Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Annika E
Hejsan hoppsan!

Jag är helt obevandrad i sjalbranschen men är väldigt sugen på att testa. Är gravid med mitt tionde barn som väntas födas kring 1 maj. Jag funderar på en trikåsjal, men jag undrar om det inte blir väldigt varmt sommartid? Jag är varm av mig och att då snurra in sig i en massa tyg låter som rätt svettigt och dessutom risk för överhettning för bebben....?

Några råd och tips? Kan tillägga att jag är både lång och kraftig (stl 52-54).
Användarens profilbild
Av glis
Praxis eller vad man skall säga är det anses lättare att komma igång med trikåsjal, jag började med en och det fungerade bra för mig. När man sedan är van är det bara att byta upp sig (ja, upp, de är bekvämare och snyggare de allra flesta!) till vävd sjal. Med vävd sjal kan man laborera lite mer med knytningarna så man kan få dem svalare. Här på forumet kan man sedan sälja sin trikåsjal utan så stor förlust om man inte behöver den igen.

Men jag är inte rätt person att skriva om svala saker, jag har yllesockor på sommaren bara för att de är skönare...
Användarens profilbild
Av ylvut
en calinbleu gauze kanske. det bar jag min yngsta med förra sommaren. den är sval och mjuk. (jag har en skrynklig naturfärgad.) annars tycker jag att bali baby breez verkar intressant.
Användarens profilbild
Av frida
Jag tycker du ska unna er en tunn trikå för den första tiden! En Hug-a-bub tex är smal och tunn.
Sele med babyinsats är väl annars det svalaste alternativet.
"Tionde barn" :shock: :rock: Vilken tur att du "hittat" till sjalar nu så du inte fått 10 barn utan att ha provat! :loving:
Användarens profilbild
Av frida
Välkommen hit glömde jag att skriva :hello:
Användarens profilbild
Av Panakeia
en tunn trikåsjal behöver inte bli så särskilt varmt.

men en tunn smidig långsjal behöver inte vara så besvärlig att lära sig knyta heller! amazoas carrysling heter en sort som ajg brukar rekomendra isf.

sele med babyinsats är nog också jättebra, men det jag, som själv är nästan i din storlek tycker är problemet med selar är att de lätt skär in och trasslar :wink: det är bekvämare med sjal heltklart, särskilt på magen...om du köper sele, glöm inte köpa bältesförlängare, finns till alla(?) märken, iaf de vanligaste.....ergo/beco är det väl som gäller om man ska ha babyinsatts? eller manduca....den sista vet jag inte om det finns extender till....

10onde barn! wow!
Användarens profilbild
Av Annika E
Tack för era svar! Inte blev jag så mycket klokare dock. *s* Det finns för mycket att välja på! ;-) Jag läste en del på recensionerna och där var det några som drar större storlek som tyckte att de smalare sjalarna var obekväma för att de skär in lite här och var... Moby wrap verkar bra för oss i större storlek, men för varm... Finns möjligtvis en tunn och bred trikåsjal....? :roll:
Användarens profilbild
Av Panakeia
Annika E skrev:Tack för era svar! Inte blev jag så mycket klokare dock. *s* Det finns för mycket att välja på! ;-) Jag läste en del på recensionerna och där var det några som drar större storlek som tyckte att de smalare sjalarna var obekväma för att de skär in lite här och var... Moby wrap verkar bra för oss i större storlek, men för varm... Finns möjligtvis en tunn och bred trikåsjal....? :roll:
mobyn e smal också!

jag har trivts super med min minimundus - tunn, tadig och riktigt lång - finns i två bredder!
Användarens profilbild
Av Annika E
Panakeia skrev:
Annika E skrev:Tack för era svar! Inte blev jag så mycket klokare dock. *s* Det finns för mycket att välja på! ;-) Jag läste en del på recensionerna och där var det några som drar större storlek som tyckte att de smalare sjalarna var obekväma för att de skär in lite här och var... Moby wrap verkar bra för oss i större storlek, men för varm... Finns möjligtvis en tunn och bred trikåsjal....? :roll:
mobyn e smal också!

