Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Myrten
Jag är sugen på att köpa en Wellen, men undrar hur den är i jämförelse med:

Hoppediz (stadig - mycket tyg)
Calin Gauze (smidig - går att ha med sig över allt ("alla" verkar älska den))
Amazonas Carry Sling (billig och bra)

Det jag tänker på är hur tjock, varm, smidig och glidig den är? Är det en året runt-sjal eller en säsongssjal? Vilka nackdelar har Wellen? Hur skulle du beskriva den?

Man kanske måste ha en sjal av varje sort? :floet2: Om inte, vilken/vilka ska bort?
Användarens profilbild
Av mari_tres
Wellen är tunnare än hoppen, skönare än gåsen och snyggare än amazonasen :wink: jag skulle tro att den är en åretrunt-sjal, jag tycker att den är förhållandevis rätt glest vävd.
Användarens profilbild
Av Myrten
mari_tres skrev:Wellen är tunnare än hoppen, skönare än gåsen och snyggare än amazonasen :wink: jag skulle tro att den är en åretrunt-sjal, jag tycker att den är förhållandevis rätt glest vävd.
Det låter som att den enda sjal som behövs är just en Wellen! I så fall kan jag stå ut med priset eftersom jag ju inte behöver köpa fler sjalar än den... Håller alla med... :wink:
Användarens profilbild
Av mari_tres
Myrten skrev: Det låter som att den enda sjal som behövs är just en Wellen! I så fall kan jag stå ut med priset eftersom jag ju inte behöver köpa fler sjalar än den... Håller alla med... :wink:
Nja, det kan ju faktiskt hända att du kommer att behöva en Easycare också, bara för att de är så snygga och sköna. Eller en indio bara för att de utklassar alla andra sjalar :wink: :lol:

Men det är ju en bra början! :D
Användarens profilbild
Av Myrten
mari_tres skrev:
Myrten skrev: Det låter som att den enda sjal som behövs är just en Wellen! I så fall kan jag stå ut med priset eftersom jag ju inte behöver köpa fler sjalar än den... Håller alla med... :wink:
Nja, det kan ju faktiskt hända att du kommer att behöva en Easycare också, bara för att de är så snygga och sköna. Eller en indio bara för att de utklassar alla andra sjalar :wink: :lol:
Jag hade tänkt att min ursprungsfråga skulle göra det enklare för mig att välja, och så säger du att INDIO utklassar allt annat. Jag är lättpåverkad (och får tillbaka 6 000 kr på skatten), förklara!
Användarens profilbild
Av mari_tres
Myrten skrev:
Jag hade tänkt att min ursprungsfråga skulle göra det enklare för mig att välja, och så säger du att INDIO utklassar allt annat. Jag är lättpåverkad (och får tillbaka 6 000 kr på skatten), förklara!
:Hahaa: Det är ju bara som jag tycker, det kanske inte du skulle tycka alls :lol: En del tycker ju att easycare är världsbäst och en del föredrar gåsen framför allt annat. Jag tycker att indion är snyggast av alla, och jag har inte kännt på någon hittills som inte varit mjuk o go sedan start. De är lite ömtåligare än andra kanske, men om man tar en annan sjal på skogspromenaderna så ska det nog gå bra. jag ahr inte lyckats få någon ögla på nån än så länge, men jag ser på de begagnade jag har att det händer.

Enklast för dig vore ju att gå på sjalträff så att du får känna på några olika, eller gör som mig, köp! Detg går ju alltid att sälja sedan igen :wink: Eller byta, eller sy kuddar av... :lol:
Användarens profilbild
Av Myrten
mari_tres skrev:Enklast för dig vore ju att gå på sjalträff så att du får känna på några olika, eller gör som mig, köp! Detg går ju alltid att sälja sedan igen :wink: Eller byta, eller sy kuddar av... :lol:
Jo då, jag har varit på sjalträff i Falun. Men, de hade ju inte ALLA sjalarna där. Dessutom är det svårt att ta in allt på en gång. Jag hittar nya "favoriter" si så där var tredje vecka, fast de är ju bara hjärnspöken eftersom jag inte har dem på riktigt. Jag tror att mitt sätt till sist kommer att bli som ditt - köp och sälj - tills jag hittat MIN sjalgarderob.
Användarens profilbild
Av Camilla74
Den nya Hoppen är ju fantastiskt mjuk och skön, och inte alls så tjock som de kunde vara förut.
Jag har bara klämt på två nyare Wellen, men dem tyckte jag inte om något värst. :roll:

