Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Känner mig helt novis på detta :oops: :roll:
Nu har jag tyg, tråd muddar ja allt jag kan behöva......
Nu skall mönstret... ja hur gör jag?
Kalkerar på mönsterpapper?, bakpapper? eller använder jag kalkeringspapper, och hur gör jag då? :?:
Sen funderar jag över detta med nålar för trikåtyger (det har jag inte nu) jag skall sy i velour, skall jag sticka och fixa det?
Tvillingnål? Är det bättre eller skall jag börja med vanlig och sen avancera när min kompetens på detta ökat???

Aaaah Tips sökes :)
Användarens profilbild
Av mallinpallin
Frida med Mea skrev:Kalkera av mönstret kan du göra på precis vad som, om det är par byxor du ska rita av så är tidningspapper bra att använda
:?: men hurdå? med särskilt kalkeringspapper då eller?
För tidningspapper är väl inte tillräkligt genomskinligt att lägga ovanpå mönster?

*Känner att jag är totalt ute och cyklar nu*
:roll:
Användarens profilbild
Av diddeldi
mallinpallin skrev:
Frida med Mea skrev:Kalkera av mönstret kan du göra på precis vad som, om det är par byxor du ska rita av så är tidningspapper bra att använda
:?: men hurdå? med särskilt kalkeringspapper då eller?
För tidningspapper är väl inte tillräkligt genomskinligt att lägga ovanpå mönster?

*Känner att jag är totalt ute och cyklar nu*
:roll:
du kanske har nåt sy-kit med en sån där rullgrej med taggar? då kan man lägga mönstret över lämpligt papper och så rulla längs linjerna på den storleken man vill ha. ihoptejpade kopieringspapper funkar också bra kan jag tipsa om :wink: . då blir det märken på pappret som du kan klippa efter (bra att ha något halvmjukt under, då blir märkena tydligare). jag tycker det räcker med de märkena, men man kan ju ha kalkeringspapper emellan så att det blir färg också.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Frida med Mea skrev:någon speciell nål behöver du inte till trikåtyger, oftast så köper man ett paket med nålar i olika tjocklek och då kan du ta en av de smalare bara.
Hmm, jag håller inte riktigt med. Om man har otur blir det små hål vid varje stygn om man syr med en vanlig nål (men det kan gå bra, det är lite olika med olika trikåtyger). Det finns speciella trikånålar och skillanden är att dom är lite rundade i spetsen. Man kan jämföra det med när man broderar korsstygn så gör man det med en nål utan udd eftersom då glider den liksom automatiskt in i hålen i broderiväven men om man syr med en spetsig nål är det mycket svårare att pricka hålen.
När man syr på maskin i ett trikåtyg vill man att nålen ska gå ner mellan trådarna i tyget inte rakt genom trådarna för då går dom lätt av och då blir det ett litet hål.

Ett tips när man använder tvillingnål är att lossa på trådspänningen till övertråden lite och att alltid hålla i trådändarna när man börjar sy. Om det går är det bättre att sy lite omlott (stavas det så?) än att backa när man börjar och slutar, men det funkar ju bara om man syr runt något som t.ex. en halsringning.

När man syr i trikåtyger är det bäst att alltid provsy en liten spillbit eftersom olika sömmar funkar helt olika bra i olika tyger.

Jag kom på ett trikåtips till: när man syr i tunna trikåtyger är det lätt hänt att det liksom dras ner i maskinen när man börjar (ner till undertråden och fastnar). Det brukar vara lättare att börja en bit in (ungefär så långt som pressarfoten brukar räcka) och backa och sen sy framåt för då slipper man att det dras ner i maskinen.

Oj, det blev en hel trikå-lektion 8)
Användarens profilbild
Av mallinpallin
linafelicia skrev:
Frida med Mea skrev:Oj, det blev en hel trikå-lektion 8)
Lektioner är bra :D känns som att jag behöver det, mycket att tänka på.
Kanske ska införskaffa en trikånål då, jag har ju tänkt sy mer i velour och små hål låter mindre kul :?
diddeli skrev:du kanske har nåt sy-kit med en sån där rullgrej med taggar? då kan man lägga mönstret över lämpligt papper och så rulla längs linjerna på den storleken man vill ha
Bara rulla helt enkelt och sen räcker märkena i pappret?? låter enkelt och bra... Men någon rullgrej har jag inte (än)
Användarens profilbild
Av melon
Jag syr i trikå med en tunnare nål, storlek 70 istället för 80 som i vanliga fall... Tror inte den är rundad men det blir iaf inga hål. Och sen använder jag alltid smörgåspapper och ritar mönster på. :D Funkar görbra! :D

Så helt ute och cyklar tycker jag inte att du är! :wink:
Användarens profilbild
Av mallinpallin
Tackar för alla tips.

Inegn som använder sånt kalkerpapper som man hade i syslöjden (och kalkerade direkt på tyget...?
Är inte det bra? eller för dyrt?
Användarens profilbild
Av linafelicia
mallinpallin skrev:Tackar för alla tips.

Inegn som använder sånt kalkerpapper som man hade i syslöjden (och kalkerade direkt på tyget...?
Är inte det bra? eller för dyrt?
Om du menar vad jag tror du menar så är det bättre med lösa pappersmönster, då kan man lägga ut alla delar och flytta runt dom så att man sparar tyg och markera ut sömsmån kan man göra med en vanlig penna.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?