Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag slänger förresten ut en annan förfrågan. För några år sedan fanns det en orange och blårandig trikå på Ohlsons. Lite bredare ränder. Jag ångrar så att jag inte köpte. Det råkar inte vara någon som har en bit över?
Av Marine78
florin skrev:
Marine78 skrev:Har "hittat" lite jag också nu i gömmorna och tagit lite ordentliga bilder. Dessutom så får ni lite mått på en gång på bitarna. Detta finns att tillgå:

Olivgrön/limerandig kraftigare bomullstrikå 1 meter på 1,70 bredd Röd/orangerandig kraftigare bomullstrikå 0,9 meter på 1,70 bredd dock har jag tagit en fjrdedel ca utav detta tyg (det saknas alltså ca 0,45 x 0,85 meter utav tyget) Båda ovanstående från MG tyger
Sedan är det två stycken bitar Tradera trikå. Denna är ganska tunn , men mjuk och grå/lilarandig. Ena biten är ca 0,6 m på 1,40 bredd och den andra biten är på 0,85 m och samma bredd som ovan.
Bild

Stuvbitar utav fårtyget, den största biten ca 0,85 x 0,27 m på smalaste stället. Den andra är bredare, men betydligt kortare, men alltid går det att få till något kul utav dem. Det andra på bilden är ett gäng sådana där gamla halskragar som man använde förr till små barn (och även vuxna) De är vardera på ca 50 cm styck - tänkte att någon kanske kunde vara intresserad utav spetsarna som faktiskt är väldigt fina.
Bild
Bild

Och så kommer lite mera trikåtyger. De tre översta är ungefär som vanligt t-shirttyg i tjocklek/kvalitet. Den gröna är 0,95 på 1,60 bredd, gula är 0,75 m på 1,50 bredd och det orangea är 0,75 på 1,60 bredd dock lie ojämnt fördelat (alltså det är ungefär en meter där det är som längst och kanske 25-30 cm där det är som minst kvar, så alltså en del taget utav den, men snittet ligger nog som ovan, om man vill veta i kvm ;-) ) Tror dessa tre är från Tygvaruhuset!
Därefter 3 meter fuchsiafärgad (cerise, djuprosa, jag är dålig på namn på den färgskalan *skratt*) muddväv från Traderaauktionerna ;-) Färgen kommer INTE bli använd här, tyckte den såg röööööd ut på bild ;-). Vill man ha den som just muddväv krävs resår i, i alla fall i midjemudd. Den är tjock och jag ser den mer som en kraftigare bomullstrkå och har använt den så i andra färger. Observera att det är tre stycken 1-meters bitar på 90 cm bredd. Två utav dem kom idag och har ej gått i tvättmaskinen. Sedan kommer en ljusare blå "muddväv" och en roströd dito båda på en halvmeter vardera och smama bredd som ovan.
Bild

Och så ett gäng stuv/spillbitar utav Jysks tyg Patty. Den största biten kan man få ut en kvadrat om ca 0,55 x 0,3 meter men då blir det spill över. De flesta utav bitarna är trekantiga. 5 bitar totalt och jag skulle kunna tänka mig att man kan få till en panel till en MT bl a utav detta.
Bild

Och så en laddning med lite blandade stuvbitar i trikå. Man kan få ut en och annan mindre tröja, en massa mössor etc, men färgerna är inte riktigt "mina" på flertalet utav dem. Lite mått då:
Lilarandig bit: 0,30 x 1,30 funktionsduglig trikå (en bit är lite ful i stickningen) Tradera.
Mintgrön/babyblårandiga stuvar, 3 stycken, den största 0,35 x 1,60, mellanbiten 0,29 x 1,60 och den minsta 0,20 x 1,60 Tradera.
Gul/orangerandig E-slöjd mätt på största ytan har man i alla fall 0,25 x 0,25 (x 2 bitar eftersom tyget är dubbelt, rundvävt) man kan nyttja till en glad liten mössa kanske.
Orange melerad trikå 1,20 x 0,20 på smalaste stället Tradera.
Brun/svartrandig E-slöjd 0,40 x 0,75 cm
Bild

