Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av november
Jag har funderat över hur mycket man bär sina barn i olika åldrar. De första månaderna kändes det som att jag bar W jämt, och fortfarande bär jag honom mycket även om han leker och ålar en del på golvet, och far runt i sin gåstol ibland. När vi städar och ibland diskar och lagar mat, bär jag honom. När han är trött brukar jag bära honom, ibland (oftast?) bär jag honom på promenad. Och säkert en massa tid däremellan :D. Och även ett barn som kan gå vill ju bli buret (och jag vill bära :heart: ) men hur länge ville era barn bäras och när? Och hur mycket orkar man egentligen bära?
Användarens profilbild
Av Ludwigsmamma
Jag använde i stort sett inte vagnen tills Ludwig var ca 1 år (eller jo, liggvagnen använde jag i början). Sedan jag börjat jobba har pappan använt vagnen mer och bär i sjal rätt sällan utomhus. Varje kväll sitter han i sjalen när han ska komma till ro för natten dock. Själv bär jag i sjalen när jag ska ta mig någonstans utan att Ludwig ska ner och leka emellan, om du förstår vad jag menar. Om vi ska till parken så är det lättare med vagnen, för då vill han ner och kolla ankor, ner och gå runt, ner när man kommer till lekplatsen. Orkar ej knyta om hela tiden.

Han är 14 mån nu. Dock funderar jag på om jag kanske behöver en Ergo?!
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Jag bar Thea på heltid tills hon var knappt ett. Sen jobbade jag en period och sen började det kännas i fogarna när jag var gravid, så då bar vi mest kortare sträckor (hämtning o lämning på dagis), längre turer tog vi vagnen. Under semestern hade vi bara becon med oss dock, så då bars hon hela tiden igen (då var hon alltså 1½). Men när Alvin kom så är det han som bärs och Thea åker vagn. Än så länge bärs Alvin på heltid (i princip) och egentligen kan vi nog fortsätta så ett bra tag till :wink:
Användarens profilbild
Av smulan
Min lilla wilmer är ju inte så stor ännu, men jag bär ganska mkt. Det är lite olika från dag till dag och vad vi gör, men sjalen är alltid med.
Han sover inte så mkt på dagarna, de relativt korta stunder han sover gör han oftast det i sjalen. Ska vi hämta/lämna storasyster så tog vi alltid sjalen förut, men efter alla förkylningar och de öroninflammationer han redan haft så vill jag helst inte ta in honom på förskolan(han får nog av sin del av bara storasyster och allt hon tar med sig hem därifrån :( ) utan han är ganska nöjd med att sitta i vagnen då.
Men det finns inget mysigare än att ha honom sovandes alldeles alldeles tätt intill och man bara känner hur varmt och mysigt det blir mot huden :heart:
Av surftrollet
Jag bär på heltid = när han vill bäras (och även när han inte vill bäras men då alternativet hade varit vagn ;)). Han är 18 månader. Det är inte lika mycket mysbärning längre. Det mesta bärandet är för transport.
Användarens profilbild
Av emelie
Nu för tiden bär jag bara när han är jättetrött, jättelessen eller har ont av olika anledningar. o då oftast i ringsjal.
Annars tvärvägrar han.

eller inte att bäras... det ska man helst göra ofta, iaf korta stunder/sträckor. Men i bärredskap - nej, det vill han inte veta av.

Skulle jag åka kommunalt längre sträckor skulle jag nog ta becon ifs.
Så jag bär ofta men snabbt, men jag sjalar väldigt, väldigt sällan.

Första halvåret bar jag jättemkt, andra halvåret bar jag mkt och efter det mest för transport. Idag är han lite drygt två år.
Användarens profilbild
Av solanna
Jag bär tyvärr nästan inte alls längre. Dante åkte uteslutande sjal de tre första månaderna i livet och sedan mestadels sjal tills han var runt 9 månader. Sedan blev det lite mindre och mindre sjal och sedan han började gå ganska stadigt runt ettårsdagen så vill han hellre gå.

Till och från dagis blir det vagn med ståbräda till storebror för att få med hela ekipaget på ett tidseffektivt sätt plus alla saker som ska med i form av extrakläder etc.

