Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av kjelin01
man kan väl börja när det känns rätt för en själv. en del testar tidigt, andra sent. jag har börjat nu när lillan är 5mån på egen hand. tränar i sängen så hon inte kan slå sig :D
de stora är lätta att få upp men hon är knepigare.

kolla på knytsidor,youtube tex för att se nån annan göra det.
gå på sjalträff å be nån hjälpa dig annars :)
man håller i axlarna/överarmarna och häver upp på ryggen, sedan brukar jag låta dem glida ner på sidan när vi är klara.

lycka till :D
Användarens profilbild
Av jag71
MEd Skrutt så började jag när han var runt sex månader (då var han ändå rätt lite) Jag hittade en snutt som trollmamma länkade till här på sjalbarn, har frö mig att det var en finsksida. Ska se om jag kan hitta den igen (annars så finns ju youtube). Med små snuttorna så slänge jag dem på ryggen från det att dem var fyra månader (jag provade tidigare men jag bar nästan inget för jag var sjuk).
Jag satti sängen på knä och så på sängkanten. Fick lite hjälp när jag nästan kunde (jag pratade med vana sjalare i Lund) och fick tipset om att inte stå så framåtlutad och det var det där sista lilla tipset som gjorde att det fungerade.
Användarens profilbild
Av mari_tres
I början så satte jag M på höften och under armen och den vägen och drog upp sjalen över henne sedan, men nu så svingar jag upp henne med sjal och allt på en gång.
Man kan även lägga barnet på sjalen och sätta sig framförhela paketet och få upp dem på det sättet men det har jag aldrig provat så det kan jag inte uttala mig om hur det funkar riktigt.
Att hålla sig över en säng eller soffa de första gångerna gör att det känns säkrare, men jag har aldrig tappat henne ändå.

När hon ska ner så sätter jag mig i soffan om jag är inne och låter henne helt enkelt ställa sig eller sätta sig i soffan då jag knyter loss henne. Är vi ute så knyter jag upp allt utom det sista tyget som går runt hennes rygg, de sjaländarna håller jag i ordentligt, och så studsar (kommer inte på nåt bättre ord, men det är väl inte det vi gör eg) jag henne tillbaks till framsidan under min arm.
Nånting som var gick att förstå? :lol:
Användarens profilbild
Av glis
Jag tycker att bilden på nertagning i bildserien "långsjal" "omslutet ryggkryss" är tydlig och bra, så gör jag med min 5-månaders. Vi har hållt på sedan ett par veckor, jag tycker svingen som också visas där tycker jag är ganska lätt, men jag gör helst knytningen över sängen i alla fall.
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Jag har också precis börjat klura på ryggbärning fast lilla E är 14 månader nu. Med Ergon är det ju lätt, men har en ringRebozo också och då känns det genast klurigare. Dock skam den som ger sig, så jag tänker fortsätta kämpa med att försöka få till det. Tyckte det var rätt så bra tips här på sjalbarns förstasida där man kan få instruktioner för varje sjaltyp och tänkt knytning.
Och med den hemsydda MT:n gick det inte alls, jag insåg att den skulle kunna vara mycket bättre sydd :( Därför ska det snart bli en ny MT, för jag tror på den bärvarianten.
Användarens profilbild
Av trollmamma
Du har fått bra svar !!!
Jag kan bara säga för mig o bära på ryggen gör man när man som förälder känner att man vågar !!!

Min stora åkte upp på ryggen vid 5-6månader den mindre killen vid 2-2½ månad BildAxel fick sitta där tills han börja bobilisera sig själv o än idag gillar han sitta på ryggen !!!

Jag knör då en knut för linde barn så ryggsäck men med tyget under rumpan utan att korsa .. det var klart det bästa sättet att kunna få med hoonom *ler
Jag tränade att knyta upp i köket med en kudde på köksbordet o sjalen ovan den ... se'n slände man upp honom o förflyttade sig till soffan via speglen så man såg att han satt rätt ..... att få ner är att läga sig på soffan eller sängen o dra av sog sjalen som en ryggsäck till en början ... se'n kan man testa Axelsvinget att man kasar ner barnet i ena benet o håller mer eller minder i det :lol: ja jag är tokig jag vet ... men många har sett detta live det är rätt kul se hur omgivningen håller på få hjärt snörp o jag o ungen tycker det är jätte kul !!! :wink:
Användarens profilbild
Av mari_tres
trollmamma skrev: se'n kan man testa Axelsvinget att man kasar ner barnet i ena benet o håller mer eller minder i det :lol: ja jag är tokig jag vet ... men många har sett detta live det är rätt kul se hur omgivningen håller på få hjärt snörp o jag o ungen tycker det är jätte kul !!! :wink:
Det där måste du förklara mer! :lol: Låter spännande att ge omgivingen hjärtsnörp :D
Användarens profilbild
Av trollmamma
mari_tres skrev:
trollmamma skrev: se'n kan man testa Axelsvinget att man kasar ner barnet i ena benet o håller mer eller minder i det :lol: ja jag är tokig jag vet ... men många har sett detta live det är rätt kul se hur omgivningen håller på få hjärt snörp o jag o ungen tycker det är jätte kul !!! :wink:
Det där måste du förklara mer! :lol: Låter spännande att ge omgivingen hjärtsnörp :D
När barnen är så små o korta om ryggen kan man inte få nått bra tag om själva kroppen, för så vig är man sällan så jag lossade sjalen o lät Axel kasa på min rygg neråt .. där grabbade man tag om foten/benet vaden o drog fram honom genom armhåla o höft ... det finns säkert nånn som sett som kan beskriva bättre ... men man har ju barnet nära kroppen hela tiden o att vara upponer är en vane sak som allt annat ...

Han hamnade då på min framsida dock upponer eftersom samtidigt som jag kasade fram honom i betet kom hans huvud o kropp upponer men han var på min framsida o det var ju det viktiga just då att vända rätt på honom är ju ingen konst direkt :P
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?