Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tintin
Jag funderar och funderar och läser hur mycket som helst. Nu är jag lite inne på en maya wrap pouch. Den ser så enkel ut. Min lilla tjej gillar allra bäst att vara i famnen men jag får så ont i axlar och rygg. Jag tror att det skulle vara bra att ha en pouch med sig när man är ute med vagnen för den verkar lätt att snabbt få på om lillskruttan vill upp. Men hur är den att bära i? Den är ju bara över ena axeln, får man inte ont då?

Eller är det en långsjal jag ska ha? Jag skulle kunna tänka mig att ta långa promenader med henne i sjal om jag bara inte får ont. Vad ska jag börja med? Priserna är ju så dyra så jag vill ju att det ska blir rätt.

Babydesign har visst en butik här i stan så kanske det allra bästa är att åka dit och prova olika sjalar? Men de verkar inte ha pouchen dock.
Användarens profilbild
Av Anna
Jag tror på en långsjal. Pouchen är bra, men du kan sy en enkel bärpåse själv för det ändamålet om du känner att du inte har råd med båda, titta på "gör det själv" så hittar du mönster.

Jag tycker det låter jättebra att åka till Ingrid och prova. En långsjal är mycket avlastande och även om priset kan kännas högt är värd den det. Om man jämför med en nu babybjörn bärsele som bara kan användas några månader så är de rent av billigt med sjal. Dessutom är begagnatvärdet på ex en storchenwiege högt. (titta lite på sjalmarknaden på www.sjalar.nu och se själv)
Av Alexandra
Jag håller med Anna, satsa på en storkis! Pouchen avlastar inte lika bra som långsjal, och det finns "snabba" knytningar även med långsjal.
Användarens profilbild
Av sarah
Jag kände nog som du. Tänkte först beställa pouchen, då jag inte vill byta ut vagnen utan bara ha något enkelt och bekvämt att ha henne i när hon inte vill ligga i vagnen. Men amtidigt var jag lite intresserad av att bära i sjal dvs istället för vagnen och jag då är det ju långsjal som gäller.... kändes som de två var två helt olika grejer som fyllde olika funktioner. Så jag beställde både och. Dyrt men jag kunde inte välja (så fick man lite rabbat när man beställde 2). Pochen är super bra att ha med när jag har vagnen. Skulle aldrig orka släpa med mig långsjalen och vagn. Eller knyta långsjalen och sätta i henne om jag vet att hon bara vill bli buren en stund.

medan jag tycker det är jätte smidigt att ibland (vid kortare shoppingturer, hundpromenader, handla på coop, gå till BVC eller öppna förskolan)) slippa vagn och sätta henne i långsjalen istället.

Kanske inte var så mkt till hjälp men för ett par veckor sen var jag ligga "förvirrad" som du :-)
Användarens profilbild
Av sarah
rabbat... hmmm... snygg stavning..
Användarens profilbild
Av Anna
Det är svårt att välja sjalar. Pouchen och Storkisen är inte att jämföra. Pouchen blir man sned och trött i ryggen av ganska snabbt iaf när barnet blir lite tyngre. Men snabbärning har ju sina fördelar det med.

Jag tycker storkisen är jätteskön och avlastande. Den är så mjuk att man kan tänka sig att ha en nyfödd i den och lätt att knyta och fina färger (jag har en inka och en Leo marin). Den är bra kvalité och har lång användningstid liksom didymos och girasol.

Nu är ju inte din dotter nyfödd så då kan man tänka sig att köpa en något billigare sjal, typ en amazonas Antigua om man vill. Men jag tycker inte den är såå mysig till en pyttis om du skall ha en sjal och den ska användas till kommande syskon då den inte är stretchig på samma sätt och inte lika mjuk. Å andra sidan kommer du säkert vilja he en trikåsjal till nästa från början om ni ska ha fler barn. Annars gillar jag min Antigua skarpt och den är sval på sommaren om man jämför med storchenwiege.

Pouchen är fin och bra, men jag tycker långsjal är mer för pengarna. En bärpåse eller ringsjal för snabbärning kan du göra så billigt själv. Men en långsjal är svårt att få en riktigt bra hemmagjord. De flesta som bär i sjal har nog 2-3 sjalar för lite olika behov.

Ganska nyligen fick jag också reda på att man kan beställa lite billigare långa vävda sjalar från tyskland på www.hoppediz.de men jag har aldrig kännt på dem så jag kan inte uttala mig om kvaliten.
Av Alexandra
Jag skulle hellre köpa en ringsjal, än pouchen. Visst är pouchen bra, men ringsjal är mycket lättare att få precis som man vill ha den. Jag tycker pouchen känns lite svajig, och det går ju inte att justera den övre kanten, utan Tindra sitter en aning bakåtlutad. Och gör jag pouchen ett snäpp mindre blir den för trång. Men en ringsjal går ju att justera steglöst.

Ett bra köp är en vävd långsjal + ringsjal eller sjalringar, om man vill sy själv, mönster finns på www.babydesign.se.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Tintin skrev:Min lilla tjej gillar allra bäst att vara i famnen men jag får så ont i axlar och rygg. Jag tror att det skulle vara bra att ha en pouch med sig när man är ute med vagnen för den verkar lätt att snabbt få på om lillskruttan vill upp. Men hur är den att bära i? Den är ju bara över ena axeln, får man inte ont då?

Eller är det en långsjal jag ska ha?
Hej!
Jag brukade ha långsjalen - Storchenwiege - färdigknuten under jackan när jag var ute och gick med vagnen. Då är det jätteenkelt att lyfta i och ur barnet. Sedan har jag haft sjalen knuten utanpå jackan istället, när min Anton blev lite större och gärna ville gå själv emellanåt. (Nu går han mest bara själv). En långsjal avlastar mycket bättre än en ringsjal eller bärpåse, eftersom den fördelar tyngden symmetriskt på överkroppen.

Annars finns också bära-barn-sjalen som är suveränt bra tycker jag, bara man tränar lite så man får till knuten rätt. Det är en kort knytbar sjal. Den är lika snabb och enkel att få på som en bärpåse, eftersom man inte behöver knyta om den emellan gångerna utan bara slänger den över axeln. Fördelen är att man kan knyta den så att den passar helt exakt på ett annat sätt än vad en bärpåse kan göra. Nackdelen är att man måste träna lite knytningar först innan man får till det perfekt. Du kan läsa mer om den här http://www.babydesign.se/bara-barn-sjal.htm

Kom gärna och prova sjalar hos mig så du får känna efter hur det känns! Sedan kan du fundera vidare.

Hälsningar
Ingrid
www.babydesign.se
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?