Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Gummi
Ni som har erfarenhet av en Mei Tai, kan ni vara snälla och berätta allt om den, fördelar och nackdelar.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Av Helen
Fördelar ( helt mina egna privata åsikter)
snygga
snabba
lätta att ta med, ha i bilen....
avlstar jämt
går att ha både fram och bak

nackdelar
avlastar inte lika mycket som en bra knuten långsjal
inte så många knytsätt.

Jag tar gärna en Mei tai om jag ska någonstans snabbt, men en långsjal om jag ska längre sträckor,vill ha något att sitta på i parken mm mm

Jag tar ringsjalen till tvättsugan, Mei taien till dagis och långsjalen på promenad.
Användarens profilbild
Av Anso
Kan bara instämma med Helen.
Och så går den att bära med på höften och även knyta höga ryggknytningar om man sätter midjebandet kring nedre delen an bröstkorgen.
Belastar axlarna mer än en sele enligt mig.
Användarens profilbild
Av tinaw
Instämmer. Och så går de att ha på höften också. Skönast tycker jag det är med riktigt breda utbredbara axelband och spänne i midjan. Men då är det en sorts mellanting mellan sele och MT.
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Instämmer med tidigare "talare".
En nackdel som jag tycker är med MT är dom långa ändarna, jag lyckades förståss slaska ner dom i snön om jag var utomhus och skulle knyta.
Då funkar ABC bättre med sina spännen :-)
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag har bara provat en under en dag men tycker såhär:

Fördelar:
Den är snygg
Perfekt att ha på ryggen utanpå min jacka och Linus med tjock overall i, han var lätt som en fjäder...

Nackdelar:
Svårare än ergon att ta på, tog längre tid och var betydligt bökigare att få upp honom på ryggen
När jag bar inne utan tjockare kläder skar den in överallt och var inte alls lika skön som den var ute
Användarens profilbild
Av tinaw
Den jag har till vardags har "bara" 150 cm långa band, det är lite för mig som är storväxt. Men poängen med det är att jag knyter dem under barnets rumpa. Avlastar inte riktigt lika bra, men snabbare och lättare. Om det var avlastningen jag ville ha hade jag tagit långsjalen ju!
Av Gummi
Anso skrev:Belastar axlarna mer än en sele enligt mig.
Hur menar du då?
Jag har ju en bb-active sele nu och den belastar ju axlarna när jag bär min son i den (han väger 7-8 kg nu).
Belastar Mei-Tain också axlarna på samma sätt?
Av Gummi
tinaw skrev: Om det var avlastningen jag ville ha hade jag tagit långsjalen ju!
Tycker du att den belastar?
Är långsjalen MYCKET bättre att bära i?
Användarens profilbild
Av Anso
Gummi skrev:
Hur menar du då?
Jag har ju en bb-active sele nu och den belastar ju axlarna när jag bär min son i den (han väger 7-8 kg nu).
Hm, jag har inte provat någon Bb-active så jag kan inte jämföra med den. När jag menade sele så jämförde jag med de som jag har provat själv och jag borde naturligtvis ha vilken sele jag menade.
De selar som är vanliga här på Sjalbarn.se och har avbärarbälte är ju Ergo, Patapum och Sutemi om med någon av dem så tycker jag att belastningen kommer mer ner på höften än när jag bär med en Mei Tai.
Användarens profilbild
Av Aurian
Gummi skrev:
Hur menar du då?
Mei Tai är väldigt mycket bättre än bb-active (hade sådan till sonen nu 20 mån)
Med bb:n kunde jag inte bära Devin mer än 5minuter när han var ett halvår, utan att få jätteont! :shock: Men Jag bar honom senast idag över ett år senare en stund med MT:n! Och då väger han över 13kg...
Lilla Vilja på dryga 8kg kan jag bära med Mei Taien långa stunder, har inte lyckats få ont av den ännu :wink:
Användarens profilbild
Av Anso
Bissa skrev:
Inte alls som BB-sele!
Min son väger strax över 10 kr och jag bär honom utan problem bara jag får upp honom tight.
Absolut! Med en MT så är det ju som med en långsjal, barnet ska sitta tätt intill, då blir belastningen mindre på ens egna axlar och rygg.
Jag har bara provat original BB-sele när Hanna var liten och vägde omkring 4 kg och det är ju inte direkt tungt oavsett vilket bärhjälpmedel man använder. Men jag tyckte att BB-selen var bökig att få i henne i jämfört med en långsjal.
Användarens profilbild
Av Daniellas mamma
en viktig sak som man måste göra med en MT är att få barnet så högt upp som möjligt och så nära din kropp som möjligt. det är så lätt att missa att göra detta eftersom barnet sitter rätt på en gång vissa knyter det bara utan att justera "tightness" och barnets position om det sitter långt ner eller inte.

jag gillar att knyta midjebandet så högt upp det går, ibland lite högre upp nedre delen av min bröstkorg. och sedan knyter jag axelbandet bakom daniellas rygg....efter några stunder, när det känns att jag måste få henne ännu mer högre flyttar jag knytningen under hennes rumpa (utan att ta lös knytningen)

vissa gillar att ha midjebandet längre ner, typ höften, men som sagt, det beror från person till person hur man ska justera MTn. det är vad som jag tycker är bra med den, att alla kan hitta sitt eget sätt att göra en knytning som funkar för de.

jag har båda ColibriBaby och BabyHawk och just nu (eftersom daniella är fortfarande kort för Colibrin) använder jag mina BabyHawks mest. Colibri är väldigt bra för lite större barn. När jag använder min colibri med Daniella sitter hon med ett ben inne och ett ben ute eftersom Colibri är large bodied

--------------------------glömmde att skriva den här

och sedan är det också viktigt att få barnet så djupt som möjjligt i sittdelen, genom att "hoppa" några gånger medan man håller axelbanden slet och tight :D
Av Gummi
Daniellas mamma skrev: jag gillar att knyta midjebandet så högt upp det går, ibland lite högre upp nedre delen av min bröstkorg. och sedan knyter jag axelbandet bakom daniellas rygg....efter några stunder, när det känns att jag måste få henne ännu mer högre flyttar jag knytningen under hennes rumpa (utan att ta lös knytningen)
Så gör jag också nu och det var verkligen ett bra tips! :D
Användarens profilbild
Av Bina
Om man jämför MT med BB-Active så har man fördelen med MT att man kan dra ut banden på MT längre ut på axeln. Betydligt bättre bärsätt!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?