Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sus
I går kväll började jag knåpa ihop en bärpåse i flease, men jag funderar på hur man får en snugg söm... Fleasen är ju elastisk, går det att sy med vanlig raksöm eller måste man ha lite zick-zack och i så fall hur gör ni för att få en sån sömm jämn och fin?
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Jag tror att man ska vändsy den?
Användarens profilbild
Av sus
Sannasmamma skrev:Jag tror att man ska vändsy den?
Ja de hade jag tänkt, men själva sömmen, måste den vara elastisk?
Användarens profilbild
Av Nova
Jag sydde med en elastisk söm, annars kan den väl spricka när tyget töjer sig.
Zick-zack kan kanske också fungera. :roll:
Användarens profilbild
Av melon
Jag brukar sy med lite sick-sack så att inte tråden går av när tyget sträcks sedan. Eftersom fleece inte trådar sig behöver du ju inte fålla, men det blir ju lite stadigare... Sömmen du syr ihop bärpåsen med är en vändsöm precis som sannasmamma säger. Finns bra beskrivning på baranara.tk.

Och hur man får en jämn och fin söm på elastiska tyger, ja, du, det undrar jag med. :roll: Jag brukar inte ha så jättebred sicksack och ta extra bred sömsmån så att maskinen kan mata fram ordentligt och inte fastnar lite i stygnen, det är iaf då mina sömmar har blivit lite ojämna. Den extra sömsmånen är ju bara att klippa bort när man sytt färdigt...

Lycka till!
Användarens profilbild
Av tinaw
Sömmen måste vara elastisk. En smal sicksack fungerar, tex 2,5 mm lång 1,5 mm bred. I elastiska tyger handlar det mycket om att ställa in matningen/pressarfotstrycket rätt. Vissa maskiner är bättre än andra. Och att inte "dra" i tyget.
Användarens profilbild
Av melon
tinaw skrev:Sömmen måste vara elastisk. En smal sicksack fungerar, tex 2,5 mm lång 1,5 mm bred. I elastiska tyger handlar det mycket om att ställa in matningen/pressarfotstrycket rätt. Vissa maskiner är bättre än andra. Och att inte "dra" i tyget.
Hmm... Jag har en gammal Husqvarna som jag kan ställa in med hårdare eller lösare tryck med pressarfoten. Ska det vara lösare då kanske när jag syr tjock fleece för att det ska glida bättre kanske??? Klurar... :roll: Har ju inte ens tänkt på att jag kan göra nåt åt saken. :oops:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?