Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
I sommar har jag tänkt väva en trasmatta av större modell. Jag tänkte att det är bra att börja samla mattrasor redan nu, så nu behöver jag trasmatteinspiration!

Kan ni inte visa bild på era finaste trasmattor? Eller bilder på andras.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Jag har några väldigt enkla trasmattor som inte så där traditionellt trasmatterandiga:
Jeanstrasor i gåsögonbindning:
Bild
Randiga trikåtrasor:
Bild
Dom är båda jättelånga. Jag tror dom är ca 3,5-4 m
Och sen en virkad i trikåtrasor som är ca 1,5m i diameter:
Bild
Jag trodde att jag hade bilder på fler men jag hade visst inte kommit så långt än. Dom är mer färgglada och randiga på traditionellt trasmattevis.
Jag får se om jag hinner fota dom imorgon.
Nu ska jag gå och koka te och sätta mig och titta på Barnmorskorna på TV :wink:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Åh, jeansmattan var ju superfin :love: Jag bara älskar gåsögemönstret!!!

Den virkade mattan var också jättefin. Har du provat att virka av vanliga trasor också? Jag har tänkt virka en sittpuff, rekommenderar du trikåtrasor istället för vanliga?
Användarens profilbild
Av linafelicia
Knyttet & K skrev:Åh, jeansmattan var ju superfin :love: Jag bara älskar gåsögemönstret!!!

Den virkade mattan var också jättefin. Har du provat att virka av vanliga trasor också? Jag har tänkt virka en sittpuff, rekommenderar du trikåtrasor istället för vanliga?
Jeansmattan är min favorit också. Jag har den i köket och enda nackdelen med den är att den är sjukt svårtvättad för den blir så tung när den blir blöt. Jag brukar hänga upp den över gungställningen i trädgården och sen spolar jag den med trädgårdsslangen och skrubbar med skurborste och såpa. Det blir som ett rejält träningspass och jag har oftast träningsvärk i armar och rygg efteråt :lol:

Jag har testat vanliga trasor också men gillar trikåtrasorna 10 ggr bättre. Jag har börjat på flera saker i vanliga trasor men aldrig gjort klart något för jag har inte blivit nöjd med resultatet. Men jag har även denna mattan virkad i trikåtrasor:
Bild

och 2 matchande vanliga trasmattor med likadana trasor:
Bild
Jag är sugen på att virka en liten att lägga på badrummet också. Trikåtrasorna gör att dom blir väldigt följsamma och smidiga samtidigt som dom är tunga och ligger bra på golvet. Jag har för mig att jag virkade med 2 trasor samtidigt för att få det tillräckligt stadigt.
Jag har även provat att virka fram och tillbaka, typ som grytlapp men det blir inte lika snyggt. Jag har fastnat för dom runda.
Användarens profilbild
Av Elina
Vilka fina :app:

HUUUR stor virknål har man när man ska virka trasor??

Toksnyggt!!
Användarens profilbild
Av sirisirius
Den översta runda var ju underbar!!

Jag vill också virka en matta! :lol:
Användarens profilbild
Av Linnea
jag tycker det är så fint med trasmattor :D jeansmattan var ju bara så fin!

har ni några tips på var man kan köpa nya fina mattor, för oss som inte väver själva :lol:
Användarens profilbild
Av Marion
Vilka fina mattor, Linafelicia!

Jag har inte vävt något själv än, däremot har jag samlat alla mina gamla tröjor som jag inte vill ha längre och klippt dem i remsor. De i syntet tål slitage bäst säger min kompis.

Lycka till och glöm inte visa resultat sen!
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
linafelicia - Du, den där jeansmattan - DEN var fin den! 8)

Förresten - när du virkar med mattrasor, ungefär hur breda ska trasorna vara för att det ska bli lagom? Blir ju sugen på att testa... :wink:

Här kommer några av mina trasmatts-favoriter just nu...

Bild
En matta som jag vävde hos min mormor när jag var 12-13 år. Vet att min mormor var lite skeptisk till mitt färg- och mönsterval, men hon lät mig hållas och det var jätteroligt att få designa sin alldels egna matta! :heart:
Trasorna är gamla lakan.

Bild
En matta som jag tror min sambos mormor har vävt... ligger i vår hall/sovrum uppe som en härlig påminnelse om sommaren! (den är nog lite ljusare i verkligeheten än vad den ser ut att vara på bilden)
Trasorna ser ut att vara ganska tunnt bomullstyg, typ lakan.

