Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Hej!
Eftersom jag inte är aktiv härinne längre - så är jag inte insatt i bästa sele just nu. Jag har två kompisar som vill skaffa sele och ingen av dem bor i samma stad som mig, så de kan inte ens prova min ergo. Men om jag beskriver dem lite här så kan ni väl tipsa mig.

Själv kan jag tycka att min ergo känns lite kort i ryggen på barnen nu när de är 1,5 år gamla.

Kompis 1)
Har ett barn som är 1,5 år och trillingar som är 3 månader gamla. Har trillingvagn men vill kunna gå ut med alla fyra själv. Alltså behövs något enkelt att bära med. Hon är mest sugen på sele - trots mina bärjsalsreklamer :wink: . Hon ska kunna bära både de små och den stora. Själv är hon lite inne på babybjörn eftersom den har utvecklats. Så hjälp mig nu att hitta alla fördelar med selarna - så hon väljer rätt.

Kompis 2)
Får hem sitt adoptivbarn snart som då kommer att vara ca 9 månader. I princip samma sak där - har frågat om babybjörn. Men jag har pratat mig varm för både sele och bärsjal - men mannen gillar inte idén med bärsjal.

Så vad säger ni om patapum, ergo, beco och den nya manducan? Är inte alls insatt i manducan.
Senast redigerad av 3-barns mor den tor maj 01, 2008 00:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av jag71
till kompis 1 med trillingar säger jag bara att det hon behöver är en trikåsjal, en vävd eller en sele. Trikåsjalen på magen och så sele på ryggen. Jag är ju inte sele månniska så jag hade ju en vävd. Finns nog ett kort på stora tösen när hon har en av mina små på ryggen i sjal och den andra i ergon på magen.
Användarens profilbild
Av camsch
3-barns mor skrev:Hej!
Eftersom jag inte är aktiv härinne längre - så är jag inte insatt i bästa sele just nu. Jag har två kompisar som vill skaffa sele och ingen av dem bor i samma stad som mig, så de kan inte ens prova min ergo. Men om jag beskriver dem lite här så kan ni väl tipsa mig.

Själv kan jag tycka att min ergo känns lite kort i ryggen på barnen nu när de är 1,5 år gamla.

Kompis 1)
Har ett barn som är 1,5 år och trillingar som är 3 månader gamla. Har trillingvagn men vill kunna gå ut med alla tre själv. Alltså behövs något enkelt att bära med. Hon är mest sugen på sels - trots mina bärjsalsreklamer :wink: . Hon ska kunna bära både de små och den stora. Själv är hon lite inne på babybjörn eftersom den har utvecklats. Så hjälp mig nu att hitta alla fördelar med selarna - så hon väljer rätt.

Kompis 2)
Får hem sitt adoptivbarn snart som då kommer att vara ca 9 månader. I princip samma sak där - har frågat om babybjörn. Men jag har pratat mig varm för både sele och bärsjal - men mannen gillar inte idén med bärsjal.

Så vad säger ni om patapum, ergo, beco och den nya manducan? Är inte alls insatt i manducan.
Måste säga att babybjörn är väl alldeles för liten för båda två! Vi bar vår första dotter i en bb, visste inte att det fanns något annat. Vi bar lääänge, hon var typ 5-6 månader när vi inte orkade längre :)
Det går ju inte att bära barnen på ryggen i Babybjörn, så då skaffade vi en bärryggsäck (återigen det enda vi visste fanns) som också kostade lika mycket som en dyrare babybjörn, dvs det blev mycket dyrare än en ergonomisk sele.

Jag skulle idag utan att blinka köpa Manducan (har sett och klämt på den men inte provat, har även sett alla de andra live, dock inte Beco Butterfly) för att den helt klart har mest funktioner för pengarna... Den är definitivt mycket billigare än en Babybjörn Active (som är den nyare med ryggplatta).

Du kan bära både på mage och rygg, både nyföding och betydligt större barn. Den har massor av inställningsmöjligheter och finesser som inte de andra har, t ex förlängning av ryggen för ett större barn och långt midjebälte för större vuxna.
Ser "sportig" ut, inte så "tjejig" ut om man inte gillar det stuket (Liknar i stilen babybjörn i mitt tycke, och för många är det positivt).

De andra har också sina fördelar, men om jag inte var så "inne" i bärarvärlden så skulle Manducan definitivt vara mitt val.
(Jag drömmer själv om en beco, de är så vansinnigt snygga och bekväma att bära med :) men de är också vansinnigt dyra i mina ögon :roll: )
ALLA ergonomiska selar är bekvämare än babybjörn, även de nyare bb med ryggplattan, så det valet är ju lätt...
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Men hur är det med selarna? Jag ville absolut ha ergo när jag köpte - men det verkar ha hänt mycket sedan dess? Ser att en del slutat sälja ergon. Finns det andra mycket bättre selar eller är de likvärdiga ändå?

Sjalarna fortsätter jag göra reklam för hela tiden. Även MT. Men jag tror att inkörsporten blir sele och så får jag fortsätta bearbeta dem. :D
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Ja, alltså babybjörn går ju helt bort. Självklart. Bara ville förklara hur långt de kommit i sina funderingar. Men där har jag själv massor med övertygande argument.

