Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Det fanns förut en sida med diverse mått på selar, men jag hittar den inte. Är ute efter för- och nackdelar med olika mått...

Har sytt en egen högre variant, men den gillas inte av sonen som vill ha armarna utanför. Suck! Det var därför den blev hög för jag ville ha armarna hans innanför. Tycker det avlastar bäst. Ville alltså inte han och då fungerar den ju inte...

Ska försöka hinna sy en till med längre bakstycke men annars rätt lika. Vill ha lättare varianter än de färdiga Patapum och Ergo, mindre stoppning i axelband och midja så de blir smidigare att ha med sig.

Tips på stoppning förresten? Tog två lager fleecefilt i midjebandet. Lite tunt, skulle vilja ha lite mer stadga. Vliseline kanske? Funderar på tunt liggnderlag men att göra midjebanet i sektioner så det bli vikbart. Ger det bra stöd ändå tro?
Senast redigerad av Mamma Eli den ons apr 23, 2008 07:50, redigerad totalt 1 gånger.
Av Marine78
Jag har använt mig utav bordsfilt, det funkar bra tycker jag. Stummare och mer stadga i än fleece, lite tjockare också (viker dubbelt) men fortfarande mjukt och följsamt/formbart. Nu har jag ju bara gjort en och den blev inte så bra i övrigt, men just vadderingen i axelband o midjeband är jag nöjd med och kommer ta med mig till nästa sömnad av sele/MT
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Marine78 skrev:Jag har använt mig utav bordsfilt, det funkar bra tycker jag. Stummare och mer stadga i än fleece, lite tjockare också (viker dubbelt) men fortfarande mjukt och följsamt/formbart. Nu har jag ju bara gjort en och den blev inte så bra i övrigt, men just vadderingen i axelband o midjeband är jag nöjd med och kommer ta med mig till nästa sömnad av sele/MT
Bordsfilt, exakt vad är det för tyg? :roll:
Användarens profilbild
Av florin
Att göra midjebandet i sektioner kanske skulel kunan fungera.... Att testa skadar ju inte :wink: :lol:

Det där med mått är ju helt klart en smakfråga, både från bärarens och barnens sida...

Bordsfilt är ett tyg som i alla fall min mamma och mormor använder under tunna dukar på fina bord som inte ska skadas av tex värme eller om man spiller liiite...

Går oxå att använda i grytpallar som värmeskydd.

Att tänka på är att det krymper massor och likom filtar sig lite, blir tjockare efter tvätt tycker jag...
Användarens profilbild
Av Luna
Mamma Eli skrev:Det fanns förut en sida med diverse mått på selar, men jag hittar den inte. Är ute efter för- och nackdelar med olika mått...
Du kanske hittar måtten under
Fakta om olika bärsjalar/selar
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewforum.php?f=3

Överst finns några klistrade trådar
Klistrad: Mått på Ergon, Patapum och Sutemi!
och
Klistrad: Mått på olika Mei Tai
Av Ponyo
Jag kopierade Becon, och använde tunt liggunderlag, i tre sektioner. En bred, under sittdelen, dubbelvikt sittunderlag. Två på sidorna, enkelt lager sittunderlag. Lätt men ger stadga.
Av puh
Var på tygaffär igår och kände på olika aterativ på stoppning... Polyesterfyllning 0,4 cm tjock (alltså sån man har t.ex i stolsdynor) på rulle kändes som ett alternativ, fast dubbelt (=0,8 cm). Men jag har inte sett någon tipsa om det, varför inte???

Vad är nackdelen? :hmm: :|
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Bubbi skrev:Jag kopierade Becon, och använde tunt liggunderlag, i tre sektioner. En bred, under sittdelen, dubbelvikt sittunderlag. Två på sidorna, enkelt lager sittunderlag. Lätt men ger stadga.
Åh, ungefär vad jag hade tänkt mig, med tre sektioner alltså! Funderar dock på liggunderlag i mitten och bordsfilt eller fleece på sidorna för att få en så smidig sele som möjligt, lätt att vika undan. Vad tror du om det? Det måste ju vara viktigast med mittenpartier.
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Bubbi skrev:Jag kopierade Becon, och använde tunt liggunderlag, i tre sektioner. En bred, under sittdelen, dubbelvikt sittunderlag. Två på sidorna, enkelt lager sittunderlag. Lätt men ger stadga.
Har du någon bild på din sele?
Användarens profilbild
Av Squig
Jag har skumgummi i en del av mina.
Av Ponyo
Mamma Eli skrev:
Ja, fast bara när den sitter på. Inte på några detaljer. Men det skulle jag kunna ordna
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Bubbi skrev:
Mamma Eli skrev:
Ja, fast bara när den sitter på. Inte på några detaljer. Men det skulle jag kunna ordna
Kollar gärna på någon bild. Med eller utan barn! :D
Av Carin Mattila
Jag använde också liggunderlag till midjebältet, men jag delade inte upp det utan hade det som det är på en Patapum. Axelbanden vadderade jag med ett gammalt täcke som vi hade. Varför delade ni midjebältet? Var det för att sjalen/selen ska ta mindre plats?
/Carin
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Carin Mattila skrev:Jag använde också liggunderlag till midjebältet, men jag delade inte upp det utan hade det som det är på en Patapum. Axelbanden vadderade jag med ett gammalt täcke som vi hade. Varför delade ni midjebältet? Var det för att sjalen/selen ska ta mindre plats?
/Carin
Jag har en Patapum som jag tycker tar lite stor plats i väskan och det är därför jag vill dela upp midjevadderingen om den görs med tjockare stoppning. Bär inte så ofta men vet aldrig när det behövs så jag vill kunna ha med bärdon för det mesta. Det som för det mesta åker med är gåsen pga att den iofs är supermysig, men också för att den tar liten plats! Min son är dock 2 år så det skulle vara bra att kunna ha med en sele också när det kan bli aktuellt att bära längre stunder. Har sytt diverse prototyper här hemma, men tycker inte de avlastar tillräckligt med för tunn stoppning...
Looma trikåsjal?

Ja, det är troligt att Looma är ett tidi[…]

Jag vet inte om jag kan bidra på något[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?