Det är ju dessutom en tunnare Hoppe på ingång, som samtidigt är en vävd sjal.
Användarens profilbild
Av Myrten
Camilla74 skrev:Jag har bara klämt på två nyare Wellen, men dem tyckte jag inte om något värst. :roll:
Varför gillade du inte Wellen?
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag vet inte om jag är rätt person att svara. För mig är wellen överlägset bäst. Jag tycker att hoppe är för klumpiga. De avlastar därmed inte bra när man har tyngre barn. Med tyngre barn menar jag barn som närmar sig skolåldern. När det gäller stora barn behöver man ha en smidig sjal så att man inte får några tryckpunkter vilket kan vara svårt när man har en lite tjockare sjal.

När man känner på en nyuppackad wellen så är den sträv, jag hade svårt att tro att jag skulle gilla den men så mjuk och följsamma som de blir har ingen annan sort blivit för mig. Om man jämför med insion så har ullen varit mjukare från första början och är fortfarande en väldigt mjuk sjal, nästan för mjuk för att kunna få perfekta knytningar och sen upplever jag den som mycket ömtåligare. Bomullen är stummare, inte alls lika mjuk som min ullindio, har aldrig riktigt kommit överens med den dock. Sen har jag en med hampa i. Den är tjockare än de två andra indiosarna. Den skulle jag kunna tänka mig att hade kunnat bli en stor favorit om det inte hade varit så att den är en storlek 5 och jag trivs bäst med storlek 6. Den blir med andra ord inte använd så ofta som är lämpligt för att kunna jämföra de olika typerna.

Welllen upplever jag som svalare, och något strävare i sin vävteknik. De är de mjukaste sjalarna här hemma och de som brukar väljas för att användas.

Tror inte att jag kommer upp till Sågmyra i sommar annars hade vi kunnat försökt ordna så att du hade fått känna på lite olika sjalar. Har dock renat min sjalgaderob så den består nu enbart av didymos då jag inte trivs med de andra som jag prövat.
Användarens profilbild
Av Myrten
thanisa skrev:Jag vet inte om jag är rätt person att svara. För mig är wellen överlägset bäst. Jag tycker att hoppe är för klumpiga. De avlastar därmed inte bra när man har tyngre barn. Med tyngre barn menar jag barn som närmar sig skolåldern. När det gäller stora barn behöver man ha en smidig sjal så att man inte får några tryckpunkter vilket kan vara svårt när man har en lite tjockare sjal.

När man känner på en nyuppackad wellen så är den sträv, jag hade svårt att tro att jag skulle gilla den men så mjuk och följsamma som de blir har ingen annan sort blivit för mig. Om man jämför med insion så har ullen varit mjukare från första början och är fortfarande en väldigt mjuk sjal, nästan för mjuk för att kunna få perfekta knytningar och sen upplever jag den som mycket ömtåligare. Bomullen är stummare, inte alls lika mjuk som min ullindio, har aldrig riktigt kommit överens med den dock. Sen har jag en med hampa i. Den är tjockare än de två andra indiosarna. Den skulle jag kunna tänka mig att hade kunnat bli en stor favorit om det inte hade varit så att den är en storlek 5 och jag trivs bäst med storlek 6. Den blir med andra ord inte använd så ofta som är lämpligt för att kunna jämföra de olika typerna.

Welllen upplever jag som svalare, och något strävare i sin vävteknik. De är de mjukaste sjalarna här hemma och de som brukar väljas för att användas.
Tack för ditt långa och utförliga svar! (Jag hade hoppats på att du skulle svara.) Sågmyra minsann, det är en bit från Lund det.
Användarens profilbild
Av thanisa
Myrten skrev:
Tack för ditt långa och utförliga svar! (Jag hade hoppats på att du skulle svara.) Sågmyra minsann, det är en bit från Lund det.
Jo det är en bit från Lund och med barn så föredrar jag tåget istället för bilen att ta sig dit, visst man får bli skjutsad sista biten men det tar på krafterna att åka hela vägen med bil. Mina föräldrar är från borlänge området båda två och mormor uppvuxen utanför Sågmyra så mina föräldrar har ett hus där. Som liten var jag mycket där men på senare år har det blivit allt mindre. Det kanske kommer bli första året som vi inte är uppe en sväng men jag får se hur det passar med mina föräldrar och övrig släkt. Dottern är döpt på gårdplanet på vårt hus i Hackmora. Enda nackdelen är att det ligger så långt bort och att det brukar vara mycket mygg där också.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?