Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej
Jag får ofta kommentarer om att folk tror att det bara är hippies och bohemer som bär i sjal.
Eller sånna där ultramammor som är hemma i flera år, har tygblöjor, ingen vagn och handlar ekologiskt och bakar och lagar all mat själv, ammar länge

Klart att det inte stämmer 100% men finns det lite sannig i det?

Själv försöker jag göra allt jag kan för att vår dotter ska ha det så bra jag kan göra det för henne vilket innebär att vara hemma mycke, amma länge, handla ekologiskt, undviker tillsatser, socker i maten, sjalar,samsover och om maken hade tillåtet det så hade vi även haft tygisar.

Men jag köper även barnmat på burk, använder vår vagn,låter henne äta tex fiskpinnar ibland och klär mig och ser ut som vilken småbarnsmamma som helst.

Stämmer ni in på de andras fördommar om bärande föräldrar
Användarens profilbild
Av Monique29
Tycker att det är ett mer likt tänk men tror inte att största delen av forumet använder tygblöjor eller bakar eget bröd.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Visst finns det nog lite sanning i det, men det kan ju också vara så att det är det som "syns och hörs" mest. Alltså, slutar man amma vid 6 månader, äter halv-fabrikat och låter barnet sova i egen säng så kanske man inte talar så vitt och brett om det, även om det nog är minst lika många sådana här, gissar jag.
Användarens profilbild
Av Eld77
kajsa kavat skrev:Visst finns det nog lite sanning i det, men det kan ju också vara så att det är det som "syns och hörs" mest. Alltså, slutar man amma vid 6 månader, äter halv-fabrikat och låter barnet sova i egen säng så kanske man inte talar så vitt och brett om det, även om det nog är minst lika många sådana här, gissar jag.
Precis. Jag t ex får dåligt samvete för alla blöjpåsar jag bär till soprummet, men jag orkar inte köra tygisar just nu. Kanske sen, vi får se. 8)

Sen finns det ju ett gäng vagnsgalningar här också som inte direkt skäms för sig. ;)
Av anna m
Nog tror jag att många här är som vilka föräldrar som helst men jag tror att bland sjalare finns det en överrepresentation av föräldrar som har ett medvetet tänk om närhet och anknytning. Mer ap.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
anna m skrev:Nog tror jag att många här är som vilka föräldrar som helst men jag tror att bland sjalare finns det en överrepresentation av föräldrar som har ett medvetet tänk om närhet och anknytning. Mer ap.
:iagree:
Användarens profilbild
Av dagdrömmare
anna m skrev:Nog tror jag att många här är som vilka föräldrar som helst men jag tror att bland sjalare finns det en överrepresentation av föräldrar som har ett medvetet tänk om närhet och anknytning. Mer ap.
Det ligger nog en hel del i det
Användarens profilbild
Av Molinia
Jag motsvarar nog fördomarna, fast jag tror inte det syns på mig (när jag är sjallös). 8)
Av JoJsMamma
ia-fia skrev:Min bestämda uppfattning var att sjalbärare var hippies som åt gröt gjord av näbbstövlar
:rofl:

Vi äter vanlig (ekologisk) havregrynsgröt med banan här... :wink:
Användarens profilbild
Av Safireee
På mig stämmer nog det mesta in tror jag, även fast det kanske inte syns på min klädstil då samt att jag hatar att laga mat, så det blir tyvärr en del halvfabrikat. :hide:

Sedan kan jag även tänka mig att vissa kanske inte var så hippieaktiga i början, men att man får fler och fler idéer allt eftersom man hänger här på Sjalbarn eller träffar andra hippieföräldrar. Men det är skönt att hänga här tycker jag. Man känner sig inte så konstig då! :rodna:
Användarens profilbild
Av Molinia
Mamasamueli skrev:
dagdrömmare skrev:
Det ligger nog en hel del i det
Det är nog mest så tror jag. Hippiesarna samlas litegrann runt sjalarna, likt flugor runt en lampa. ;)

Jag är ultrahippie och alla fördomar stämmer på mig. ;)
Vi kanske skulle trivas ihop, Mamasamueli! :wink:
dagdrömmare skrev:det bara är hippies och bohemer som bär i sjal.
Eller sånna där ultramammor som är hemma i flera år, har tygblöjor, ingen vagn och handlar ekologiskt och bakar och lagar all mat själv, ammar länge.

