Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av surftrollet
Jag fick också höra en del sånt, men tack och lov inte från närmaste släkten.

Några som tyckte att vi skämde bort vår bebis tidigare har nu gjort helomvändning och säger inget alls om att jag fortfarande bär när han vill bli buren, fortfarande ammar, fortfarande samsover osv. Däremot kommenterar de mycket hur lättsam och social han är. Jag tar det som att de inte längre tycker att vi gjort något fel.
Användarens profilbild
Av jag71
Bästa tipset/rådet jag fick med min stora tös var "Lyssna på alla råd och gå sen hem och gör det som käns bra för dig/er" och det kom från bvc-sköterskan.
Jag försöker leva efter det tipset ibland är det svårt men man sover bättre på natten om man lyssnar till sig själv.
Underbart att ni är två som är överens.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Ett barn som inte vill ligga på golvet ägnar sig knappast åt krypövningar om man lägger det på golvet. Det skriker...
Användarens profilbild
Av camsch
Alltså, jag håller med det som alla här skriver: Nej, det är inte hämmande för barnet!

Men jag vill också påpeka en annan sak som många av de som kommenterar (i verkligheten alltså, inte här) glömmer: ALLA föräldrar bär rätt mycket på sina barn! Vare sig de vill eller inte!
Det ingår liksom i föräldraskapet...
Att då använda hjälpmedel gör det ju bättre för FÖRÄLDRARNA också, inte bara barnet!

Sen att det dessutom har massa bra fördelar för barnet också, det är ju bonus!

Man behöver faktiskt inte förklara och försvara de val man gör för sina barn för "alla". Jag kommenterar öht inte sjalarna och selarna till min (makes) familj, för de skulle inte förstå i alla fall. De lilla jag har sagt är att jag har problem med ryggen (sant!) och behöver få hjälp för att orka bära henne.

Jag lyssnar gärna på andra för att få tips, idéer och hjälp MEN jag och min man är de som bestämmer vad som gäller för våra barn. INGEN annan. (Och Sveriges rikes lag också förstås :) )
Användarens profilbild
Av Beckah82
Jag bär Alvin MYCKET i sjal ;-) jag har inte ens någon vagn...det säger ju en del ;-)

Han ålade före 5 mån, kröp på knä från 6 mån, gick utmed möbler vid 6 mån och började gå när han var 7,5 månad.

Det tycker iaf jag är rätt tidigt ;-) vilken TUR att jag bar honom i sjal så han inte började gå redan på BB annars ;-) :lol:

Alvins storebror var precis likadan och på den tiden hade jag ingen sjal alls ;-)

Sååå min erfarenhet är att det spelar noll roll hur mycket eller lite man sjalar, däremot finns det en massa positivt med att sjala så det fortsätter jag att göra mycket.
Av Bombina
Åh vad intressant att läsa om alla påhopp, det låter exakt som sånt jag får höra från min mormor. Otroligt enerverande, och hemskt eftersom hon verkligen tror på allvar att jag missköter mitt barn.

Däremot funkade ju inte sjal för oss, min dotter gallskrek och ville inte vara uppbunden. Men inte har hon velat ligga på golvet och tränat för det. Hon har istället blivit en typisk bebisförvaringsattiralj-unge som pendlat mellan två olika babysittrar och min famn. Hon avskyr att ligga på mage, så vid 7 månaders ålder rör hon sig fortfarande inte ur fläcken om man lägger henne på rygg på golvet. Däremot kvarstår hennes frihetssträvan. Hon vill gå. Jag får gå med henne hela dagarna, min rygg knäcks snart....

