna själv) Har du sytt dem av 4 delar eller två (utan söm på utsidan)?
Av randig
frida skrev::vågen: Fina! Funderade på muddjeans idag faktiskt. (sonen vill dra upp/ner byxorna själv) Har du sytt dem av 4 delar eller två (utan söm på utsidan)?
Jag klippte så att jag kunde använda mig av den befintliga sömmen på yttersidan, två delar alltså.
Användarens profilbild
Av frida
randig skrev:
frida skrev::vågen: Fina! Funderade på muddjeans idag faktiskt. (sonen vill dra upp/ner byxorna själv) Har du sytt dem av 4 delar eller två (utan söm på utsidan)?
Jag klippte så att jag kunde använda mig av den befintliga sömmen på yttersidan, två delar alltså.
Tror jag ska våga mig på det då. Du har fått till så skönt "puffiga" brallor. Mina syalster blir ofta för smala.
Mudden i midjan, har du sytt innersidan först, vikt över och sen yttersidan eller tvärtom eller annat sätt? *frågar och frågar*
Av randig
frida skrev:
randig skrev:
Tror jag ska våga mig på det då. Du har fått till så skönt "puffiga" brallor. Mina syalster blir ofta för smala.
Mudden i midjan, har du sytt innersidan först, vikt över och sen yttersidan eller tvärtom eller annat sätt? *frågar och frågar*
Jag sydde ett par som blev alldeles för smala sen, så vis av erfarenhet tog jag i lite extra när jag sydde för andra gången. Med en tight mudd blir det puffigt då.

Mudden vek jag dubbel, la mot rätan (säger man så om tyger?) och sydde fast med raksöm och sedan sicksackade jag runt hela. (Nu har jag hittat en overlocksöm som jag nog hade använt istället om jag hade vetat om att den fanns.)

Klart du ska våga dig på det! De där jeansen är storfavoriter nu :)

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?