Nebulosa skrev:*tass* vill också veta hur man virkar en rund! 
Här kommer mönstret:
Man ska inte följa det slaviskt för det beror på hur hårt man virkar, vilken virknål man har och även på materialet. Når man kommit några varv får man testa att lägga ut den så den blir platt och om kanten stramar får man öka lite mer än mönstret säger och om kanten blir vågig får man öka lite mindre än mönstret. Man får prova sig fram. Man virkar fasta maskor men med omtag i bara ena maskbågen istället för båda.
Varv 1: 4 lm som sluts till en ring med hjälp av en sm i första lm.
Varv 2: 8 fm runt ringen
Varv 3: Fubbla maskor i alla föreg varvs maskor, dvs 16 fm.
Varv 4: Öka i var annan maska till 24 maskor (du ökar genom att virka 2 fm i föregående varvs maska isätllet för 1)
Varv 5: Öka i var tredje maska till 32 fm.
Varv 6: Öka i var fjärde maska till 40 fm.
Varv 7: Öka i var femte maska till 48 fm.
Varv 8: Inga ökningar
Varv 9: Öka i var femte maska till 57 fm.
Varv 10 Öka i var femte maska till 66 fm.
Varv 11: inga ökningar
Varv 12: Öka i var femte maska till 79 fm.
varv 13-14: Inga ökningar.
Varv 15 Öka i var femte maska till 96 fm.
Vatv 16-17: Inga ökningar
Varv 18 Öka i var femte maska till 115 fm.
Varv 19-21: inga ökningar
osv...
Man ska inte följa det slaviskt för det beror på hur hårt man virkar, vilken virknål man har och även på materialet. Når man kommit några varv får man testa att lägga ut den så den blir platt och om kanten stramar får man öka lite mer än mönstret säger och om kanten blir vågig får man öka lite mindre än mönstret. Man får prova sig fram. Man virkar fasta maskor men med omtag i bara ena maskbågen istället för båda.
Man får nog räkna med att dra upp några varv ibland (det brukar jag behöva iallafall).
Jag har använt mig av en virknål i jättestorlek. Jag köpte den i USA för många år sedan och det står inget storleksnr på den men jag har fotat den vid ett måttband så kanske man får en uppfattning om hur stor den är.

Lycka till och glöm inte att visa upp resultatet här sedan

Bär bara i famnen numera. Storebror född 2005, lillasyster född 2008.
http://linafelicia.wordpress.com/