Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Elin skrev:jag har aldrig vågat mig p ådet - men mamma som är stick-guru vill inte ens ge sig på det :roll:

så jag är imponerad av er! :D
Men jag tycker faktiskt inte det verkar så svårt. Räta och aviga, och har man stickat mycket i mönster så är man tom van vid garntvinnandet på baksidan.
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag tänkte på tråden idag faktiskt. Jag har haft så många andra projekt så tvåändstickningen har inte kommit igång ännu. Jag är säker på att jag kommer prova det men jag har en del andra idéer som måste få utlopp innan jag sätter igång. Först måste jag prova och sen vill jag testa de mönster som farmor har handskrivit på papper som ligger i boken, de tycker jag är mest spännande. Sen finns i z-tvinnat garn att köpa i lund, ska dock höra med mamma hon har en hel del från wåfhlstedt och en del som hon har växtfärgat själv, det är mycket möjligt att något av det är z-tvinnat.
Användarens profilbild
Av melon
thanisa skrev:Jag tänkte på tråden idag faktiskt. Jag har haft så många andra projekt så tvåändstickningen har inte kommit igång ännu. Jag är säker på att jag kommer prova det men jag har en del andra idéer som måste få utlopp innan jag sätter igång. Först måste jag prova och sen vill jag testa de mönster som farmor har handskrivit på papper som ligger i boken, de tycker jag är mest spännande. Sen finns i z-tvinnat garn att köpa i lund, ska dock höra med mamma hon har en hel del från wåfhlstedt och en del som hon har växtfärgat själv, det är mycket möjligt att något av det är z-tvinnat.
Åå växtfärgat z-tvinnat det låter fint. Jag ska upp till Karlstad i helgen och köpa lite z-tvinnat, hittills har jag bara provat löst s-spunnet, och det har fiunkat fint men det skulle vara kul att jämföra. :D
Användarens profilbild
Av thanisa
melon skrev:
thanisa skrev:Jag tänkte på tråden idag faktiskt. Jag har haft så många andra projekt så tvåändstickningen har inte kommit igång ännu. Jag är säker på att jag kommer prova det men jag har en del andra idéer som måste få utlopp innan jag sätter igång. Först måste jag prova och sen vill jag testa de mönster som farmor har handskrivit på papper som ligger i boken, de tycker jag är mest spännande. Sen finns i z-tvinnat garn att köpa i lund, ska dock höra med mamma hon har en hel del från wåfhlstedt och en del som hon har växtfärgat själv, det är mycket möjligt att något av det är z-tvinnat.
Åå växtfärgat z-tvinnat det låter fint. Jag ska upp till Karlstad i helgen och köpa lite z-tvinnat, hittills har jag bara provat löst s-spunnet, och det har fiunkat fint men det skulle vara kul att jämföra. :D
Känner just nu att man kanske skulle försöka planera in lycketräffen i sommar, det för att kunna gå igenom mormors och farmors gamla garnförråd som just nu ligger i sommarstugan. Och sen vid lycketräffen så kan man ju göra en utflykt till dala-floda och se vad wåhlstedt har för något hemma just nu. Det är ju inte långt från Lycke de ligger. http://www.walstedts.se/
Användarens profilbild
Av Elin G
Elin skrev:jag har aldrig vågat mig p ådet - men mamma som är stick-guru vill inte ens ge sig på det :roll:

så jag är imponerad av er! :D
Det är faktiskt inte så svårt, men det underlättar mycket om man känner nån som kan visa, tycker jag.
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:Dags att sparka liv i tråden tycker jag!

Jag har gjort en mini-provvante och nu är jag på mitt första par vantar, det blir ett par grå med halva fingrar till svärfar som fyller år på fredag *bråttom* Hur går det för er andra?

Jag tycker det är jätteroligt :eld: men det tar ju ganska mycket längre tid än vanlig stickning. Tur att det inte är en tröja jag stickar :roll:
Nästa gång jag är nere hos svärfar tar vi en stick-sjalträff hemma hos dig så jag kan komma igång igen!!! :-) Det är så frustrerande att inte komma ihåg hur man gör, och det finns inga böcker på bibblan som visar.

/MuuM
Användarens profilbild
Av glis
Min mors som också är stickguru har försökt lära sig och troligen förvanskat lite hur man egentligen gör, men resultatet blir fantstiska vantar! Hon använder vanligt garn (gärna från Östergötlands ullspinneri) och har ett par olika mönster som alla är ganska smalrandiga för att slippa binda "flotteringaran" på baksidan och för att få ytterligare tjocklek på det hela.
Som sagt: fantastiska vantar, men inget för mig som tar ett par år på mig att sticka en tröja.
Användarens profilbild
Av Eld77
Men wow, vilken häftig teknik! Undrar om man skulle våga testa...
Användarens profilbild
Av melon
Muuminmamman skrev:
melon skrev:Dags att sparka liv i tråden tycker jag!

Jag har gjort en mini-provvante och nu är jag på mitt första par vantar, det blir ett par grå med halva fingrar till svärfar som fyller år på fredag *bråttom* Hur går det för er andra?

Jag tycker det är jätteroligt :eld: men det tar ju ganska mycket längre tid än vanlig stickning. Tur att det inte är en tröja jag stickar :roll:
Nästa gång jag är nere hos svärfar tar vi en stick-sjalträff hemma hos dig så jag kan komma igång igen!!! :-) Det är så frustrerande att inte komma ihåg hur man gör, och det finns inga böcker på bibblan som visar.

/MuuM
Du är så välkommen!!! Jag beställde ett bra häfte från Sätergläntan, "Tvåändsstickning - grunderna". Såg att samma häfte ligger ute på Tradera ofta.

Eld77: Klart du ska försöka! :wink:
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev: Du är så välkommen!!! Jag beställde ett bra häfte från Sätergläntan, "Tvåändsstickning - grunderna". Såg att samma häfte ligger ute på Tradera ofta.
Jag har ju det! På vinden, i en av 40 kartonger. :-S

Men idag fick jag låna en dvd med instruktioner! Här ska stickas!!!

/MuuM
Användarens profilbild
Av aneeha
Jag har ett par tvåändsstickade vantar och hade ett par till som tyvärr kom bort. Det paret hade z-tvinnat garn och var helt underbara. Slätare än de med vanligt garn som jag har nu. De är köpta på skattungbyns hantverksaffär. Fin liten butik om ni har vägarna förbi.
Användarens profilbild
Av melon
aneeha skrev:Jag har ett par tvåändsstickade vantar och hade ett par till som tyvärr kom bort. Det paret hade z-tvinnat garn och var helt underbara. Slätare än de med vanligt garn som jag har nu. De är köpta på skattungbyns hantverksaffär. Fin liten butik om ni har vägarna förbi.
Skattungbyn? Hade de bara färdigstickade vantar där eller garn också?
Användarens profilbild
Av aneeha
färdigstickat var det där.
Användarens profilbild
Av melon
aneeha skrev:färdigstickat var det där.
Oki. Kollade på eniro och Dalarna är lite långt bort ändå... :wink:
Användarens profilbild
Av trollmamma
thanisa skrev:Fick i helgen en bok om tvåändstickning och tänkte pröva det. Undrar om det finns någon här på sjalbarn som provat det och vad ni i så fall stickade.
jag har bokoxå men jag har inte testat än *ler

jag har dock stickat på kanter en mössa som vart för kort o det blev super bra !!
Vi kan väl slå våra kloka huven ihop nånn kväll !!!

tips är Ytube ... det finns massa massa beskrivningar om ALLT i stick / virk !!!!

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?