Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sarah
I dag fick jag hem mina 2 första sjalar, en storken och en pouch.
Jätte fina båda två och jag har börjat testa lite.

Konstigt nog fick jag till det bättre med storken än med pouchen.
I pouchen tyckte jag hon satt och vaja åt alla håll och jag var tvungen att ha en arm längst ryggen på henne, ska det vara så? eller gör jag något fel? Annars var den bra.

Många långsjals frågor (hoppas någon orkar svara..) :

Jag har bara vågat mig på X omslut II, det gick riktigt bra och jag ågade mig ut några timmar. Kände inget ont på axlarna som med BB selen!!! men det kändes lite i ryggen, kan det vara ovana? Inte så det gjorde ont men lite tungt så där som när man var gravid.

Hur tight mot kroppen ska de sitta? Det kändes inte bra att ha för löst och när hon satt ordentligt så blev det så väldigt tight och varmt. Hon hade hängslena vid kinderna och blev nästan instängd, ska det vara så?

Sover de verkligen bekvämt så? Jag är ju så van med att hon sover i sin vagn och fick nästan dåligt samvete när hon satt sov med näsan tryckt mot mitt bröst.

Hur gör ni när ni tex fikar och vill ta ur barnen ur sjalen, sitter ni kvar med sjalen på? Kändes så bylsigt + att den där knuten sitter i ryggen och då är det ju lite obekvämt att luta sig bakåt.

Byter ni knytningar under "färdens gång"? Känns så krångligt att börja strula om med tyget och barn.

jag tycker det känns lite krångligt att ta i och ur bebisen ur sjalen, det är så trångt. är det en vane sak eller gör jag något fel?

När jag satte hennes ben i grosställning så satt hon snett hur jag än försökte få det rakt, det såg ut som hon tippade åt ena sidan lite grann, jag antar att jag födelat tyget fel.

ja många frågor blev det. hur som helst så var sjalarna jätte fina och det var mysigt att gå runt och bära i dem, ovant dock.
Användarens profilbild
Av Anna
Får se nu.
Pouchen behöver vara ganska tight den med för att bli bra och avlastande tycker jag, men din dotter kanske är ganska liten? du kommer antagligen ha ännu mera nytta av den lite senare då hon inte är så svajig och mest vill upp korta stunder.

Några timmar i sjalen kan man ju kanske förstå att du blir lite trött av om det var första turen. Annars kan kanske det ryggonda bero på att du inte fått till rätt höjd på knytningen. Det kommer med lite övning.
jag brukar ofta knyta av mig sjalen om jag ska fika en längre stund, men ska vi bara sitta snabbt så har jag den på. Jag knyter alltid på magen (köper långa sjalar så det alltid räcker till det) då blir det inte obekvämt att sitta även om man får räkna med en och annan blick från omgivningen.
Att sätta i och ur barnet snabbt är inte x omsluts 2 så kanon till även om den är skön att bära med. Jag har ibland satt Hugo bara i hängslena om han bara ska i snabbt och inte krånglat under benen i smokingbältet. Inte lika stadigt, men duger en stund. Om du tycker dottern blir för insluten så dra mer sjalen ordentligt över armarna och vik upp igen så den inte kommer så nära din hals och hennes ansikte. hon behöver inte vara helt inne. sover gör hon säkert skönt, men det är ju en smaksak för varje barn. Vill hon inte så kommer hon att klaga.

Jag brukar knyta en knytning och hålla mig till den under hela färden. x omsluts 2 var det enda vi använde i början. Sedan när dde vill mer upp och ner använder jag hellre en kortsjal, pouchen eller ergon.
Användarens profilbild
Av sarah
I dag provade vi igen. Mathilda trivs jätte bra och satt där och "sjöng" tills hon sloknade med öppen mun :o

Drog åt den lite hårdare men det kändes lite för hårt så jag fick lossa lite.

Känns fortfarande lite ovant att bära så här, men å andra sidan är jag en sån som knappt kan ha jacka på mig inne i ett centrum.
Tycker tyget under hennes rumpa (hängslen) trasslar och jag lyckas inte riktigt sprida ut de ända till knävecken (det drar ihop sig efter en stund).

Tycker fortfarande det känns små bökigt att få i och ur henne. Känns som jag vrider och böjer benen på henne.

Hur högt ska hon sitta?
Användarens profilbild
Av Helena
Man brukar säga att barnets rumpa ska vara i höjd med din navel, då blir det lätt att bära.
Jag tar också av mig sjalen om jag är på café. Men när Miles var mindre gjorde jag det inte, fast då hade jag en babybundler (en trikåsjal) och det är ju inte så tjockt tyg som i en Storchenwiege.
Användarens profilbild
Av Helena
Anna skrev: . Jag knyter alltid på magen (köper långa sjalar så det alltid räcker till det) då blir det inte obekvämt att sitta även om man får räkna med en och annan blick från omgivningen.
.
Hej Anna!
Om du alltid köper långa sjalar för att kunna ha knuten på magen, känns de inte väldigt långa då, när du sen knyter ryggsäcksknytningar med dem?
Användarens profilbild
Av Anna
Jag har långa sjalar fast jag är kort så knuten ska kunna vara på magen och för att in 30cm längre sambo ska kunna använda dem. Men jag har också en storkis 4.1 som jag användet till just ryggknytningat och till höftkryss. Det har blivit många sjalar vid det här laget.
Användarens profilbild
Av Helena
Hej!
Får du beslutsångest då när du ska ut någonstans eller vet du alltid exakt vilken sjal/vilka sjalar du vill ta med dig?
Användarens profilbild
Av Helena
Hej igen Anna!
Blir det mycket enklare att göra ryggknytningar med en sjal som är 4, 1 än en som är 4,6? Jag funderar på att någon gång köpa en till sjal, och då funderar jag mellan dessa längder. Fast tänk om jag vill göra x-omslut, då behöver jag ju längre än 4,1. Fast det verkar ju inte vara så många som lyckas med x-omslut på ryggen.
Användarens profilbild
Av Anna
Jag har ingen 4.6 storkis, bara en 5.2 och en 4.1 men jag klarar faktiskt x omsluts på ryggen precis med min 4.1m. Jag brukar ha ett par sjalar med mig eller en och ergon. Men ofta har jag inte så mycket beslutsångest.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?