Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Agneta H
Ni som har ergo hur stora barn har ni orkat bära i den? Och hur länge har ni kunnat bära? Jag har velat mellan ergo och vävd sjal att ha efter trikåsjalen. Det lutar nog åt att vi börjar med ergo (new generation) och sedan om vi tycker det behövs kompletterar med vävd sjal.

Är det någon som har den camelfärgade? Jag tycker den är jättefin och maken också. Blir den lätt smutsig?
Användarens profilbild
Av marlene
jag har haft en classic och har en NG nu... Jag orkar utan problem min dryga 2½ åring (13,6kg vid senaste vägningen i augusti) i några timmar om det behövs, vilket det sällan gör
Användarens profilbild
Av zmurfan
Jag har burit min tjej på 2 år och 4 månader och 16,6 kg i Ergo Classic iofs inte flera timmar men en halvtimme iallafall. Det gick bara fint men sen ville hon inget mer.
Av MariaL
Jag har en kamel färgad, den har inte blivit smutsig hitills och vi har haft den sen sen sommaren. Använder den oftast när vi är borta, den ligger under vagnen och i bilen och har inte blivit smutsig.

Edit väger ca 10 kg och det går bara bra att bära lääänge.
Användarens profilbild
Av norkmedoo
jag har inte burit mycket i ergon, men min man har...
och jag tror ergon är jättebra att bära i om man är lite lagom stor.

har förstått att om man är liten i kroppen kan den vara svår att spänna
och är man som min man, nästan två meter lång, så sitter den inte så
bra heller. Det blir mycket rygg för barnet att titta på om midjebältet
ska sitta vid midjan... och den avlastar tydligen inte så som önskat.

en vävd lång sjal ger nog mest flexibilitet och avlastning...
...och det finns många fler att välja mellan :wink:
Användarens profilbild
Av marlene
norkmedoo skrev:jag har inte burit mycket i ergon, men min man har...
och jag tror ergon är jättebra att bära i om man är lite lagom stor.

har förstått att om man är liten i kroppen kan den vara svår att spänna
och är man som min man, nästan två meter lång, så sitter den inte så
bra heller. Det blir mycket rygg för barnet att titta på om midjebältet
ska sitta vid midjan... och den avlastar tydligen inte så som önskat.

en vävd lång sjal ger nog mest flexibilitet och avlastning...
...och det finns många fler att välja mellan :wink:
var det nya eller gammla? sambon kunde inte använda gammla av den orsaken men nya funkar jätte bra
Användarens profilbild
Av jag71
Innan du beställer så prova mina sjalar!
Av Agneta H
Tack för alla svar! Så snabb och så många svar man får här varje gång man frågar något. Jätteroligt! :D

Jag är 1.76 lång och maken är 1.78 så vi är varken jättelånga eller korta. Passar det för en ergo?

Ergo har vi nog redan bestämt oss för eftersom maken också vill ha en sådan. Tycker de ser snygga ut. Men jag skulle nog vilja ha en sjal också. Det beror på ekonomin. Just nu försöker vi spara så mycket vi kan för att vara hemma så länge som möjligt med lillen. Men jag provar gärna dina sjalar, jag71, :D när 9-åringen blivit frisk. Tog precis tempen och hon har 39,5 stackarn så det blir till att vara hemma från skolan imorgon också.
Användarens profilbild
Av diddeldi
Agneta H skrev:
Jag är 1.76 lång och maken är 1.78 så vi är varken jättelånga eller korta. Passar det för en ergo?
då bör en ergo passa utmärkt :D

fast om ni har möjlighet så tycker jag att ni ska satsa på både ergo och vävd sjal :wink:
Användarens profilbild
Av norkmedoo
Agneta H skrev:Tack för alla svar! Så snabb och så många svar man får här varje gång man frågar något. Jätteroligt! :D

Ergo har vi nog redan bestämt oss för eftersom maken också vill ha en sådan. Tycker de ser snygga ut. Men jag skulle nog vilja ha en sjal också. Det beror på ekonomin. Just nu försöker vi spara så mycket vi kan för att vara hemma så länge som möjligt med lillen. Men jag provar gärna dina sjalar, jag71, :D när 9-åringen blivit frisk. Tog precis tempen och hon har 39,5 stackarn så det blir till att vara hemma från skolan imorgon också.
det ska nog gå finfint med en ergo i så fall...
...och en sjal :wink: ...så småningom
man får ju börja någonstans 8)
Av Agneta H
Okej, och vilken vävd sjal ska man satsa på i såfall? Finns det några som är mer lättknutna än andra? Det är väl mest knytandet jag är rädd för. Fast jag fixar och knyta min Moby wrap iallafall. Sen får det gärna vara någon ekonomisk variant. Didymos är för dyr t ex.
Användarens profilbild
Av Anso
Agneta H skrev:Okej, och vilken vävd sjal ska man satsa på i såfall? Finns det några som är mer lättknutna än andra? Det är väl mest knytandet jag är rädd för. Fast jag fixar och knyta min Moby wrap iallafall. Sen får det gärna vara någon ekonomisk variant. Didymos är för dyr t ex.
En randig Storchenwiege kanske kan vara något då? Den enfärgade är lite annorlunda i väven, mjukare yta och inte lika "glatta" som de randiga.
Supersjal till hyfsat pris och lätt att knyta tycker jag. Annars finns även Hoppediz men där skiftar tydligen det rätt mycket i hur lättknuten man tycker att den är. Den vävs för hand och då är ju ingen sjal den andra lik.
Användarens profilbild
Av marlene
stork tycker jag är mest prisvärd, man kan ju kolla in begagnat marknaden om man tycker att det är dyrt... på babyboden.nu får man 50kr rabatt om man är medlem i amningshjälpen :lol:
Av Agneta H
Tack för era svar! Ska kolla på tipsen!
Användarens profilbild
Av annalys
Lite sent svar på ursprungsfrågan:

Jag har ingen ergo men en Patapum, och en vävd långsjal, och hos mig har de lite olika användningsområde. Patapum för korta stunder, och på ryggen i köket (jag har inte fått till ryggknytning med långsjal än). Samt ute, David åker mest vagn så han är påklädd och då är Patapumen bra utanpå alla kläder (åtminstone i höstas, när det inte var fullt så kallt).

Långsjalen är mycket mysigare, och avlastar bättre så jag tar hellre den när David ska sova eller så.

Jag gissar att ni siktar på att bära mycket mer än jag, och då skulle jag nog välja långsjal. Speciellt som ni (väl?) inte har vagn, och alltså tar på den hemma, då kan man ju ha en bärjacka eller liknande.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?