...och till sist, inte en vanlig trasmatta visserligen, men jag kunde inte låta bli att ta med den! En ganska liten rya som jag vävt/knutit i en "vanlig" vävstol (man ser alltdå både fram och baksida på bilden - lillebror hade knölat ihop den så fin, så fint...)
Ligger nedanför K´s säng, mysig att borra ned tårna i, trots att det till 99% är syntettrasor i den!

Bild
Användarens profilbild
Av mejamy
Vilka härliga mattor! :app:

Jag tycker också att det är så fint och lyckliga jag ska få botanisera bland en massa trasmattor som svärmor har över när vi kommer dit nästa gång! :vågen:
Av Jinxan
CrazyMagpie skrev: ...och till sist, inte en vanlig trasmatta visserligen, men jag kunde inte låta bli att ta med den! En ganska liten rya som jag vävt/knutit i en "vanlig" vävstol (man ser alltdå både fram och baksida på bilden - lillebror hade knölat ihop den så fin, så fint...)
Ligger nedanför K´s säng, mysig att borra ned tårna i, trots att det till 99% är syntettrasor i den!

Bild
Oh wow vilken snygg!! Måste lära mig att knyta rya ! :D :love:
Användarens profilbild
Av Squig
De runda är ju superfina!!! Hur har ni gjort dem??
Användarens profilbild
Av linafelicia
CrazyMagpie skrev:linafelicia - Du, den där jeansmattan - DEN var fin den! 8)

Förresten - när du virkar med mattrasor, ungefär hur breda ska trasorna vara för att det ska bli lagom? Blir ju sugen på att testa... :wink:

Här kommer några av mina trasmatts-favoriter just nu...

Bild
En matta som jag vävde hos min mormor när jag var 12-13 år. Vet att min mormor var lite skeptisk till mitt färg- och mönsterval, men hon lät mig hållas och det var jätteroligt att få designa sin alldels egna matta! :heart:
Trasorna är gamla lakan.
Jag har blivit förälskad i din matta! :love: :love:
Underbara färger!!!

Jag har varit och mätt trasorna jag virkat med och dom är 3-4 cm breda.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Nebulosa skrev:*tass* vill också veta hur man virkar en rund! :D
Här kommer mönstret:
Man ska inte följa det slaviskt för det beror på hur hårt man virkar, vilken virknål man har och även på materialet. Når man kommit några varv får man testa att lägga ut den så den blir platt och om kanten stramar får man öka lite mer än mönstret säger och om kanten blir vågig får man öka lite mindre än mönstret. Man får prova sig fram. Man virkar fasta maskor men med omtag i bara ena maskbågen istället för båda.
Varv 1: 4 lm som sluts till en ring med hjälp av en sm i första lm.
Varv 2: 8 fm runt ringen
Varv 3: Fubbla maskor i alla föreg varvs maskor, dvs 16 fm.
Varv 4: Öka i var annan maska till 24 maskor (du ökar genom att virka 2 fm i föregående varvs maska isätllet för 1)
Varv 5: Öka i var tredje maska till 32 fm.
Varv 6: Öka i var fjärde maska till 40 fm.
Varv 7: Öka i var femte maska till 48 fm.
Varv 8: Inga ökningar
Varv 9: Öka i var femte maska till 57 fm.
Varv 10 Öka i var femte maska till 66 fm.
Varv 11: inga ökningar
Varv 12: Öka i var femte maska till 79 fm.
varv 13-14: Inga ökningar.
Varv 15 Öka i var femte maska till 96 fm.
Vatv 16-17: Inga ökningar
Varv 18 Öka i var femte maska till 115 fm.
Varv 19-21: inga ökningar
osv...

Man ska inte följa det slaviskt för det beror på hur hårt man virkar, vilken virknål man har och även på materialet. Når man kommit några varv får man testa att lägga ut den så den blir platt och om kanten stramar får man öka lite mer än mönstret säger och om kanten blir vågig får man öka lite mindre än mönstret. Man får prova sig fram. Man virkar fasta maskor men med omtag i bara ena maskbågen istället för båda.
Man får nog räkna med att dra upp några varv ibland (det brukar jag behöva iallafall).

Jag har använt mig av en virknål i jättestorlek. Jag köpte den i USA för många år sedan och det står inget storleksnr på den men jag har fotat den vid ett måttband så kanske man får en uppfattning om hur stor den är.
Bild
Lycka till och glöm inte att visa upp resultatet här sedan :wink:

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?