Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

hej hej
nu har jag skaffat mig ett första projekt, änteligen, hittade 4 st 25g nystan av mohairgarn från jakobsdal till stickor 3.5 ska det vara

skulle vilja sticka en mycket enkel rektangulär halsduk på nåt luftigt sätt, om ni tror garnet kan räcka till det, den behöver inte bli jättelång eller nåt

nån som har en ide, om jag tar mycket tjockare stickor, tex 5 eller 6 och stickar räta maskor bara så det växer och blir stora hål, luftigt, skulle det fungera, tro :?:

nån ide om hur många maskor jag ska lägga upp, den skulle väl vara 45 cm bred ung, är det bara att mäta när man lägger upp :?:

ja som ni märker är jag tokigt novis på detta, men nu måste jag börja ( :wink: till bubbi-vilken lååååång startsträcka jag har, va :!: :?: )
Användarens profilbild
Av jag71
Jag vet inte men jag har läst och insett att jag inget kan. Jag stickar strumpor på en höft, lite så där och så mäter jag på foten dem ska sitta på men det är ungefär så mycket jag kan. Vantar gör ajg på samma sätt.
Av Nettan
Är lika novis som du men mitt tips är att du stickar en liten bit och sedan ser vad du tycker.
Och om du tex lägger upp 30 maskor, stickar 15 varv och sedan mäter så kan du räkna ut hur många maskor du skall ha, gå även äver på stora stickor och prova några varv där också. Sedan är det "BARA" 8) att repa upp allt och sticka som man tyckte var bäst. :D
Elna skrev: en mycket enkel rektangulär halsduk på nåt luftigt sätt
Då gör du precis som du tänkte: ta tjocka stickor, jag skulle tagit 8 eller 10 eller så, lägg upp lagomt antal maskor och sticka rätstickning. Hur många maskor du ska ta, får du prova dig fram till, det går inte att mäta uppläggningen. Börja med 30 maskor och sticka 5-6 varv, så brukar man kunna få ett hum om hur stort det blir.

Lycka till! Och glöm inte visa bild sen!
Elna skrev:hej hej
nu har jag skaffat mig ett första projekt, änteligen, hittade 4 st 25g nystan av mohairgarn från jakobsdal till stickor 3.5 ska det vara

skulle vilja sticka en mycket enkel rektangulär halsduk på nåt luftigt sätt, om ni tror garnet kan räcka till det, den behöver inte bli jättelång eller nåt

nån som har en ide, om jag tar mycket tjockare stickor, tex 5 eller 6 och stickar räta maskor bara så det växer och blir stora hål, luftigt, skulle det fungera, tro :?:

nån ide om hur många maskor jag ska lägga upp, den skulle väl vara 45 cm bred ung, är det bara att mäta när man lägger upp :?:

ja som ni märker är jag tokigt novis på detta, men nu måste jag börja ( :wink: till bubbi-vilken lååååång startsträcka jag har, va :!: :?: )
Vad roligt att du har börjat! :D
Gör som Hello föreslår. Det brukar jag göra när jag ska hitta på egna alster. Vi får se till att gå till stickkafeét någon söndag. Utan barn, så vi kan sticka. Där finns en massa experter som kan hjälpa dig.
Av Elna
okej, det ska jag göra, tjocka stickor, prova antal maskor *antecknar mentalt*, ska faktiskt genast gå och se vad som är mina största stickor

och ta fram stick-skolan som jag printat ut *spatserar iväg nu*
tack för hjälpen ni är supergulliga allihop och tack för jag får hänga här och se allt fint ni gör

lovar bild om den blir klar innan barnen flyttat till eget boende och fått egna barn
*disclaimer* :)
Användarens profilbild
Av Hello
Elna skrev:lovar bild om den blir klar innan barnen flyttat till eget boende och fått egna barn
Men det går bra att vänta tills dess också. Visserligen växer det väl mossa på oss allihop vid det laget, men det är en petitess i sammanhanget :D Bäst är förstås att lägga på en rem och bli färdig nu, för vi är ju obotligt nyfikna!!
Av Ponyo
Hello skrev:
Elna skrev:lovar bild om den blir klar innan barnen flyttat till eget boende och fått egna barn
Men det går bra att vänta tills dess också. Visserligen växer det väl mossa på oss allihop vid det laget, men det är en petitess i sammanhanget :D Bäst är förstås att lägga på en rem och bli färdig nu, för vi är ju obotligt nyfikna!!
:iagree: :eld:
Av Elna
*står och skrattar högt vid datorn* ni är kul ni
kan det bli en egen avdelning sen sjalbarnsseniorerna? som möts och visar antika sjalar och sjal-barn-barn och gamla mossiga stickningar :?:

ja, ja, idag har jag börjat nysta upp garnet... bara en sån sak, fick dessutom entustiastisk hjälp av min äldsta som har nystat förut (här närmar vi oss projekten försiktigt-first things first),

nystanet idag hann säkert bli 3 gånger 3 cm stort innan jag var tvungen att avbryta en stund för min yngsta börja använda garnet till att mumiefiera sig själv och vardagsrummet och testa garnet hållfasthet gentemot storasyskonet, garnet byttes hastigt mot hushållssnöre och och och nu ska jag bara... ja ni vet
men jag ska börja sticka, jorå det ska jag *lovar*
:lol:

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?