Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Eld77
Troligen lutar du dig lite bakåt när du går. (Jag brukar göra det när jag bär bebis på axeln för att balansera upp honom, och då får jag ont i svanken efter ett tag.)
Hur känns knytningen? Är den stadig, eller kunde den sitta bättre? Hur högt upp sitter bebisen och hur nära? Är bebisen tittig och lutar sig bakåt? Känns det tungt?
Av anna m
Jag fick ont när jag bar på ryggen i början för att jag inte riktigt litade på sjalen utan lutade mig framåt. En del gör likadant när de bär på magen fast bakåt då precis om Eld77 skriver. Had du barnet tillräckligt högt upp? Tillräckligt tajt knytning?
Av anna m
Men med trikå knyter man ju först och stoppar i barnet sen. Med vävd knyter du OM barnet. Annars får man inte till en tillräckligt tajt knytning.
Användarens profilbild
Av Ingrid
idacathrine skrev:Har svårt att dra åt knuten tillräckligt! Det var enklare med trikå tycker jag, haha. Vet inte riktigt hur hårt det ska sitta...
För att lyckas med omslutet kryss med vävd sjal, där man knyter korset utanpå alltihopa, är det lättast att dra åt sjalen riktigt ordenligt innan man sätter i barnet. Dra i ytter innerkanterna vid halsen och ytterkanterna vid axlarna, så att sjalen (smokingbältet) ligger helt platt och slätt över ditt bröst och mage, med underkanten vid naveln. Gör en liten ficka i smokingbältet (inte stor) högst upp, så du får ner barnets ben. Sedan får hon glida ner och med sin egen kropp pressa ut sjalen. Håll under hennes bak och ta fram benen. När hon sedan sitter på lagom höjd, kan du bara korsa tygstyckena under hennes bak och knyta bak i ryggen. Då brukar det bli bra. Men gör inte den där fickan för stor, för då får du stå och dra i sjalen igen när du väl har barnet i, och det är mycket jobbigare. Ett tips är att första gången du provar det, så har du bara en body på barnet och inga byxor. Då glider hon ner ganska lätt, och du får kläm på själva knytningen. Plyschbyxor är det värsta tänkbara när man ska lära sig den här knytningen!

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Bollen
Ingrid skrev: För att lyckas med omslutet kryss med vävd sjal, där man knyter korset utanpå alltihopa, är det lättast att dra åt sjalen riktigt ordenligt innan man sätter i barnet. Dra i ytter innerkanterna vid halsen och ytterkanterna vid axlarna, så att sjalen (smokingbältet) ligger helt platt och slätt över ditt bröst och mage, med underkanten vid naveln. Gör en liten ficka i smokingbältet (inte stor) högst upp, så du får ner barnets ben. Sedan får hon glida ner och med sin egen kropp pressa ut sjalen. Håll under hennes bak och ta fram benen. När hon sedan sitter på lagom höjd, kan du bara korsa tygstyckena under hennes bak och knyta bak i ryggen. Då brukar det bli bra. Men gör inte den där fickan för stor, för då får du stå och dra i sjalen igen när du väl har barnet i, och det är mycket jobbigare. Ett tips är att första gången du provar det, så har du bara en body på barnet och inga byxor. Då glider hon ner ganska lätt, och du får kläm på själva knytningen. Plyschbyxor är det värsta tänkbara när man ska lära sig den här knytningen!
Lycka till!
Vilken toppenbeskrivning! Har haft svårt att lyckas med den där... För er som är vana är allt det här åtdragandet ju självklart, men inte för oss ovana. Precis så som du skriver borde det ju stå i knytinstruktionerna! Inte bara olika steg där man inte vet vad som är viktigt att tänka på.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Bollen skrev:
Ingrid skrev: För att lyckas med omslutet kryss med vävd sjal, där man knyter korset utanpå alltihopa, är det lättast att dra åt sjalen riktigt ordenligt innan man sätter i barnet. Dra i ytter innerkanterna vid halsen och ytterkanterna vid axlarna, så att sjalen (smokingbältet) ligger helt platt och slätt över ditt bröst och mage, med underkanten vid naveln. Gör en liten ficka i smokingbältet (inte stor) högst upp, så du får ner barnets ben. Sedan får hon glida ner och med sin egen kropp pressa ut sjalen. Håll under hennes bak och ta fram benen. När hon sedan sitter på lagom höjd, kan du bara korsa tygstyckena under hennes bak och knyta bak i ryggen. Då brukar det bli bra. Men gör inte den där fickan för stor, för då får du stå och dra i sjalen igen när du väl har barnet i, och det är mycket jobbigare. Ett tips är att första gången du provar det, så har du bara en body på barnet och inga byxor. Då glider hon ner ganska lätt, och du får kläm på själva knytningen. Plyschbyxor är det värsta tänkbara när man ska lära sig den här knytningen!
Lycka till!
Vilken toppenbeskrivning! Har haft svårt att lyckas med den där... För er som är vana är allt det här åtdragandet ju självklart, men inte för oss ovana. Precis så som du skriver borde det ju stå i knytinstruktionerna! Inte bara olika steg där man inte vet vad som är viktigt att tänka på.
Vad glad jag blir när du säger att du fick till det tack vare min beskrivning! Jag håller med dig om att det borde stå bättre i beskrivningarna. Förhoppningsvis hinner jag lägga ut knytbeskrivningar på film på min hemsida i nästa månad, och då kommer bland annat den här med. Och visst är det suveränt att bära i en vävd långsjal när man får till det!

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?