Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Jag passar inte in i "hippiefacket", samsover bara när han inte kan sova i sin egen säng, använder engångsblöjor, äter inte särskilt mycket miljömärkt, däremot en hel del närproducerat bland annat beroende på svärmors höns och mitt eget grönsaksland. Bakar gör jag gärna men sällan.

Däremot känner jag mig mycket mera hemma på SB än på FL och jag har tänkt ut att det beror på att folk som bryter normen, vilket man väl gör litegrann genom att använda sjal, på köpet blir lite mer ödmjuka och lyhörda och respekterar andras åsikter.
dagdrömmare skrev: ....
Eller sånna där ultramammor som är hemma i flera år.
jag ska vara hemma i flera år fast jag jobbar lite, lite nu(för att spara på föräldra dagarna).
dagdrömmare skrev: har tygblöjor
jag har tygblöjor - (eller inte jag men sonen)- men jag använder (för) ofta engångs.
dagdrömmare skrev:ingen vagn
jag har vagn fast begagnad och jag använder den väldigt väldigt sällan
dagdrömmare skrev:och handlar ekologiskt och bakar och lagar all mat själv,
jag handlar inte ekologiskt men jag bakar ibland och lagar alltid all mat själv. särskillt till Adrian.
dagdrömmare skrev: ammar länge
Adrian är 15 månader och helammas i stort sätt.

Vi samsover och A får inte söta saker.

vi klär oss nog i ganska vanliga kläder, men om det är 2:hand eller om det kommer från ullared så är det så klart ett plus tycker jag medans sambon ska ha dyra dyra märkes kläder.
dagdrömmare skrev: ....
Stämmer ni in på de andras fördommar om bärande föräldrar
nja, det tror jag nog..
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag är positiv till långtidsamning även om jag själv förmodligen inte kommer att amma så länge. Men jag kommer nog amma runt ett år, och det är ju ändå längre än de flesta.

Vi använder mestadels tygblöjor.

När jag köper färdig barnmat köper jag helst ekologisk och helst inte Nestlé.

I övrigt är jag nog en rätt så "vanlig" mamma. Jag använder gärna barnvagn, lagar visserligen en del mat själv men köper också, handlar barnkläder på Lindex och kommer med största sannolikhet skola in min son på dagis när han är ca 14-15 månader.
Användarens profilbild
Av busflickan
Tja... Långtidsammning blev det inte här (ingen amning alls tyvärr) p.g.a. dotterns totala vägran att ta bröstet. Har hört talas om fel sugteknik, för lite mjölk och likande, men aldrig om ett barn som totalvägrar att alls ta bröstet innan jag fick dottern, men det klart att hon inte ska göra som alla andra :roll:

Dagis kommer hon nog att börja på när hon är dryga året och pappa är hemma med henne (nästan) lika länge som jag.

Vagn har hon börjat gilla mer och mer (sover speciellt gott där på dagarna) så den använder vi en hel del just nu.

Bakar nästan aldrig och inget speciellt med kläderna, så jag sticker nog inte ut så mycket direkt, men mycket kan ju hinna ändra sej... :)
Användarens profilbild
Av jordbarn
Jag har alltid varit "bohem" och det syns väl för det mesta på mig! Bild
Men självklart har sjalbarn inspirerat mig till väldigt mycket. Mer samsovning, tänker amma länge, utökad miljömedvetenhet osv.
Jag älskar detta forum! Här känner man sig inte lika udda som "ute på stan", och det kan vara rätt skönt ibland. :heart:
Användarens profilbild
Av mimpen
Jag tycker sjalbarn inspirerar till att våga vara lite annorlunda. För mig är SB ett andningshål, där jag inte är så udda. För IRL är det här VÄLDIGT udda att inte vår 3,5-åring sover SJÄLV, och HELA NÄTTERNA. Typ... Här har jag också fått många andra tankar som jag sedan omsatt i praktiken. Jag gilla rdet.
Av Woodgroves
Tväråna skrev:Jag är en sån där som folk tror är karriärskvinna (om man kan vara det som lärare :hmm: ) och som mest går omkring i svensson-jeans-och-t-shirt men som är hippie i hjärtat. Amma länge, ingen vagn och samsovning är självklarheter, även att inte köpa massa bebisprylar eller halvfabrikat. Dock syns det inte utanpå, så sb är en lite oas där fler verkar vara som jag.
Exakt! Det syns inte utanpå förutom när sjalen är på...

