Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av annalys
Om man har svårt för att knyta med båda händerna, t ex en hand som inte är så rörlig, eller är lam, eller kanske att en eller flera fingrar eller handen saknas, vad ska man välja för knytning då? Att bära i sjal är ju minst lika bra om rörligheten saknas på ena armen. Så vilken knytning ska man välja, och finns det extratips om hur man ska knyta?

Det jag tänker spontant är att omslutet-X där man knyter färdigt innan man sätter i bebisen (eller barnet förstås) känns bättre, just att man gör färdigt den först. Även det knutar som kan vara färdiga, dubbelt X och höft-X som man kan knyta klart en gång för alla innan man tar av och sätter på. Fler tankar?
Användarens profilbild
Av mari_tres
Jag tänker ju på ringsjal på en gång, eller bärpåse... men är det till en liten pyttis?
Användarens profilbild
Av Foxan
annalys skrev: Det jag tänker spontant är att omslutet-X där man knyter färdigt innan man sätter i bebisen (eller barnet förstås) känns bättre, just att man gör färdigt den först. Även det knutar som kan vara färdiga, dubbelt X och höft-X som man kan knyta klart en gång för alla innan man tar av och sätter på. Fler tankar?
Jag tror faktiskt att jag håller med dig. Egentligen man behöver mest bara stödja barnet under rumpan med den mindre rörliga handen när man kör ett omslutetX, även om man inte knyter färdigt innan man sätter barnet i. Det gjorde jag med världens ondaste nackspärr en gång och det gick bra.

Jo, annars en ringsjal eller färdigknyten korstjal över ena axeln.

Ryggknytningarna går bort med storsta sannolikhet... Fast enkla ryggsäcken går kanska att knyta med en mindre rörlig hand, men inte om den är helt förlamad (tror jag...).
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Foxy skrev:
annalys skrev: Det jag tänker spontant är att omslutet-X där man knyter färdigt innan man sätter i bebisen (eller barnet förstås) känns bättre, just att man gör färdigt den först. Även det knutar som kan vara färdiga, dubbelt X och höft-X som man kan knyta klart en gång för alla innan man tar av och sätter på. Fler tankar?
Jag tror faktiskt att jag håller med dig. Egentligen man behöver mest bara stödja barnet under rumpan med den mindre rörliga handen när man kör ett omslutetX, även om man inte knyter färdigt innan man sätter barnet i. Det gjorde jag med världens ondaste nackspärr en gång och det gick bra.

Jo, annars en ringsjal eller färdigknyten korstjal över ena axeln.

Ryggknytningarna går bort med storsta sannolikhet... Fast enkla ryggsäcken går kanska att knyta med en mindre rörlig hand, men inte om den är helt förlamad (tror jag...).
Jag håller med Foxy, att det funkar bra att knyta med bara en hand om den andra handen/armen kan hjälpa till att stötta under rumpan medans man knyter. Behöver man hjälp att hålla fast sjalen klämmer man fast den ände man inte håller på med mellan benen/knäna, bara att se till att man har tillräckligt lång sjal - hellre långa svansar att dra ett extravarv runt midjan än sjalen där knuten hamnar längst ut på änden.
Dock tycker jag att det inte var några större problem med ryggknyt heller om jag tänker på när jag hade en rejält stukad hand efter att vi hade slagit runt med cykeln förra våren. Det största problemet med bara en användbar hand/arm var att få upp henne på ryggen, men det löste sig lätt genom att utnyttja ett bord som jag ställde henne på intill kanten och sen föste man över henne till ryggen med den friska armen. Sjalen hade lagt över axlarna på henne innan jag föste upp henne och sen hjälpte den skadade armen bara till att hålla ut sjalen lite under fösandet så att den inte hamnade mellan min rygg och Mirandas mage. När hon väl var på ryggen var det inga större problem med själva knytandet (jag kör nästan uteslutande omslutet på ryggen), var bara att klämma fast den lösa sjaländen mellan benen. Då var hon iofs ca 1 år och van att åka rygg och jag var van att knyta.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?