Och så en laddning muddväver. En olivrön kraftigare Tradera (som de jag beskrivit ovan) 0,45 x 0,85 m Och så till sist 5 meter randiga äkta 70-talsmuddväver som också är inropade på T. De är en liten aning stickiga, har ganska så bra strech (men kräver resår i midja). De ligger bara på ca 50 cm bredd men är som sagt en meter vardera i längd. Jag fick själv idén att de skulle kunna användas till babylegs/benvärmare, men vi har inget intresse utav det här så kanske någon annan har användning för dem?
Färgställningara uppifrån och ner är grön/brun/orange (typ kanintygsorange) mörkgrön/grön/röd, brun/grön samt marinblå/grön/klarblå (alt riktigt mörkt turkos)
Bild

Absolut sist ut är det som blev över av smurftyget efter att jag klippt till ett varsitt kuddfodral till mina tre boys. De två "fyrkantiga" bitarna är på 50 x 35 resp 70 x 35 cm. Lampöverdraget har jag inte mätt och tja omtagen vet jag inte om det är så mycket att ha, men de halkade med på bild ;-) Det är fin färg på smurfarna dock finns en och annan solblekningsskiftning, inga direkta fläckar, men som sagt tyget är inte helvitt utan lite gulnat på sina ställen upptäckte jag när jag klippte till själv.
Bild

Vad jag vill ha i utbyte. Gärna velour, strechfrotté, eller vanliga trikåtyger i glada färger ;-) Randig muddväv är också skoj! Hoppas någon finner något av intresse ;-) för det här komme nog bara skrota i gömmorna annars. Samtliga tyger ät tvättade utom en del utav "muddvävstygerna" och 70-tals muddväven.
Oliv/lime är jag intresserad av om den finns kvar!!!!! Den är ju sååå fin!!!!
Den finns kvar och är din Florin! Vad finns att byta med? Du har möjligen inte kvar de där kaninerna du tänkte erbjuda mig genom min blogg (när jag gjorde efterlysning både här och där)? De är visst fortfarande högintressanta - tyget räckte inte riktigt ;-)
Användarens profilbild
Av florin
Noppe, kaninerna har jag inte kvar. sista biten jag vill göra mig av med är bortlovad.

Velour? Svart/röd brun/vit båda bredrandiga. Cerise/grön lite smalare ränder. Å enfärgat lite olika kulörer...
Av Marine78
florin skrev:Noppe, kaninerna har jag inte kvar. sista biten jag vill göra mig av med är bortlovad.

Velour? Svart/röd brun/vit båda bredrandiga. Cerise/grön lite smalare ränder. Å enfärgat lite olika kulörer...
Lite brun/vit velour skulle jag kunna tänka mig. Jag skickar PM!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Nu har jag äntligen kunnat rota lite i lådorna. Bilderna återger inte färgerna exakt eftersom jag fick fota med blixt. Jag mäter ifall det är någon som är intresserad av något tyg. Och så gör jag flera inlägg tror jag. Det blir så konstigt att citera när det är så långt.

Först ut är tre stora tyg. Jag har inte mätt, men tror att alla är 4-5 m på full bredd. De två första är ganska kraftiga. Det äppelmönstrade är tunnare.
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Bild

Vävda bomullstyger. Överst en kappa från 10-gruppen. Det finns en 2 m längd också, men den ligger nog i ett annat skåp. Den är lite blekt i ena kanten.
Ljusgrönt/mintgrönt tyg med små rosenknoppar. Ganska stor bit.
Resten ser man ju bra.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Trikå.
Bild
De smalrandiga är muddväv.