Det där med hämmad utveckling av sjal avfärdar jag som totalt bullsh-t. Nä, ta fram apan i dig, vi fattar med sunda förnuftet vad som är bäst för våra barn, vi får inget "helvete senare" om vi gör si eller så. 1800-talsmetoderna hörde hemma då, nu är det 2008.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Det bästa har varit att bara "dissa" tycker jag. De får liksom svar när de ser att de haft fel. Jag har haft 2 jättetidiga barn motoriskt och ett "normaltidigt" och jämfört med kusiner är det mer motoriska nu som äldre också.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Apelsin skrev:Jag ahr fått höra från många att 1-2 årngar INTE ska bäras i sjal de ska gå.
Konstigt då att min dotter utan problem går in till stan (5km) och varje dag går till dagis och det har hon gjort sedan 15 månader(tar 15 minuter att gå). Väldigt konstigt att hon hämmas av att åka sjal och väldigt konstigt att hon ändå är det ända barnet jag vet som går så långt utan problem.
Det är också väldigt konstigt med tanke på att de flesta 1-2-åringar väl åker rätt mycket vagn.
ekarny skrev:jag och min sambo har fått tusen påhopp och frågor.
Är påhoppen ett problem? Du har fått många bra argument här i tråden, men att argumentera kan bli lite grand att bjuda in till att den andra ska få ha åsikter. Om du vill få folk att bara hålla käft, så kan det kanske funka bättre att bara säga vi har valt att göra så här och vi tycker att det funkar bra.
ekarny skrev:Lär hon sig krypa senare om hon inte ligger lika mkt på golvet?
Är det i så fall ett problem? Det varierar ju mycket från barn till barn när de lär sig krypa. Så länge vi inte pratar om flera år senare, så gör det väl inget!
Användarens profilbild
Av glis
Jag tror Christer har en poäng. Jag upplever att en del människor bara häver ur sig en massa åsikter, gammalt tjafs som blivit etablerad sanning, eller varit det för 20-30 år sedan. Jag tror att en del gör det för att de inte har något annat att säga, en del gör det säkert i god tro men ofta tror jag att det bara är käftglappande.

Om det är närstående som säger saker kan det vara värt att motivera, även om det inte går in så har man uppfyllt trevlighetskraven.

Själv har jag tur, ingen kritiserar mitt sjalande, men min högt uppskattade svärmor hävde ur sig att jag borde ge honom napp eftersom han ville suga på bordsduken. Det uppfattar jag som slentriantyckande, hon bara säger så utan att ha några djupare tankar omkring det hela.
Användarens profilbild
Av ekarny
Christer: Det är inget problem för mig om hon inte kryper när "det förväntas" av barn. Problemet är väl mer att jag kan känna mig chanslös som 1a barns mamma mot flerbarns föräldrar el föräldrar med äldre barn kommer med sin råd :roll: . Om hon inte gör detta o detta vid den här tiden så är det pga oss och vårt bärande på henne. Ibland lyssnar dom som frågar varför vi bär i sjal och då kan jag ju försöka få dom förstå vårt val, men ibland är de som de ställer frågan el slänger ur sig en kommentar och så vill de inte ha svaret utan pratar vidare.. :evil:
Av Christer Romson Lande
ekarny skrev:Jag kan känna mig chanslös som 1a-barnsmamma mot flerbarnsföräldrar el föräldrar med äldre barn [som] kommer med sin råd.
Där ser man att ålder och erfarenhet inte är mycket att ha utan hjärna och hjärta att bearbeta dem med! (Du kan hälsa dem det från mig nästa gång…)
Användarens profilbild
Av Suskiv
Även jag har fått höra att sjalandet kommer att hämma deras utveckling, fast det har inte varit så mycket på sista tiden då alla tre av mina har varit fysiskt tidiga. 8)

Iallafall så brukar jag svara dem med att det om nu sjalandet hämmar deras utveckling så är det ju bra att jag sjalat, tänk om de varit ännu tidigare :shock: (För er som inte vet så ställde sig mina upp innan de var 6 månader och gick utan stöd vid 9 månader).
Av anpa
Min svärmor sa häromdan: Oj, får du inte ont i ryggen av allt bärande? Har ni ingen babysitter? Där får han ju koll på världen, det tycker han säkert är kul :blahblah: :D .

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?