Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Flippis
Nu behöver jag tips på vilken bärsjal/sele jag borde skaffa för att orka bära omkring på min 1-åring i sommar. Han väger nu 10 kg och trikåsjalarna känns inte bra längre. Mina axlar är i uselt skick, så bärdonet bör vara så axelvänligt som möjligt!

Jag har en ringsjal som är perfekt för kortare turer och en hemmasydd mei tai som jag tyvärr fick jätteont i mina axlar när jag bar honom en längre stund :?

Funderar på sele, och blev lite kär i manducan. Den verkar ju jättebra till pyttebebisar, hur är den till större barn? Eller ergo?

Alternativet är en långsjal, men jag tänker mig att en sele skulle vara bättre för axlarna, att man bär mest med höfterna med den? Sen hade jag hoppats på att kunna lura pappan till att börja bära mer nu då killen börjar bli stor och tung, och det blir nog lättare att lura på honom en sele än en sjal... Funderar, funderar :roll:
Användarens profilbild
Av svas
Det låter utmärkt med en sele! Men olika selar passar olika personer. Försök att prova innan du köper. För mig passar exempelvis Patapum bättre än Ergo. Beco och Manduca och Sutemi har jag inte provat.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Egentligen tror jag faktiskt att en långsjal är det allra bästa för axlarna, eftersom tyngden breds ut på ett annat sätt än på ett par axelband bara. Men har du tänkt bära på ryggen så är en ergonomisk sele också jättebra, och för ett så pass stort barn som säkert vill upp- och ner ett par gånger kan det vara mer praktiskt med sele. Vilken modell du ska ha är jättesvårt tt råda, det är så individuellt. Beror både på hur du är rent kroppsligt och på tycke och smak. Allra bäst är om du har möjlighet att gå på sjalträff eller åka till något showroom eller så och testa vad som passar just dig/er bäst innan du bestämmer.
Användarens profilbild
Av Foxan
Lin skrev:
kajsa kavat skrev:Egentligen tror jag faktiskt att en långsjal är det allra bästa för axlarna, eftersom tyngden breds ut på ett annat sätt än på ett par axelband bara. Men har du tänkt bära på ryggen så är en ergonomisk sele också jättebra, och för ett så pass stort barn som säkert vill upp- och ner ett par gånger kan det vara mer praktiskt med sele. Vilken modell du ska ha är jättesvårt tt råda, det är så individuellt. Beror både på hur du är rent kroppsligt och på tycke och smak. Allra bäst är om du har möjlighet att gå på sjalträff eller åka till något showroom eller så och testa vad som passar just dig/er bäst innan du bestämmer.
Jag instämmer.
En väl knuten vävd långsjal ("diagonalvävd") avlastar bäst. Min pys väger ungefär 10kg och jag kan lätt bära honom hela dagen i det (trots dålig rygg) men maken tycker det blir lite tungt efter några timmar med selen.
Japp, en bra lång vävd eller en MeiTai!
Av herilane
Mei tai tycker jag. Det är rätt stor skillnad på olika mei tais, så prova innan du köper, eller köp några olika och sälj vidare de du inte trivs med. Jag tycker att det är skönast med lätt vadderad midja och riktigt breda axelband (så att det nästan blir lite sjalstuk på axelbanden) medan andra föredrar något annat.
Av Flippis
Tack för era svar. Kanske vi borde skaffa både en sele till gubben och en långsjal till mig :wink: Har till att börja med införskaffat en manduca så får vi se hur vi trivs med den.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Vi trivs jättebra med vår manduca, och mannen tar den på eget bevåg och bär J i. Jag bär allra helst i diagonalvävd när jag ska bära länge, men selen är bra när liten vill upp och ner ofta :)
Användarens profilbild
Av zero.sara
Så en sele till mannen (och dig) och en vävd långsjal till dig låter som en bra ide :tumsup:
Användarens profilbild
Av zingo
zero.sara skrev:Så en sele till mannen (och dig) och en vävd långsjal till dig låter som en bra ide :tumsup:
Det håller jag oxå på!!!!!
Av herilane
Mei tai säger jag.

Det är ganska stor skillnad på olika mei tai, och också på vad man tycker är bekvämt. Jag gillar ordentligt breda ovadderade axelband (nästan som sjal); andra vill tvärtom ha tjocka och vadderade. Vinkeln på axelbanden kan också göra stor skillnad.

Jag tyckte att vävd sjal funkade bra fram till typ 1 år, men sen när dottern fick starkare vilja (och sen även började gå själv) är mei tai bättre. Det avlastar lika bra, men går snabbare att få på och av, så det blir smidigare när dottern vill ut och gå själv (eller åka vagn) men sen ska upp igen och sen ner igen.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
zero.sara skrev:Så en sele till mannen (och dig) och en vävd långsjal till dig låter som en bra ide :tumsup:
Så kör vi hemma hos oss, Ergo till mannen och sjal till mig. Min 1-åring väger strax över 12 kg, och honom bär jag lätt i timmar i sjalen.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Flippis skrev:Tack för era svar. Kanske vi borde skaffa både en sele till gubben och en långsjal till mig :wink: Har till att börja med införskaffat en manduca så får vi se hur vi trivs med den.
Låter som en utmärkt start! 8)

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?