När vi var i fjällen tänkte vi åka skidor med Dante på ryggen som vi tidigare gjort med Viggo, men så hade de ändrat reglerna så att man inte fick åka med barn i sele alls. :hopmad: Så det blev inte alls lika mycket sjal i fjällen som vi tänkt oss tyvärr. :roll:

Vi får väl se hur det blir till sommaren, men Dante vill som sagt helst gå själv till skillnad från sin storebror som nog gärna blir buren om han finge. Han är dock 115 cm lång och väger ca 20 kg så det är inte så lätt.
Användarens profilbild
Av Foxan
Just nu bär jag lika bra som ingenting. Ibland på ryggen när vi promenerar, men killen väger 16 kg (utan vinterkläder ;)) och jag är gravid...

Men, vi hade inte använt vagn nästan alls tills stora killen blev 15 månader. Då bar jag på heltid, både ute och inne (min rekord är 7 timmar på stan, men 25 km promenad, med en 13 kg tung "bäbis").
Annars, han var bosatt i sjalen och i famnen de första tre-fyra månaderna :)
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Albert bar jag på heltid tills han var ett ungefär. Då började han vilja åka vagn istället. Ibland blev det väl att bära för transport ändå, men sen han varit kanske 1,5 år har jag inte burit honom alls. Nu på slutet har han velat bli buren ibland när han är trött eller sjuk :heart:

Agnes bär jag på heltid. Vi har ingen vagn till henne. Hon är inte så sjalig som sin storebror var och vill gärna inte sitta i sjalen när hon är vaken. Just nu är hon dock inne i en bängelfas och är jättesvår att amma. I selen funkar det oftast bra dock, så de senaste dagarna har jag fått bära en del inne också.
Användarens profilbild
Av Helene
Olivia började jag bära när hon var 4 månader och bar rätt mycket (periodvis) tills hon var knappt 2 år. (då föddes Sigrid, jag kunde faktiskt bära Olivia när jag var höggravid!!)

Sigrid bar jag uteslutande i 7 månader, sen började hon åka vagn nån gång ibland och när hon var kring 1 år bar jag inte så mycket, hon ville hellre gå eller åka vagn (!)

Nu bär jag ingenting! Orkar knappt bära upp mig själv!! (har grym foglossning!)
Var tvungen att bära en naken Sigrid från öf (hon hade kissat på sig och vi hade inget ombyte) det är på sin höjd 100 meter men jag blev helt slut!!
Användarens profilbild
Av november
Vad roligt att höra hur ni bär! Jag har aldrig tänkt på bärandet som transport- och mysbärande men de begreppen ska jag helt klart lägga till min sjalvokabulär! :)
Användarens profilbild
Av Elina
Jag bär Märta 2-3 ggr i veckan. kanske en timme i taget. Hon är 1 år och 8 månader, väger 13 kilo...
Just nu bär jag mest vid matlagning etc. Men nu när jackor inte behövs snart så tänker jag bära ute :D Då blir det mer.
Av dora
leonard, snart 3, vill bli buren ibland. :D

helst vill han sitta och gosa på magen om han är lite sjuk. men det är rätt tungt :lol: ryggen får han sitta på ibland om vi är ute och går långt och hans ben helt plötsligt inte orkar gå mer. 8)
Användarens profilbild
Av Safireee
De första tre månaderna bar jag mycket när vi var hemma och en del i mei tai när vi var ute (hade bara den och ringsjalen då). Nu sen 5 månader när hon är så sprallig och hellre sitter på golvet/i matstolen och leker så bär jag mer sällan. (jag har lyxen att ha en unge som gärna leker själv på golvet) Nu blir det mest när hon antingen har svårt att komma till ro och somna, är jätteledsen eller har en knorrperiod. Jag har ont i ryggen nu, annars hade det nog blivit mer.

Varje gång vi går hemifrån funderar jag kring vad som är smartast av vagn eller sjal/sele utifrån hur mycket vi ska ha med oss och vart vi ska. Så det blir väl ungefär varannan gång kan jag tänka mig.
Användarens profilbild
Av november
Härliga berättelser! Mer! :heart:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?