Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

egentligen va jag ute efter en sjal men har fått tips att ergo sele ska va bättre? hittade manducan på stellaris.se, den e ju supersnygg! men hur länge kan man bära barnet (sonen fyra månader nu) i den?? alltså finns det nån tid man inte får överskrida?

annars tycker jag tri-cotti sjalen ser så mysig ut, men den e tydligen inte lika bra?

kommer använda sjalen/selen lite i hemmet då sonen vill bli buren mycket, vid kortare promenader, sadsbesök o mathandling!
Användarens profilbild
Av mari_tres
Manducan är relativt ny på den svenska marknaden så det är inte så många som har hunnit med att prova den (titta i den här tråden: http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=83685 ) och jag har aldrig sett någon.

Tricotti (och easy hug som är en liknande sjal) är jättemysig, men det går inte att bära på ryggen med den. Ergon fungerar länge, ända upp till 18 kg eller så, minns inte så noga. Sjal klår det mesta tycker jag, dels kan man göra flera olika knytningar, och dels så finns det i nästan alla olika tänkbara färger :D

Och så måste jag ju få säga att om du tycker att manducan är snygg, har du sett Beco? 8)
Eftersom jag är en av troligtvis rätt få här inne som hittills hunnit testa Manducan blir det ett långt inlägg med utvärdering av den. Tänkte att det kan finnas andra som också är intresserade av att höra lite om den.

Vad man föredrar av sjal eller ergonomisk sele är nog snarast en smaksak och varierar dessutom mellan olika situationen om man har båda alternativen tillgängliga att välja mellan.

Jag skulle nog rekomendera Manducan.
Den går att använda hela tiden, tri-cottin är säkert mysig just nu men den har kort användningstid, i synnerhet när sonen redan är fyra månader så kan det snart bli "svajigt" och du börjar se dig om efter andra och mer avlastande alternativ.

Ang hur länge man kan bära i Manducan, så blir mitt svar så länge du känner att du orkar med att bära och sonen är intresserad av att bli buren. Själv har jag ägnat nästan hela dagarna den gångna veckan åt att bära dottern som snart är 22 månader i Manducan (hon har trillat och fått en ordentlig stukning av ena foten så hon har knappt kunnat gå så istället har hon fått åka på ryggen hela dagarna istället). Jag lär inte ha några problem att kunna bära henne i den i ngt år till när det finns behov av det. Jag ska dessutom låna ut selen till de stora barnens fritids när de ska göra sin årliga vandringsutflykt längre fram i vår. De har en kille i trean som sitter i rullstol, men som ocks vill följa med på vandringen. Hittills så har de använt sig av någon stor, tung och otymplig hemkonstruktion, men blev jätteintresserad när de såg mina selar och ska låna och testa lite först innan de nog troligtvis köper en egen för att dels ha vid vandringen men även som hjälpmedel i vardagen till den här killen. Tror ha väger runt 18 kg.

När det gäller hur länge åt stunden så är det samma som med sjal - å länge som man sjalv och barnet känner för det i och med att den är ergonomisk, inte som med en BabyBjörn där den rekomenderade tiden är typ 30 minuter åt gången.

Ska jag välja mellan en Ergo och Manducan skulle jag välja Manducan. Fördelen med Manducan är att:
- den går att använda från start utan lösa inlägg att knöla med,
- Mjukare och mer följsam än Ergon,
- väger aningens mindre än Ergon,
- Bättre komfort, i synnerhet vad gäller vadderingen av höftbältet som på manducan går runt höfterna istället för att sluta nästan mitt på höftbenen,
- Mer justerbar för att passa både mindre och större personer. Både höftbälte och axelband går att justera åt två håll, vilket gör att man gör en grundinställning med de långa remmarna och sen kan man finjustera tex beroende på hur mycket kläder man har på sig med de kortare.
- Manducan är dessutom högre i ryggen än vad Ergon är vilket gör att den känns stabilare när barnet blir större.
- Huvudstödet stoppas undan i en ficka och är osynligt och ut vägen när det inte används. Ergons fladdrar omkring lite hela tiden tycker jag.

