Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Ska till att köpa min första sjal och nu har jag nog bestämt mig för en Bebina efter alla tips, men hur lång ska jag beställa?
Jag är 165 - storlek S/M - men min man är 2 meter och bredaxlad.
Lillekillen är 3 månader.

Förmodligen är det jag som kommer att bära mest, men jag vill ju att han ska kunna bära också. Eftersom han inte kan använda den gamla (hopplösa) Babybjörnen och även ryggsäcken är obekväm för honom hade jag hoppats att vi kunde samsas om en sjal.

/Lotta
Användarens profilbild
Av mojsan
...för din man lär det gå åt en dryga-5-metarn, men då får du ha ett varv extra, vilket kan vara irriterande (man är olika). För mig, som är lite kortare men lite tjockare än du, är 4,6m en jättebra längd, m,edan 5,2 och 5,4 m funkar, men inte är optimalt. Om mannen redan nu säger att han kan tänka sig att bära, så köp en lååång nu, men låt inte längden avskräcka dig, utan kanske satsa på en 4,6 alt 4,2 m senare. Om mannen inte säkert tänker prova, gå på din egen storlek och köp en kring 4,5 m ellelr något kortare. Sjalträff är bra att gå på, då kan man få prova och diskutera med andra.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av AnKa
Kommer mannen att bära eller är det DU som vill att han ska bära????

Jag är en liten tös och första sjalen jag köpte tänkte jag som du att det är klart att även sambon ska kunna bära. Så det blev en lång sjal med långa tofsar som hängde ner och aldrig bar sambon med den inte. Så nu har jag lärt mig att köpa sjal som passar mig. Och skulle mannen till äventyrs vilja bära så köper jag en egen till honom :)

Ska ni båda ha sjalen så bör ni nog satsa på en lång Bebina, det är visst 5,1 den är. Ska bara du ha sjalen så rekommenderar jag 4,6 m. Du kan klara dig med 4,2 men då kan du nog inte knyta på magen när du gör Xomslut vilket kan vara bekvämt.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
...skulle satsa på en sjal som passar dig om jag var du eftersom ni verkar vara så väldigt olika stora, iaf om din man inte redan vet med sig att han kommer att vilja bära mycket han med - så får han knyta lite "snålare" och mindre tyg krävande knytningar med "din" sjal tills vidare :wink:
Av LottaaK
Jo, ni har nog rätt där - det lär väl bli jag som bär mest.
Det har ju med tidigare bärlösningar varit skönt med avlastning, men med sjal verkar ju det knappast vara ett problem utan det går alldeles utmärkt att bära själv länge.

Alltså - 4,6 till mig får det bli
och om han sen fattar va super det är så lär det säkert vara värt det att köpa en längre till honom.

Tack för tipsen
Nu ser jag fram emot en vår utan ont i axlar eller rygg som för två år sen....

/Lotta
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag är nog ung lika stor som du. Mina sjalar är 4,6/4,7 m. Min sambo som är stl XL/XXL, lång, bredaxlad och med lång rygg kan med nöd och näppe knyta dubbelX med mina sjalar. Vi köpte en Didy 5,2 till honom och med den kan han bära omslutet med knuten bak (då har han en rätt rejäl mage också.)
Av LottaaK
hihi - låter som min man

tur att jag bor i Stockholm för då kan jag faktiskt åka förbi Stellaris och pröva själv.
Sen jag bestämde mig för att köpa en förra veckan har jag helt plötsligt saknat den och längtat, trots att jag knappt tänkt tanken innan. Ser fram emot att få testa.
Användarens profilbild
Av Anna
Låter som en bra plan. Sen om han ska bära klarar han nog att bära en stund i dubbel X eller rentav bas X. Det passar ju inte nyfödd direkt, men kan funka tillräckligt bra för en tremånaders.
Användarens profilbild
Av AnKa
LottaaK skrev:hihi - låter som min man

tur att jag bor i Stockholm för då kan jag faktiskt åka förbi Stellaris och pröva själv.
Sen jag bestämde mig för att köpa en förra veckan har jag helt plötsligt saknat den och längtat, trots att jag knappt tänkt tanken innan. Ser fram emot att få testa.
God ide! Du får garanterat bra hjälp av Louise.
Användarens profilbild
Av sus
Håller med alla andra. Köp inte sjal för att det ska passa pappan om han inte utryckligen vill bära, det gjorde jag och den sjalen är numera såld.
Ett alternativ eftersom din kille är så liten är att köpa en elastisk, dom flesta elastiska är en bit över 5 meter och skulle altså passa din man, men samtidigt är de så smidiga att du troligen inte skulle störas av att behöva knyta ett extra varv runt midjan.

Det bästa alternativet (tycker jag) är att köpa en 4,1 eller 4,6 vävd sjal till dig och en elastisk till maken som du också kan använda förståss... En Moby är bra och inte så dyr till exempel. Då får du anledning att köpa 2 sjalar istället för en :wink:. Det kan också vara smart eftersom sjalen måste tvättas ibland och då har du en i reserv.... :wink:
Användarens profilbild
Av Josefin
Alla män är olika, förstås, vet inte hur öppen din är... Men många män är verkligen mycket sega med att använda sjal. Jag vet själv inte VARFÖR min man vägrar använda sjal, trots att han alltid varit väldigt noga med att JAG ska använda den, eftersom han säger att det är det absolut bästa för barnet... Det är mycket mystiskt. Han envisades i det längsta med BB:n, trots hemska ryggsmärtor o gnällande för stor bebis. Sedan påstod att han att han var så stark att det gick precis lika bra att bära utan hjälpmedel, vilket bara innebar att det mest var jag som bar... Aldrig fick man veta varför han inte ville pröva sjalen, men han verkade fasa inför tanken...
Lösningen? Ergon. Nu är allt frid o fröjd, mannen diskar med barnet på ryggen, går ut på spännande utflykter, kan somna barnet på kvällen och avlastar verkligen.
Användarens profilbild
Av vovvemor
...och här blev det alldeles nyligen en 5,2 meters-sjal, just för att både maken och jag ska kunna bära (för det gör han). :wink:

Vi åkte båda två och provade hos Ulla på Småfolket och tog den sjalen som passade oss båda bäst i längd och färg. Eftersom jag vill kunna knyta omslut med knuten fram så kändes det bäst med en rejält lång, maken kan också knyta knuten fram med den men det blir lite tajtare såklart. (Iofs så är har sjalen raka ändar, med vår hoppis som nu är såld kunde även han knyta x-omslut med en 4,7 m. Jag är 163 cm, strl S, maken 184 cm strl M.)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?