Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av emelie
smurfis skrev:
Helene-Gia skrev:Här åker man inte gratis på bussen om man har barn i barnvagn :(
Alltså heller inte om bebin åker sjal...
Det är olika på olika orter. Här är det gratis med vagn, men när jag var i Göteborg för 1,5 år sedan så fick jag lämna Simon i vagnen (det gick att spänna fast vagnen med en rem, men ändå), tränga mig förbi en massa folk som stog i vägen för att betala. Busschaffören stod och väntade tills han fått pengarna, sen åkte han... :? Simon blev ganska ledsen när bussen började åka och jag inte ens hade hunnit tillbaka till honom. :cry:
Just därför är det gratis i sthlm, för att man inte ska behöva lämna barnet ensamt i vagnen när man går fram.
och för att de inte kan garantera en plats.
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Bissa skrev: här har (typ) alla bussar säkerhetsbälte. (bältet sitter bara om mig. bebis sitter fast i sjalen/selen utanför bältet.)
Här finns inga bälten. Jag åker buss med sjalen för att det är det absolut smidigaste sättet att ta sig ner på stan, men jag får alltid läskiga tvångstankar... Sitter och håller i mig så att mina armar ska komma emellan och knäckas innan lillkillen mosas om vi krockar. Jag kanske behöver terapi?
Användarens profilbild
Av shalita
jag har aldrig tidigare hört talats om att det kunde va gratis att åka buss för att man har barnvagn. i vilket fall brukar jag undvika kombinationen buss o barnvagn, tycker det är bökigt plus att man inte har någon garanti att man ryms på bussen.
jag tar ofta (om hon inte går själv) lillan i kitenge på ryggen och när jag ska sätta mig på bussen är det bara att svänga fram hon på höften, sätta oss, o öppna knuten så hon får sitta själv. har provat åka buss med meitai men det var asjobbigt att ta loss henne så där vips.. omöjligt att bara svänga fram hon på höften först ju.
Användarens profilbild
Av milu
Här i Östersund är det också gratis att åka buss om man har barnvagn. Tidigare bodde vi i Luleå och där var det också gratis. Detta har så klart fått till följd att jag tjuvåkt på bussen i både Uppsala och Umeå, eftersom att jag helt enkelt inte tänkt på att man måste betala... :oops:

Men är det inte någon begränsning i Luleå att barnet inte får vara äldre än 3 år eller något liknande? Eller minns jag fel? I Östersund är det ingen åldersbegränsning, vilket leder till att man ofta ser rätt stora barn i vagn. Några grannar vi har brukar stoppa sin sexåring i vagn bara för att åka gratis... :shock:
Användarens profilbild
Av Cinnamon
milu skrev: Men är det inte någon begränsning i Luleå att barnet inte får vara äldre än 3 år eller något liknande? Eller minns jag fel? I Östersund är det ingen åldersbegränsning, vilket leder till att man ofta ser rätt stora barn i vagn. Några grannar vi har brukar stoppa sin sexåring i vagn bara för att åka gratis... :shock:
Det där sägs vara orsaken till att de tog bort gratis-med-barnvagn här i Umeå.

Jag åker med barn i sjal på bussen. På landsvägsbussarna tar jag en plats med midjebälte. En gång har jag åkt på en plats med trepunktsbälte och det var jobbigt. Först knyta loss bäbis, ta på bälte, knyta fast bäbis igen. Och så samma visa för att komma loss igen... :roll:
Användarens profilbild
Av Helene-Gia
Cinnamon skrev:
Jag åker med barn i sjal på bussen. På landsvägsbussarna tar jag en plats med midjebälte. En gång har jag åkt på en plats med trepunktsbälte och det var jobbigt. Först knyta loss bäbis, ta på bälte, knyta fast bäbis igen. Och så samma visa för att komma loss igen... :roll:
I morgon ska jag och minstan åka buss till stan. Bussen är landsvägsbuss, och det är ju allra smidigast att ha bärsele/sjal med bebin på magen för att slippa vagnkrångel. Då det är landsvägsbuss finns det bälten på alla platser, midje eller trepunkts beroende på busstyp. Om det är trepunkts brukar jag dra ner den sneda remmen under rumpan på bebben så blir det mindre jobbigt.
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Helene-Gia skrev:
Cinnamon skrev:
I morgon ska jag och minstan åka buss till stan. Bussen är landsvägsbuss, och det är ju allra smidigast att ha bärsele/sjal med bebin på magen för att slippa vagnkrångel. Då det är landsvägsbuss finns det bälten på alla platser, midje eller trepunkts beroende på busstyp. Om det är trepunkts brukar jag dra ner den sneda remmen under rumpan på bebben så blir det mindre jobbigt.
Jag brukar sticka emellan mitt huvud & överkropp i bältet så att den sneda remmen hamnar bakom ryggen på mig om det är trepunktsbälte, dvs att det i praktiken blir ett midjebälte av det. Tycker att det känns lite läskigt att bara dra ner den under rumpan på bebisen. Jag inbillar mig att den sneda remmen rätt lätt kan råka åka upp och hamna över bebisen så den blir mosad mellan mig själv och bältet om något händer. Och att knyta upp, spänna fast sig, knyta och sen omvänt när man ska av känns alldeles för meckigt (och i synnerhet de gånger som man haft ett sovande barn i sjalen).
Användarens profilbild
Av diddeldi
om det är möjligt så är det säkrast att sitta baklänges om man har barn i sjal, skulle bussen bromsa så trycks man mot stolen istället för att ramla framåt.
Användarens profilbild
Av Cinnamon
diddeldi skrev:om det är möjligt så är det säkrast att sitta baklänges om man har barn i sjal, skulle bussen bromsa så trycks man mot stolen istället för att ramla framåt.
Jag har inte träffat på bakåtvända säten på landsvägsbussar, men i stadsbussar finns det.
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
diddeldi skrev:om det är möjligt så är det säkrast att sitta baklänges om man har barn i sjal, skulle bussen bromsa så trycks man mot stolen istället för att ramla framåt.
Klokt, så långt har inte jag tänkt, bara hängett mig åt läskiga tvångstankar om mosad bebis... Kanske för att jag hatar att åka baklänges. Men såklart offrar jag mig för skruttmuffinsens säkerhet :D . Baklänges blir det hädanefter, om det finns plats ledig.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?