Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Jag håller på att sticka en åkpåse till kommande bebis, men jag vill kunna ha den på i bilbarnstolen. Detta kräver ett hål i grenhöjd. Hur stickar man då? Skulle helst vilja ha ett hål på vertikalen om ni förstår hur jag menar, men om det är omöjligt får det bli ett lodrätt hål. Det måste ju vara möjligt, typ som ett knapphål fast större.
Användarens profilbild
Av jessicatja
Vet inte riktigt på vilket håll du stickar åkpåsen? Knapphål stickar man i alla fall genom att maska av lämpligt antal maskor och sedan lägger man upp samma antal maskor igen på nästa varv och stickar vidare. Blev det begripligt :hmm: ?

Blir det hålet på fel håll så kan du kanske maska av en eller två maskor och sedan sticka var sida för sig tills hålet är lagom stort - och då lägga upp maskorna och sticka ihop sidorna igen... Lättast sätter man då den först stickade sidans maskor på en sticka ellet tråd medan den andra sidan stickas så blir det lättare att ta upp maskorna sedan...

Känner att det var svårt att skriva ner en förklaring utan att se stickningen :lol: ... Blev det begripligt överhuvudtaget :oops: ?
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Du får ta en extra sticka till hjälp :lol:

Sticka fram till det önskade hålet, ta en 3:e sticka och vänd och sticka tillbaka. Fortsätt sticka bara på den halvan till hålet är lagom "långt". Sluta med ett varv stickat från hålet och ut till sidan.

Sticka nu den lämnade halvan lika många varv (du får ta ett nytt nystan till det). Börja inne vid hålet.

Nu ska du ha 2 lika långa halvor, med spetsen på stickorna åt samma håll.

Sticka nu på den första halvan igen, med det garn du har där. När du kommit till hålet så fortsätter du bara sticka vidare på den andra halvan.

Begripligt :wink:
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
När jag läste noggrannar så tror jag att du menar ett hål på andra ledden än min beskrivning.

Då får du som jessicatja skrev maska av ett lagom antal maskor på mitten. Men sedan kan du nog direkt lägga upp nya maskor på nästa varv när du kommer till hålet, för att sedan sticka vidare på andra sidan igen.

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?