*marin/turkos är bortbytt*
Senast redigerad av Knyttet & K den lör apr 26, 2008 14:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Fina
Knyttet & K skrev:Bild

Vävda bomullstyger. Överst en kappa från 10-gruppen. Det finns en 2 m längd också, men den ligger nog i ett annat skåp. Den är lite blekt i ena kanten.
Ljusgrönt/mintgrönt tyg med små rosenknoppar. Ganska stor bit.
Resten ser man ju bra.
Jag gillade det rosa/orangea. Hur stort är det? Får man tinga? Och vad är du intresserad av?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Velour.
Bild

*randigt och grönturkost (undre raden) är bortbytt*

Bild
Det ljusrosa tyget är joggingtyg
*cerise och rosa/vinrödrandigt är bortbytt*

Bild
Rosa 70-talsvelour. Det känns som att det är mer bomull i det än den man oftast köper idag, men det är inte bomullsvelour tror jag. Färgen är inte riktigt rätt, den är mer åt leverhållet. Jag har vinröd också, men den glömde jag fota.
Senast redigerad av Knyttet & K den lör apr 26, 2008 14:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Bild
*turkos och mörklila reserverat*
Bild
Stretchfrotté. Den ljuslila har kortare och grövre öglor.

Bild
Inte rättvisande färg. Samma 70-tals-leverrosa som velouren. Ser ut ungefär som vanlig handduksfrotté, men är stretchig.

Bild
Ostretchig frotté
Senast redigerad av Knyttet & K den lör apr 26, 2008 14:25, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Bild
Retrotyger. Inga stora bitar förutom det gröna tyget med vitt mönster. Det är lite missfärgat. Det gröna har fällt i tvätten så mönstret är svagt ljusgrönt.
Det röda tyget med kaniner är inte så troligt att jag byter bort när jag tänker efter. Samma med det gröna tyget med blått mönster. Och det röda med vitt mönster :hellu: :lol: Men fresta mig med något fint, så kanske...
Det blåa tyget är klippt för att sy en thaiväska. Jag bytte till mig det en gång, men sydde aldrig av det.

*rött med vita blommor och grönt med "löv" är reserverat*
Senast redigerad av Knyttet & K den lör apr 26, 2008 14:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Fina
Knyttet & K skrev:Bild
Retrotyger. Inga stora bitar förutom det gröna tyget med vitt mönster. Det är lite missfärgat. Det gröna har fällt i tvätten så mönstret är svagt ljusgrönt.
Det röda tyget med kaniner är inte så troligt att jag byter bort när jag tänker efter. Samma med det gröna tyget med blått mönster. Och det röda med vitt mönster :hellu: :lol: Men fresta mig med något fint, så kanske...
Det blåa tyget är klippt för att sy en thaiväska. Jag bytte till mig det en gång, men sydde aldrig av det.
:shock: :shock:
Det röda tyget har jag suktat efter tidigare! Vill ha! :love:
Vad ska jag sukta med? på ett ungefär sådär. :lol:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Josefina - Det är 1m. Inte fulla bredden kvar utan kanske 115-120 cm brett

Klarblå, ärtgrön och mörkgul velour vill jag ha. Orange/blårandig trikå. Fin frotté och gula tyger av olika slag. Blommigt kan också vara intressant.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Josefina - Det röda, menar du det med vita blommor? Det är inte så stor bit, ca 70 bred och 40 hög. Det är fållat i nederkant, så man kan få ut någon cm till om man sprättar fållen. Jag är som sagt inte hundra på att jag vill byta bort det. Jag har funderat lite på att sy en MT av det, men jag behöver bara halva biten till det. Så halva finns iaf om man vill sy något pyttelitet :lol:
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Knyttet & K skrev:
McMorrigan skrev:
Knyttet & K skrev:Mc Morrigan - Din gula velour byter jag gärna till mig beroende på hur stor bit det är. Är den gul på baksidan också?

Jag är också på jakt efter klarblå och ärtgrön velour.
Ja, den är gul på baksidan också och är 53 cm bred! :D
53 cm på full bredd?
Japp, 160´s bredd.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 23

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?