Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av uvaluva
Här finns en nybörjare som undrar om det funkar m en vävd långsjal till nyfödd bebis. Om det är praktiskt alltså, lätt att ta i o ur bebisen, amma etc. Vill ha vävd sjal eftersom jag tänker mig att jag även ska bära min 2,5 åring ( som e liten i växten) i sjalen om hon vill, har dålig rygg o så har ju en vävd sjal längre användnings tid. Ska låna en ringsjal av en kompis.

Har hittat en sjal som heter ellaroo vars ena färg jag förälskat mig i. Någon som kan rekomendera/avråda??

Tacksam för hjälp!!
Användarens profilbild
Av jag71
Ella roo är en bra sjal men den ger inte maximal avlastning. jag bar min Skrutt i en amazonas antigua (samma sjal som Ella roo). JAg tycker en diagonalväv avlastar bättre. Vilken färg är det? Finns ju amazonas carry sling i några färger i några liknande färger (nästan exakta men lite klarare tycker jag)
Av uvaluva
Färgen heter elsa o är randig i olika bruna nyanser. Amazonas carry sling har jag också varit inne på! Trodde de var likvärdiga dvs tunna vävda, men inte?

Är det lika bra m vävd som trikå till nyfödd??
Användarens profilbild
Av mica
Tja ditt problem är snart löst. Häng här ett tag och du kommer att inse att du faktiskt behöver FLERA sjalar. Det är fullt normalt och oundvikligt. Så mitt svar blir att unna dig en trikåsjal till bebisen och en vävd till storasyskonet.
En ringsjal är bra till mycket men jag tycker inte den passar till en nyfödd.
Användarens profilbild
Av Veronikak
mica skrev:Tja ditt problem är snart löst. Häng här ett tag och du kommer att inse att du faktiskt behöver FLERA sjalar.
:iagree: Jag är absolut inte köpbenägen, inte ens när det gäller sjalar, men jag håller ändå med. Mer än en sjal är bra, det är störigt att inte kunna använda sjal för den är i tvätten eller våt efter tvätten eller kräkt på.
Användarens profilbild
Av Aurian
Kärringen mot strömmen :lol:

Jag bar Vilja i början nästan uteslutande i ringsjal (eller först hade jag den som kort knytsjal, men sydde om till ringis). Hon vägde ju så lite, så det blev inte jobbigt med tyngden på ena axeln bara, trots att jag hade henne i sjalen hela dagarna.
När jag inte hade henne i ringsjalen så använde vi lång diagonalvävd sjal (som vi också bar Devin i, då dryga året ca 12kg). Trikåsjal provade vi nog inte förrän Vilja var tre månader, en MobyWrap som jag tyckte var svajig redan då, eftersom jag ju var van vid att bära i enbart vävda sjalar.

Frågar man mig så går det alltså alldeles utmärkt att bära nyfödd i vävd sjal, och eftersom du planerar att använda samma sjal även till två-åringen så rekommenderar jag helt klart en sjal som är diagonalvävd (numera finns det oerhört många olika märken att välja på).
Men trikåsjal ÄR något bättre i början, då knytningen inte blir slapp vid frekventa ur- och i-tagningar så som en vävd sjal blir, och så tycker väldigt många att det är mysigare i början med en mjuk gosig trikåsjal :-)

Ett tips är ju att kika in säljes här på SB innan du bestämmer dig för något, skulle du köpa något du inte trivs med så brukar det vara ganska enkelt att sälja det vidare :-)
Av uvaluva
Tack för era svar!
Får gärna fler synpunkter!!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag tycker också att vävd sjal funkar bra från start. Till Albert hade vi en trikåsjal som var jättemysig. När jag fick Agnes tyckte jag inte alls om dem, det var svårt att få till en bra knytning tyckte jag. Antingen hamnade hon för högt eller så blev det svajigt.
Jag använde en gauze (Calin Bleu), den är tunn och mjuk, men svajar inte som trikåsjalen. Jag skulle dock inte vilja bära stora barnet i den. Vill du bara ha en sjal rekommenderar jag också en diagonalvävd långsjal.

Du har inte funderat på en sele? Sedan Agnes har vuxit i vår Beco har jag bara använt den, mest för att jag inte kan amma i sjal. Det är inte lika mysigt som sjal, men nästan. Och till storebror är den klart bäst.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Jag tycker också att vävd funkar alldeles utmärkt från början. Vi hade ingen trikåsjal. En fördel med trikåsjal är dock att det finns väldigt billiga som uppenbarligen funkar bra i början och det är väl då man har mest behov av flera sjalar. Så jag skulle skaffa en diagonalvävd långsjal och en billig begagnad trikåsjal. Trikåsjalen anses vara lättare att lära sig knyta också.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Elsa är supersnygg, och vi hade också en Ella roo redan från start (men vi hade en trikåsjal också) och det funkade bra. Vår Ella roo heter La rae och är vääldigt färgglad :wink:

Nu i efterhand så kan jag säga att istället för en ny Ella roo så skulle vi ha haft en mjuk Easycare, eller min nyaste favorit; Didymos indio med ull :heart: Nya sjalar har en förmåga att vara lite sträva, vilket inte välanvända sjalar är :wink:
Men Ellaroon är ju självklart lite tunnare än de och något svalare under sommaren. :blahblah:
Av uvaluva
vad e det för skillnad på en diagonalvävd o inte diagonalvävd sjal? Alltså vad skillnaden blir för mig o barnen!
Av uvaluva
Kanske ska tillägga att bebisen inte kommer förrän i slutet av juli så det är förhoppningsvis varmt! Min stora tjej är som sagt inte så tung , 11 kg, vilket väl också kan vara intressant.

Tack igen för att ni delar med er av era erfarenheter!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?