Samsovning, amma länge, ekologiskt och miljömärkt så mkt det går. Helst inte använda vagn och bil men ibland måste man. Tygpåsar till affären (vi sparar frukt- och grönsakspåsarna och tar med dem till nästa gång vi ska handla :roll:)

Men vi bakar inte vårt eget bröd men vi har prata om att göra det.
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Jag är en hippie i hjärtat och har nog alltid varit det, men jag är också en modern, stadslevande, sömnstörd, oerhört lat människa. Vi använder engångsblöjor (och våtservetter :oops: ), vi bär i plastkassar och tar bilen alldeles för ofta. Men jag lagar egen mat så mycket jag orkar och hinner (men visst får skruttmuffinsen köpemat ibland. Speciellt eftersom jag tror att det är bra att han får äta lite kött ibland, och det äter inte jag, och jag har ingen lust att stå och laga det heller). Både jag och pojkvännen köper gärna secondhandkläder, både till oss själva och skruttmuffinsen, och vagnen är begagnad (och används knappt) och spjälsängen (som han sover i, men långsidan är borttagen och den står precis intill vår säng, så det är som en slags kombo av egen säng och samsovning. Det bästa av två världar, helt enkelt) likaså. Jag håller på att sluta amma, men det är bara för att det är så mycket godare att äta "riktig" mat att han nu (efter sex månader) är helt ointresserad av brösten annat än att klappa på...

Jag är nog både och, helt enkelt. Och jag gillar sjalbarn. Folk här är inte lika rabiata som på familjeliv, det är en väldigt mycket trevligare stämning. Och så vet ju folk nåt om sjalar, ett ämne som jag för närvarande är helt hooked på :D .
Användarens profilbild
Av emelie
Jag känner mig inte ett dugg hippie.
Hur hippie är man i radhuset med emmaljungavagnen, liksom :roll:
Dessutom äter vi ofta fiskpinnar. :wink: 8)

Men däremot så är jag ganska ekologiskt orienterad (men det kunde nog bli bättre :oops: ) och även rätt så ap-orienterad o tror på både samsovning o sjalar.
dagdrömmare skrev:Hej
Jag får ofta kommentarer om att folk tror att det bara är hippies och bohemer som bär i sjal.
Eller sånna där ultramammor som är hemma i flera år, har tygblöjor, ingen vagn och handlar ekologiskt och bakar och lagar all mat själv, ammar länge

Klart att det inte stämmer 100% men finns det lite sannig i det?

Själv försöker jag göra allt jag kan för att vår dotter ska ha det så bra jag kan göra det för henne vilket innebär att vara hemma mycke, amma länge, handla ekologiskt, undviker tillsatser, socker i maten, sjalar,samsover och om maken hade tillåtet det så hade vi även haft tygisar.

Men jag köper även barnmat på burk, använder vår vagn,låter henne äta tex fiskpinnar ibland och klär mig och ser ut som vilken småbarnsmamma som helst.

Stämmer ni in på de andras fördommar om bärande föräldrar

Det stämmer inte på mig. Köper inte ekologiskt särskilt ofta, bakar inte bröd, sminkar mig, är inte hemma länge, dricker läsk med sötningsmedel, använder vagnen varje dag osv.. men vi samsover ju och så ammar jag väl ganska länge :D Å använder engångsblöjor.
Användarens profilbild
Av kajsisen
måste säga jag är ingen bullmamma och inte häller använder jag tygblöjor men håller med det e många som tror det bara för jag har några .. okej många sjalar :)

dagdrömmare skrev:Hej
Jag får ofta kommentarer om att folk tror att det bara är hippies och bohemer som bär i sjal.
Eller sånna där ultramammor som är hemma i flera år, har tygblöjor, ingen vagn och handlar ekologiskt och bakar och lagar all mat själv, ammar länge
Inget av det stämmer på mig/oss. Vi är helt vanliga föräldrar förutom att jag gillar att bära i sjal...
Användarens profilbild
Av kjelin01
jag är "hippien" i min umgängeskrets.
Använder tygblöjor, bä´r i sjal, äter gärna eko, använder naturligt smink, hudvård och deo. Eldar hemma, köper 2nd hand osv...

Jag äter viss mcdonalds, köper nya kläder, och äter halvfabrikat med 8)

Ingen av mina vänner jag umgås med är som jag...förutom ni härinne :heart:
Av anna m
Marit skrev:

Jag var nog lite tokig. Men jag behövde det, för jag höll på att konstruera en ny identitet. Alltför länge hade jag varit den snälla fickan, den duktiga flickan som var rädd för att misslyckas och därför ständigt ville vara vän med alla, med överallt, uppskattad överallt, på förslag till alla nya stipendier och poster och roligheter som ordnades i hela världen. - - - Men nu var jag inte flicka mer, jag var Kvinna och det var stort och omvälvande och innebar helt andraförpliktelser.
Nu är det du och jag, sade jag och stirrade in i bebisens outgrundliga ögon. Och nu är jag Mor och ska sluta fåna mig och det anstår mig inte längre att göra mig snällare än jag är.
Jenny Kajanus i Rapport från planet Mamma
Underbart!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?