jag har trivts super med min minimundus - tunn, tadig och riktigt lång - finns i två bredder!
Ok, tack! Då ska jag kolla in den med! :D
Av eamane
Sen ska väl Bali Baby Stretch vara bredare än de flesta trikåsjalar och en av de tunnaste med...
Användarens profilbild
Av jag71
Men du! Finns det inte ett gäng med sjalande folk där du bor? Säg åt dem att visa vad dem har och välj sen. Jag bar mina små i mimmis krinklade när dem var yttepytte. Tyckte det var minst lika bekvämt som trikå och så mycket svalare. Jag bar aldrig Skrutt i trikå för jag visste helt enkelt inte att det fanns när han var ny och då han var 10-12 veckor sprang jag på Lin och så köpte jag en vävd för trikå verkade man kunna ha så kort tid.

sen måste jag ju säga att jag tycker jag har många barn men jag har ju knappt några om man tänker efter! Är alla enlingar eller finns det något tvillingpar med i barnaskaran? Jag är nyfiken men du behöver inte svara!
Användarens profilbild
Av Plinga
Trikå sjal av nåt slag. Tyvärr är jag inte så insatt i vilka som är svalast. jag hade samma bekymmer, svettades som en galning i både sjal och sele, så tyvärr bar jag inte mycket under sommaren då E var liten. Men det kommer ju en höst oxå!!

Välkommen och lycka till med ditt val!
Användarens profilbild
Av Annika E
Tack för svaren!! Nu har jag nog skippat tanken på en trikåsjal faktiskt och siktar på en tunn vävd långsjal. Carrysling, Bali Breeze eller Gauze lutar det åt. Hur lång är en Bali Breeze förresten, tror inte att jag såg nån storlek på dem...?

Jag71: Alla barnen är "enlingar" :-). Äldsta fyller 23 i sommar så jag har hållt på några år. Detta blir en liten sladdis, grädden på moset liksom. :-D
Av Bling
Jag hade en Hug-a-bub, älskade den sjalen :heart: , tycker inte alls att den skar in. Den skall ju vara en av de svalare.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Jag brukar säga så här:
Trikåsjal är skön om man vill kunna ha sjalen på sig och lyfta i och ur barnet lätt. Om du har en normal rygg funkar det bra med trikåsjal. har du problem med ryggen sedan innan, ska du definitivt fundera på en vävd sjal istället, redan från början. I alla fall om du tror att du kommer att bära kanske mer än en timme i sträck.

Om du vill kunna amma i sjalen (vilket kan vara vanligt särskilt de första månaderna) så är det enklast med vävd sjal, eftersom den är stadigare och knytningen man använder är ganska lätt att justera till amningsläge. Det är inte ovanligt att barnet, när de kommer så nära brösten, som det gör på sin mamma i en bärsjal, känner mjölklukten och lättare blir amningssugen. Vill man ha trikåsjal kan man använda napp istället, om man får det att fungera. (Har jag aldrig fått till med mina barn, trots försök :D ) Det går även att amma i trikåsjal, men jag tror inte man orkar gå och göra det för jämnan, som jag gjorde det tre första månaderna. Så det beror lite på vad man får för barn också.

Annars finns det både svala trikåsjalar och vävda sjalar. Och angående vad som är enklast, så tycker många att det är smidigast med en trikåsjal till nyfödda, men jag har också kunder här som tycker att det var mycket enklare att använda vävd sjal till nyfödd än trikåsjal, tack vare att man slipper böka så mycket med babyn när man lägger in den i den vävda sjalen. Men det förutsätter förstås att man knyter den vävda sjalen rätt, det är väl det som är konsten :D

Det finns också en bärsjalsguide, som är tänkt just för nybörjare som inte vet riktigt vad de ska välja för att sålla lite bland sjalutbudet, som du hittar på min hemsida.

Lycka till med sjalvalet och bebisen!

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?