Däremot vill jag inte utan att blinka bara rekommendera ergo som jag annars skulle ha gjort - eftersom jag som sagt inget vet om manducan.

Varför är manducan bättre än ergon eller patapum tex? Och vad är det för skillnad mellan manduca och beco?
Användarens profilbild
Av camsch
3-barns mor skrev:Ja, alltså babybjörn går ju helt bort. Självklart. Bara ville förklara hur långt de kommit i sina funderingar. Men där har jag själv massor med övertygande argument.

Däremot vill jag inte utan att blinka bara rekommendera ergo som jag annars skulle ha gjort - eftersom jag som sagt inget vet om manducan.

Varför är manducan bättre än ergon eller patapum tex? Och vad är det för skillnad mellan manduca och beco?
Den största skillnaden som jag har sett mellan Ergo och Manducan är att Manducan har möjlighet till högre ryggstöd. Jag upplever Ergo som "bred och låg", Manducan har en dragkedja tvärsöver som gör att den kan bli högre. Till Ergon behöver du ett förlängningsbälte om du är stor, det behöver du inte till Manducan.
Ergon är något dyrare än Manducan, och därför känns Manducan mer prisvärd även om Ergo är jättebra!

Becon har en helt annan stil än Manducan (och också den mindre inställningsmöjligheter...), men båda går att ha axelbanden rakt ner eller i kors på ryggen (om jag inte minns fel att Becon kan ha det).
Jag tycker (min personliga åsikt) att en Beco köper man för att man vill ha en SNYGG (och skön) bärsele och är villig att betala för det.

Patapumen är ju billig, men känns väldigt spartansk i jämförelse (jag har ju sett båda live).

Läs på lite om Manducan om du tycker det verkar intressant, den finns på flera av de sjal och sel-shoppar som man ser i högerkanten :)
Användarens profilbild
Av busflickan
Manducan tycker jag oxå! Går att använda både till både mage, rygg och höftbärande. Jag är helt kär i min och älskar det faktum att det går att förlänga ryggstödet vilket är helt perfekt när 5månaders tjejen är trött, men inte sover. Har ryggstödet i korta läget i vanliga fall så hon kan titta sej runt mer och det gillar lilla fröken nyfiken. Ju mer jag använder min Manduca ju fler sätt hittar jag att använda den på och ju mer gillar jag den.

Från att nästan alltid använda vagnen (vilket lillprinsessan inte helt älskar) så använder jag numera Manducan mer och mer för att den helt enkelt är mer behändig, lättare, bekvämare och tjejen trivs bättre! Numera används Manducan flera timmar varje dag och min lilla tjej som inte alls gillade sjal blir numera glad så fort hon ser att jag börjar ta på selen och så fort hon kommer upp så lutar hon huvudet mot mej och är såå nöjd.
Användarens profilbild
Av zingo
Jag skulle säga att en MT eller en vävd sjal att bära en fram i å en Manduca på ryggen!!! :D
Det finns ett par Manducor ( :? ) i Örebro om du kommer häråt på träff!
Såg dig attl i träfftråden. 8)
Användarens profilbild
Av zero.sara
Ytterligare förespråkare för manducan :)

Den är högre än ergon (i sitt långa läge med uppknäppt dragkedja) Jag upplever att J kommer närmare mig och sitter bättre i den än i ergon. Patapumen kändes också lägre i ryggen och ostadigare för mig som har en liten som lägger sig bakåt i brygga när hon inte vill vara med längre eller får för sig att kolla in något bakom :roll:

Den är billigare än BB och har ett liknande utseende, men bekvämligheten går inte att jämnföra :wink:

Mammor som inte varit intresserade av att prova varken MT,ergo eller sjal (för dom har ju en BB som fungerar så bra till bebisen) har faktiskt provat den och tyckt den var bra. :)

Som nämt är midjebältet mycket reglerbart och det behövs ingen förlängning.

Axelbanden är reglerbara på 3 ställen varav två går att justera under tiden man bär. Det går att ha dom raka eller korsade.

En viktig detalj kanske är att det går att bära betydligt större barn i en manduca än i en BB. Men det ju lika med ergon och alla andra ergonomiska selar :)

Men sedan är det väl som med allt annat, smaken är olika och det bästa vore väl att dom fick träffa någon som kunde visa olika selar så dom kunde prova själva

Dra med dom på sjalträff till Örebro vet ja, då kan dom få provklämma och bära :wink: Något barn i lagom storlek går säkert att låna en liten stund för att provbära till mamma nr 2 :)
Användarens profilbild
Av Auroratiger
En sak du kan säga till dem om de fortfarande funderar på Babybjörn är att även om de orkar bära (jag vet åtminstone en tjej som hävdar att BB Active faktiskt avlastar jättebra, även jämfört med MT) så är det mycket troligt att deras barn faktiskt inte får plats i BB:n. På bredden! Min kompis som jag nämnde blev tvungen att byta ut BB:n när hennes kille var ca 5 månader (vilken tur att jag fanns där och pushade för MT! ;)).

Och att bära ett stort barn på magen när man kör trillingvagn är naturligtvis väldigt mycket bökigare än att bära på ryggen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?