/.../

Men jag köper även barnmat på burk, använder vår vagn,låter henne äta tex fiskpinnar ibland och klär mig och ser ut som vilken småbarnsmamma som helst.
Det där är väl en rätt bra beskrivning av oss. Ja, jag har benvärmare och volangkjolar och stormönstrat och klockärmar och utsvängda byxor och långt hår, och jag bär i sjal. Vi samsover och lagar helst mat själva. Jag undviker tillsatser så långt det går och använder helst naturlilga salvor och krämer utan mineraloljor och parfym, däremot med eteriska oljor i vissa fall. Bakar gör jag ibland, annars köper vi bröd, både från Saltå Kvarn och typ Pågen och Skogaholm.

Jag tror att jag stämmer in rätt bra på folks fördomar, men jag känner mig oftast ganska normal ändå, kanske pga umgänget och att de flesta på ÖF verkar amma i 1-1,5 år och jag vet många där som ammar upåt 2-3 år.

Men även här kommer det in fiskbullar och ravioli på burk. Däremot inte fiskpinnar. :ill:
Och sådär superpetnoga med sötsaker är jag inte heller, utan de får fika och godis när vi äter det, vilket väl blir typ 1 ggn/vecka.
Användarens profilbild
Av november
Jag känner en helt annan stämning på sb än tex fl, helt andra ämnen att diskutera och mycket större intresse för ap/närhet, ekologiska och naturliga varor, ett skonsammare sätt att leva - för mig, barnen, miljön och världen! Så ja, jag tror att att sjalare inte riktigt är som medelföräldern utan mycket bättre! ;) 8)
Av Lotten
nickedockan skrev:Jag känner en helt annan stämning på sb än tex fl, helt andra ämnen att diskutera och mycket större intresse för ap/närhet, ekologiska och naturliga varor, ett skonsammare sätt att leva - för mig, barnen, miljön och världen! Så ja, jag tror att att sjalare inte riktigt är som medelföräldern utan mycket bättre! ;) 8)
Ja, när jag läser det här så tänker jag att så är det ju. Det finns kanske en större medvetenhet här. Men, inte riktigt på alla områden. Vi, jag och J, försöker t ex att äta mat som känns etiskt försvarbar (vilket jag i o f s inte känner att vi lyckas med :? )ur djurskyddssynpunkt. Jag vet att flera här på sjalbarn också tänker så, men egentligen inte så många fler än jag möter utanför sjalbarn.

Eller, jag lägger till en grej... jag menar att jag inte tycker att diskussionerna om hur djur har det, är fler här än utanför sjalbarn.
Senast redigerad av Lotten den tor apr 03, 2008 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Fjärilen
Safireee skrev: Sedan kan jag även tänka mig att vissa kanske inte var så hippieaktiga i början, men att man får fler och fler idéer allt eftersom man hänger här på Sjalbarn eller träffar andra hippieföräldrar. Men det är skönt att hänga här tycker jag. Man känner sig inte så konstig då! :rodna:
Det kan jag skriva under på. Innan jag hittade SjalBarn var jag lite halft miljömedveten men inget jag la varken tid eller pengar på, fast bära i sjal hade jag ju bestämt mej för.
Sen blev det så att jag bar bara i sjal tills dottern var 7 månader, använder tygblöjor för det mesta och köper helst ekologiskt eller närproducerat.

Stil mässigt passar jag nog däremot inte ini hippiestilen, fast jag ser konstig ut ändå på ett annat sätt. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?