Det negativa som jag kan komma på är främst spännet mellan axelbanden som när man bär på ryggen som är rätt (lite för) långt. Det sitter en bit resår på baksidan av nylonbandet för att det inte ska vara helt stumt, och den är rätt lång så det går inte riktigt att dra åt fullt så mycket som man kanske skule önska om man är av mindre storlek. Dock är det lätt åtgätdat genom att man sprättar bort de två sömmarna som fäster resårbandet. Annat skulle kunna vara att höftbältet svänger ner riktigt ordentligt på mitten så att man kan uppleva att det är lite ivägen när man sitter ner om man bär på magen. (Ergon har en liknande konstruktion men inte lika mycket, dock upplever jag ergons som mycket mer ivägen eftersom det är betydligt stelare/stummare än Manducan som nästan viker undan sig lite.
Med min dotter (snart 2 år) så fungerar det inte jättebra att använda huvudstödet på Manducan - det blir lite kort och tight vilket hon inte gillar, men för kompisen som lånade och testade med sin en månad äldre son var det inga problem. Ergons huvudstöd är lite mer justerbart än vad manducans är när det handlar om större barn, men samtidigt så har de inte samma behov av huvudstödet. För ett litet barn fungerar det att ha ryggförlängningen på Manducan som huvudstöd eller vanliga huvudstödet. Ergons huvudstöd upplever jag som lite bylsigt och stort till ett mindre barn så att det är svårt att få till bra stöd.

Kan tillägga att själv har jag för tillfället Ergo NG, Beco 4th generation, gamla modellen Patapum Toddler samt Manducan här hemma och kan jämföra. Manducan har jag bara haft knappt en vecka men den är på väg att bli en klar favorit vad gäller komforten + justerbarheten så att den kan passa både mig och sambon som är några storlekar större bra. Sen att Becon lär få stanna ändå bara för att den är så snygg är en helt annan sak 8) Men de andra två selarna lever kanske farligt här hemma om ett tag, risken finns att de får flytta
Senast redigerad av Delfinen_78 den lör mar 01, 2008 00:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Delfinen_78: du ska inte förbi Sundsvall nån gång snart så man får prova sele va? 8) Blir ju sugen ju med en sådan utvärdering!! :lol:
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
mari_tres skrev:Delfinen_78: du ska inte förbi Sundsvall nån gång snart så man får prova sele va? 8) Blir ju sugen ju med en sådan utvärdering!! :lol:
Nja, krokarna kring Storsjön nån gång under sommaren förhoppningsvis är nog det närmaste Sundsvall som jag vet om just nu i varje fall. :roll: :lol:
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Jag la in lite bildjämförelser mellan olika ergonomiska selar i den HÄR tråden om du vill kika
Användarens profilbild
Av babette
Tycker du att den är bekvämare än Patapum?
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
babette skrev:Tycker du att den är bekvämare än Patapum?
Jag har iofs bara testat Patapum Toddlern, men Manducan är helt klart mycket bekvämare än den.
Användarens profilbild
Av Ester
men HU vad sugen jag blev på en beige sån - eller en röd - eller kanske en svart ..... :roll:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Elin skrev:men HU vad sugen jag blev på en beige sån - eller en röd - eller kanske en svart ..... :roll:
:iagree: :hellu: :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Johanna W
Det låter ju grymt bra. Detta är alltså den första och enda selen som verkligen är anpassad även till nyfödingar?
Användarens profilbild
Av Nova
Joxa skrev:Det låter ju grymt bra. Detta är alltså den första och enda selen som verkligen är anpassad även till nyfödingar?
Beco Butterfly har en "inbyggd" babyinsats och ska också funka för nyfödingar.
Användarens profilbild
Av Johanna W
Så bra! Här har det ju varit ett stort glapp i marknaden tidigare.
Användarens profilbild
Av glis
Men sluta inte fundera på sjal, det är ju kanon det med och jättemysigt hemma. Man har ju hur många möjligheter som helst att knyta på olika sätt och sjäalar är snyggare.
Användarens profilbild
Av aktuelle
hej, här är en till som har en manduca. Måste säga att jag är gryymt nöjd. Har inte alls lika mycket att jämföra med, har provat ergo och var inte alls lika förtjust i deras bälte, det är mycket stelare än den på manduca. Bältet sitter jättebra och vadderingen räcker nästan hela vägen runt. Har burit sonen (6 veckor gammal) på magen mest, men även testat att bära dottern (14 mån) på ryggen och den är toppen :) fråga om ni funderar över ngt speciellt :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?