Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad ska jag välja?

Långsjal
Inga röster
0%
Mei Tai
9
35%
Kortare sjal
1
4%
Ergo/ Patapum
16
62%
Annat (specifiera gärna)
Inga röster
0%
Användarens profilbild
Av AAaa
Min lille bebis är nu store killen och det har inte blivit så mycket bärande det sista p.g.a overall etc. Hemma blir han dock gärna buren när han är trött och grining (han tystnat så fort han ser sjalen :D ) i långsjal (Nino har flyttat men min Girasol är tillbaka) Saken är ju den att han vill ner lika fort igen så jag har funderat på om en sele, trots allt, skulle vara bättre. Jag vill kunna bära honom på ryggen och det ska vara såpass bekvämt att man ska kunna låta bli att ta med vagn vid kortare utflykter.

Ska jag skaffa en sele? Och i såfall vilken? Eller en kortare sjal med annan knytning? Är lite sugen på en mei tai, skulle det kunna vara ett alternativ?
Är 158 cm och har st. 36.

Råd tack!
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jag skrev MeiTai. Jag tycker inte att ergon (som jag har) är tillräckligt bra. Den avlastar inte lika skönt och är inte lika flexibel som en sjal (förstås :roll: ) En knytbar sele känns som ett mellanting mellan sele och sjal. Snabb och enkel som sele, men mjuk och följsam som sjal. :wink:
Av Aelia
Röstar på mei tai, den vi har är väldig skön(och fin så klart) och avlastar bra.
Användarens profilbild
Av Nova
Eftersom jag inte kom riktigt överens med Ergon,
men trivs finfint med Mei Tai så röstar jag på det sistnämnda! :D
Användarens profilbild
Av Anso
För att bära länge skulle jag nog ta en Ergo/liknande sele eftersom den i mitt fall får ner vikten mer på höften.
Jag tycker att det går fortare att få upp Hanna på ryggen med en Mei Tai och man kan även sätta henne så högt upp så att hon ser över min axel. Lätt att bära på höften med också.

Svårt val. :wink:

I den allmänna Mei Tai-yran så får den min röst för dagen. Kanske sy en själv? :D
Senast redigerad av Anso den mån jan 23, 2006 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av AAaa
Eller kanske en trikåsjal? Håller på att läsa om Sinon samtidigt som jag bär omkring på suvig, ledsen (tänder?) liten pojke i Girasolen. (Tack och lov att det finns sjal!)
Användarens profilbild
Av emmahawk
Jag är mei-tai fantast och använder dem även flitigt med lilla Elis (3veckor). Har inte provat patapum el nya ergon, bara sutemi och äldre ergo, men tycker att en mei-tai/fyrkants-sjal är bäst på ryggen. Jag tycker att den är lättast att variera bärställning med och dessutom tar den så lite plats när den inte används. Ytterligare bonus är möjligheten till tyg-variation.
Användarens profilbild
Av Kusmi
Jag gillar ju min Ergo massor. Tycker att den är toppen så jag kan inte annat än rösta på den, sen så finns det ju väska till och det är praktiskt.
Användarens profilbild
Av miriel
Älskar vår ergo, det går ju inte att jämföra med en bra långsjal i komfort, men smidigheten överväger det..

Jag brukar ha selen hängande runt midjan och sen är det bara att "hiva i å ur" allt eftersom barnet tycker att det behövs.

Vi har oxå "hårdkört" ergon dagligen under vår fem veckors resa i somras. Då var det heldagsutflykter med sovamiddag som gällde och det gick jättebra, sambon använde den till vår 2 åring (då runt 15 kg).

Det enda är väl att sonen nu börjar bli lite lång för att kunna använda huvudstödet, men han är ju faktiskt snart tre och har 98 cl i kläder... så jag ska inte klaga på en sån liten detalj....

:D
Användarens profilbild
Av AnKa
Inte helt lätt.

Jag har en Patapum som jag trivs bra med. Man får snabbt i och ur barnet och den avlastar så pass bra att den kan ersätta vagn även för rätt långa turer.

Men jag är ju, som flera med mig, grymt sugen på en Mei Tai. Det för att jag inte haft någon, för att de är så grymt snygga och för att jag tror att de kanske kan vara smidigare i vissa lägen främst men vinterkläder där jag och patapumen inte riktigt blir kompisar.

Sutemi kanske du ska fundera på oxå, den är ju egentligen ganska lik Mei Tai men det är en sele. Jag har bara provat den på sjalträff men tyckte den var superbekväm.
Användarens profilbild
Av Bina
Jag röstar för Ergo! Jag är en sjalälskare långt ut i fingertopparna... det är så mysigt!

MEN smidigheten med att ha Ergo runt midjan utan att riskera att något släpar i backen vinner vid mitt val. Särskilt som de skall upp och ner och hit o dit :lol:
Användarens profilbild
Av AAaa
Även om Ergo verkar vinna så har jag nog drabbats av Mei Tai :twisted: Vilken Mei Tai ska man välja i såfall?
Användarens profilbild
Av Anso
AAaa skrev:Även om Ergo verkar vinna så har jag nog drabbats av Mei Tai :twisted: Vilken Mei Tai ska man välja i såfall?
:twisted: :lol:
En ny omröstning kanske? :lol:
Sy själv och prova är inte så dumt det heller.
Jag har ju "bara" haft en köpe Mei Tai, Colibri och den är REJÄL och håller säkert för 100 barn känns det som. Mycket välgjord. Bra med huvudstödet/vindskyddet tycker jag.
Användarens profilbild
Av Cayenne
JAg som är lite tvärtom, tycker kortsjal (eller var går gränsen?).

JAg har en Ergo, men använder den aldrig numer. Hade den massor i somras, men nu när jag gått ner gravkilona, är den för stor för mig. JAg tycker dessutom det är mycket smidigare att svina upp dottern på ryggen med hjälp av en sjal.

Idag när jag var iväg hade jag en Didy 5. Den är lite för lång, men min didy 4 passade inte med kläderna. Snart har jag även en stl 3, som jag tror blir perfekt när jag ska göra småärenden på stan.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Jag tycker Ergon är perfekt till större barn som vill i och ur ofta, men fungerar samtidgt under långpromenader.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?