Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanfora
Jag undar lite över vilka verktyg/extra-finess-grejer ni har i sy-väg? Jag har en sprättare, that´s it, och det är väl att räkna som baspryl om något... :wink:

Sådan där man viker kanter med, viker snedslå med, sån där sporre som man ritar med (svagt minne från syslöjden...), använder ni krita för att rita ut på tyget, tja - vad finns det egentligen?

Ni har säkert en massa både bra och onödige grejer, kan ni inte dela med er, så vet man vad som hjälper en och vad man kan hoppa över...
Användarens profilbild
Av jag71
Jag har en del små extra pryttlar men just nu så ligger dem i mitt syskrin som är försvunnet sen ett år tillbaka så jag har en tygsax och två sprättare sen inget mer.
Användarens profilbild
Av zmurfan
En sprätt, en tygsax och nålar. Det är vad jag har.
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag har sax, nålar, sprättare och en pfiffikus. Den sistnämnda är bra när jag ska mäta fållar till exempel.
Användarens profilbild
Av teres
Hmm, har ju ett helt syrum fullt med diverse....

Lite olika saxar, overlocksax, tygsax, brodersax och pappersax. Pfiffikus (har två för om den ena får fötter ibland), några olika linjaler, sprättare, måttband etc

Två favvisar är; kritpenna (som en fet stiftpenna, fast med kritstift, finns i olika färger på stiften, suverän för att markera på tyg och mycket smidigare än de gamla kritbitarna) och en peang som används till mycket (peanger ser ut som saxar men är som låsbara tänger)
Användarens profilbild
Av zmurfan
Där såg jag nåt som jag aldrig hört talas om.
Vad är en Pfiffikus???
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
zmurfan skrev:Där såg jag nåt som jag aldrig hört talas om.
Vad är en Pfiffikus???
En sån där liten mät-grej, typ en liten, kompakt och något mer avancerad linjal, typ - med världens lusigaste namn! :lol:

Bild
(lånat en googlad-bild)
Användarens profilbild
Av aspen
Kosmos skrev:
CrazyMagpie skrev:
Vad är en Pfiffikus???
En sån där liten mät-grej, typ en liten, kompakt och något mer avancerad linjal, typ - med världens lusigaste namn! :lol:

Bild
(lånat en googlad-bild)
Världens bästa grej :tumsup:
en sån har jag, men har aldrig fattat vad den ska vara bra för :oops:
Användarens profilbild
Av zmurfan
Jaha! Sån har jag sett men jag äger ingen. Använder måttband jag.
Av eamane
annelie skrev:
Kosmos skrev:
CrazyMagpie skrev:
Vad är en Pfiffikus???

[img]http%20ctrl%20x%20jpg[/img]
(lånat en googlad-bild)
Oh fasiken är det DET det är, den där prylen som jag frågat så många om...
Av Jinxan
eamane skrev:
annelie skrev:
Kosmos skrev:
CrazyMagpie skrev:
Vad är en Pfiffikus???

[img]http%20ctrl%20x%20jpg[/img]
(lånat en googlad-bild)
Oh fasiken är det DET det är, den där prylen som jag frågat så många om...
Hehe.. att dom hette så hade jag ingen aning om!! Är inte innehavare av någon just nu, men det ska införskaffas.. :)
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Phiffikus = oumbärlig. Använder den istället för att krita, håller bara phiffikusen framför saxen när jag klipper. Supersmidigt. Om jag skall krita använder jag ett krithjul (säljs tex på SoS). Mycket bättre än en märkpenna eller en skräddarkrita.

Annars har jag nog inget speciellt. Önskar mig en saxslipning eller en ny tygsax bara, har fått ett minihack :hopmad: som är ett elände (har ingen aning om hur det gick till).
Av Jinxan
Jag använder sonens vanliga kritor när jag ska rita ut något på tyg. Tycker det fungerar jättebra :)

Har faktist införskaffat en sax, IKEAs tygsax, fungerar fintfint.. (kanske för att förr brukade jag ta vanliga hushållssaxarna)
Användarens profilbild
Av Panakeia
tygsax, broderisax och mittemellansax :wink:

sprättaren är min bästaste bästa vän!!!

måttband, linjal, osv används otroligst sällan - Kontentan blir....se ovan! :wink:

vanlig tång till mina metalltrycknappar, och en polkadots press...

krita...Ärsch! jag använder oftast blyerts eller tusch...eller ingeting!!

nålar har jag ju också såklart!

det är väl det...typ...

gillar starkt mitt ikeamåttband som jag tejpat fast på bordet, dock...!

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?