Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av florin
Jag gillar Janome. Har en Janome My Lock 644D och är jätte nöjd.
Jag har provat maskiner av alla känd märken och gillar även de jag provat från Pfaff. Inte så mycket för Husqvarana då jag tycker att de varit svåra att ställa in rätt och att de är ganska högljuda... Bernina har jag bara provat lite äldre modeller av så jag kan inet säga så mycket om dem mer än att jag bara hört bra saker om de nyare, de äldre gillar jag INTE.

Däremot är jag tveksam inför Singer. Har inte hört så bra om dem men jag är väldigt nyfiken på deras overlocker. Såg att de har en coverlock till bra pris oxå och den skulel jag gärna prova.
Användarens profilbild
Av naimiez
Jag fick min Janome 744D från England billigt. Dock VÄGRAR de sälja en svensk manual..... :evil: funderar på att åberopa lagbrott :evil: hämmande av konkurrensIntresserad, kan jag kolla vart jag nu köpte den.....
Av FiaLisa
Jag vet inte om maskinen är bra eller inte men att de bjuder på frakten är ingen bra anledning att slå till. Om du vill ha just den maskinen så är det naturligtvis bra med gratis frakt men låt inte gratisfrakten hetsa dig att köpa något du eventuellt inte vill ha.
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Jag har precis pratat med ägaren till butiken i telefon. Tydligen kan man inom 6 månader byta upp sig till en annan maskin de säljer och då bara betala mellanskillnaden på prisen! De säljer Singer, Husquarna och Pfaff. Det fick de flesta av mina tvivel att försvinna.

Tydligen är Singers billigaste billigare än de andra märkena och dessutom den enda med "friarm" (av de biligaste). Billig passar mig då jag aldrig ens testat att sy overlock.

Nej, precis det jag tänkte, jag vill ine stressa till ett köp. Men jag har klurat på maskinen i några dagar nu.

Jag tror jag köper den. :)

Ni som har overlockar, jag har sett folk skarva tyger mitt på med overlocksöm. Ägaren av butiken säger däremot at det bara går att sy på kanten av tyg. Vad gäller?

Tusen tack! :)
Användarens profilbild
Av florin
sofiaengvall skrev:Jag har precis pratat med ägaren till butiken i telefon. Tydligen kan man inom 6 månader byta upp sig till en annan maskin de säljer och då bara betala mellanskillnaden på prisen! De säljer Singer, Husquarna och Pfaff. Det fick de flesta av mina tvivel att försvinna.

Tydligen är Singers billigaste billigare än de andra märkena och dessutom den enda med "friarm" (av de biligaste). Billig passar mig då jag aldrig ens testat att sy overlock.

Nej, precis det jag tänkte, jag vill ine stressa till ett köp. Men jag har klurat på maskinen i några dagar nu.

Jag tror jag köper den. :)

Du kan inte skarva med en overlock, då måset du ha en coverlock :lol:

Ni som har overlockar, jag har sett folk skarva tyger mitt på med overlocksöm. Ägaren av butiken säger däremot at det bara går att sy på kanten av tyg. Vad gäller?

Användarens profilbild
Av florin
naimiez skrev:Jag fick min Janome 744D från England billigt. Dock VÄGRAR de sälja en svensk manual..... :evil: funderar på att åberopa lagbrott :evil: hämmande av konkurrensIntresserad, kan jag kolla vart jag nu köpte den.....
Jag kan vid tillfälle kopiera min instruktionsbok om du vill. Det är ju inte någon större skillnad på våra maskiner, eg är det väl bara friarmen som är skillnaden.
Användarens profilbild
Av ZaZi
sofiaengvall skrev: Ni som har overlockar, jag har sett folk skarva tyger mitt på med overlocksöm. Ägaren av butiken säger däremot at det bara går att sy på kanten av tyg. Vad gäller?

Vill du "skarva" tyg mitt på är det snarare en coverlock du ska ha. En overlock syr "bara" ihop kanter. Vissa overlockmaskiner har coverlockfunktion, men inte de billigaste varianterna av overlock. Desutom tror jag personligen att det är bättre med en separat maskin för coverlock, för det verkar bökigt att ställa om inställningar på maskinen och kanske trä om den varje gång man byta typ av söm.

Lycka till med köpet! :)
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Tack alla. Jag tänkte beställa nu, nervigt. :)

Jo, det där med coverlock var det han sa. Jag tyckte bara jag sett overlock-söm som platt skarv (här i forumet mitt på en tröja bellan olika tygfärgen - hittar inte bilden igen för att kolla). Han sa att coverlock-söm ser ut som två raksömar bara, inte som overlock-söm... Han sa förresten att dubbelnål på vanlig maskin säkert räcker som coverlock kopia för mig. (Den andra singer overlocken har tydligen coverlock också men den är mycket dyrare.)

Kollade efter begagnad overlock först men den billigaste låg på 2000kr och då måste jag dessutom åka i timmar för att hämta den (+ att skärfunktionen inte gick att stänga av enligt säljaren) så då verkade den här nya för en tusing extra ett bättre köp. Med byt-möljigheten låter det extra säkert. :)

En till fråga: Var finns det overlocktråd billigt? Finns det någon webb-shop? Jag har letat efter tyger, tråd mm på webben utan framgång. Butikerna verkar ha en sida utan webbshop med t ex bara vilka typer av tyger de har, inte några detaljer alls. :(

Tack igen! :)
Användarens profilbild
Av Fryle
sofiaengvall skrev: Jo, det där med coverlock var det han sa. Jag tyckte bara jag sett overlock-söm som platt skarv (här i forumet mitt på en tröja bellan olika tygfärgen - hittar inte bilden igen för att kolla). Han sa att coverlock-söm ser ut som två raksömar bara, inte som overlock-söm...
Med en flatlockinställning kan jag sy tretrådigt och på så vis skarva ihop två tygbitar och få en platt söm, är det kanske det du tänker på?
Användarens profilbild
Av florin
Här hittar du kanon-bra och billig overlocktråd och Bibbi har suverän service. Har handlat av henne länge nu och blir alltid lika nöjd :lol:
Hon har ingen webb-shop utan man kollar i henens pdf-fil och sedan mailar man eller ringer in en betsällning.
http://www.sysidan.se/company/view.htm?ID=10

Ang coverlock så måste jag säga att din försäljare inte verkar kunna så mycket :hide: Det finns covermaskiner som syr den sömmen han prtaat om men det finns oxå de som syr andra coversömmar, liknande de du ser som dekorsömmar på bla måga barnkläder just nu.
Här är två exempel på coversömmar
Bild Bild
Sen finns det maskiner som syr top-coversömmar och det är exakt samma sömmar som man ser på mycket barnkläder just nu.
Bild

Här kan du läsa en mycket bra förklaring till de olika maskinerna på marknaden.
http://kokalal.blogspot.com/2008/01/lit ... ngeln.html
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Fryle skrev:Med en flatlockinställning kan jag sy tretrådigt och på så vis skarva ihop två tygbitar och få en platt söm, är det kanske det du tänker på?
Precis, om jag inte missförstår dig. Jag tyckte dessutom att det verkade finnas i broschyren och jag tror det hette flatlock. :)

Nu har jag iaf beställt så jag får leka och testa när jag får maskinen! :)
Här ska det lekas fram tygblöjor och bebiskläder och kantas sjalar! :)

Tack! :)
Av Marine78
Jag fick som total nybörjare på overlock (har aldrig suttit vid någon tidigare förrän jag köpte min för en månad sedan ungefär) tipset att inte tänka: "jag kan ju inget om overlock så jag vill ha billigast möjliga". Förklaringen löd att med en billigare overlock är det generellt större risk att saker och ting börjar krångla. Ett ännu viktigare råd som jag fick var att helst köpa direkt av en handlare där jag hade möjligheten att få en ordentlig "utbildning" och snabb service. Detta eftersom risken annars är stor att man sitter med en overlock som man sedan ändå inte kan hantera elelr förstår sig på. Det ÄR inte helt lätt att med hjälp av bilder trä om en overlock utan bäst är att få se exakt hur det gå till och sitta i butik och om och om igen få prova.
Men det är en smaksak! Jag är helnöjd med att ha köpt min overlock av en lokal försäljare som verkligen kan sin sak. En butik och serviceverkstad där man alltid är välkommen och gärna får sitta ner och de demonstrerar om och om igen, man får testsy och får lite "specialutbildning" vartefter man känner sig mogen utan att det kostar extra!
Jag tror inte jag kom så speciellt billigt undan, men valde en maskin i mellanprisklassen och är jättenöjd! För mig är det värt pengarna och jag kommer definitivt åka in snart för att gå igenom lite fler sömmar på overlocken. De var dessutom så pass ärliga att de inte rekommenderade mig att börja med en 5-trådig overlock eller kombinationsmaskin innan jag hade lärt mig en 4-trådig. Jag tyckte det kändes vettigt och de försökte alltså inte pracka på mig sin "värsting" bara för att få sälja, till en okunnig stackare ;-)
Lycka till med ditt val! Det går säkert bra - jag vill inte verka neggo ;-)
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
florin skrev:Här hittar du kanon-bra och billig overlocktråd och Bibbi har suverän service. Har handlat av henne länge nu och blir alltid lika nöjd :lol:
Hon har ingen webb-shop utan man kollar i henens pdf-fil och sedan mailar man eller ringer in en betsällning.
http://www.sysidan.se/company/view.htm?ID=10
Super!!! Precis vad jag letade efter. Men det enda hon inte har verkar vara overlock-tråd. Hon har sytråd på stora rullar dock. Fungerar det alltså lika bra?
florin skrev:...
Här kan du läsa en mycket bra förklaring till de olika maskinerna på marknaden.
http://kokalal.blogspot.com/2008/01/lit ... ngeln.html
Den jag beställt har flatlock och rullfåll som nämns under kombinerade maskiner iaf...
http://www.symaskinswebshoppen.se/Porta ... B_engl.pdf
Flatlock sömmarna ser ju väldigt mycket ut att inte vara i kanten... :)

Tack!!
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Jag hoppas att det ska gå bra. Killen har tydlien fyra affärer och overlock-kurser men inte nära mig. Han sa att man kan få prata med en av kurslärarna på telefon om man vill. Hoppas det räcker, nu skrämms du! Hoppas jag klarar mig, är ganska teknisk iaf. :)

När det gäller maskinvalet har jag alltså möjligheten att byta till en "större" maskin utan att förlora en krona (mer än diffen i pris såklart). Hade det inte varit så hade jag nog väntat med att köpa.

Hur många färger brukar ni använda förresten? Nu är det ju trådköpdags... Vilket är bäst förresten; overlock-tråd eller vanlig. "Bibbi" verkar tycka vanlig och det är det hon säljer.

Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?