Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av aspen
Jag behöver hjälp :-)
Olivias fröken på dagis vill ha min hjälp. De vill ha en sykväll med föräldrar där vi ska sy utklädningskläder till barnen. De vill ha MIG till ledare :shock: .

Kanske klarar jag det, de är ju vuxna lixom.

Hjälpen jag behöver är hur de ska sys, modeller och om det finns mönster på nätet.

Deras "krav" är; billigt typ, föräldrar tar med gamla kläder o tyger de inte använder och syr om till nåt kul att klä ut sig i.

det ska vara enkelt för barnen att klä på sig själva. avd är 1-2 åringar. inga knappar o dragkedjor.

hjälp mig spåna :-)

fanns det ingen liten tråd om utklädningskläder innan?
Användarens profilbild
Av lotti
Har inga mönster men krossad velour brukar finnas i en massa fina färger billigt från tex stoff & stil och de är härliga att sy både prins/riddare/prinsess kläder i!!! :D
Tips på knäppning är ju kardborrband!!:this:
Användarens profilbild
Av aspen
lotti skrev:Har inga mönster men krossad velour brukar finnas i en massa fina färger billigt från tex stoff & stil och de är härliga att sy både prins/riddare/prinsess kläder i!!! :D
Tips på knäppning är ju kardborrband!!:this:
tack, det hade jag inte tänkt på :-)
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Sånna huvor (tänk en korsning mellan väpnarluva och hjälmmössa - med kardborrband under hakan) kan man skapa olika djur av beroende på vilka öron man syr på! :D
Användarens profilbild
Av anilov
lotti skrev:Har inga mönster men krossad velour brukar finnas i en massa fina färger billigt från tex stoff & stil och de är härliga att sy både prins/riddare/prinsess kläder i!!! :D
Och som total syamatör säger jag: ingen velour till nybörjare :nono: Har just haft ett ryck och sytt maskeradkläder, och det är så tråkigt med saker som blir sneda och vinda för att de är svåra att handskas med. Men slängkappor med kardborreknäppning fixade till och med jag (alltså halvcirkel med lite urklippt hals, kantat med bandkant och lite kardborreband. En svart med rött foder till trollkarlsutstyrsel, en blå med silverfoder till riddare, en mörkbrun med mossgrönt foder till troll/alver....). Och glöm inte småprylarna: påskfjädrar på band till indianer, svarta lappar till sjörövare, gult tyg att sy kungakrona av.

Jag gillade tyll också: billigt, lätt att sy i (jag trodde jag skulle ha chiffong, men underbara expediten som fattade nivån på mina kunskaper hindrade mig som tur var och styrde över mig på tyll. Hon avrådde egentligen från velouren också, men alla måste väl få testa...)

En bok som jag gillade var den här:
http://www.bokus.com/b/9789177128083.html

lånade den på biblioteket. Det fanns andra, men det var inte alls lika fina bilder i dem, så även om jag tror att beskrivningarna kanske var bättre i andra böcker så gillade jag den här bäst

(Ursäkta den fula länken, jag slåss mot en Mac just nu så jag fattar inte hur jag ska klistra in bilder och länkar på den här saken....)
Användarens profilbild
Av aspen
anilov skrev:
Och som total syamatör säger jag: ingen velour till nybörjare :nono: Har just haft ett ryck och sytt maskeradkläder, och det är så tråkigt med saker som blir sneda och vinda för att de är svåra att handskas med. Men slängkappor med kardborreknäppning fixade till och med jag (alltså halvcirkel med lite urklippt hals, kantat med bandkant och lite kardborreband. En svart med rött foder till trollkarlsutstyrsel, en blå med silverfoder till riddare, en mörkbrun med mossgrönt foder till troll/alver....). Och glöm inte småprylarna: påskfjädrar på band till indianer, svarta lappar till sjörövare, gult tyg att sy kungakrona av.

Jag gillade tyll också: billigt, lätt att sy i (jag trodde jag skulle ha chiffong, men underbara expediten som fattade nivån på mina kunskaper hindrade mig som tur var och styrde över mig på tyll. Hon avrådde egentligen från velouren också, men alla måste väl få testa...)

En bok som jag gillade var den här:
http://www.bokus.com/b/9789177128083.html

lånade den på biblioteket. Det fanns andra, men det var inte alls lika fina bilder i dem, så även om jag tror att beskrivningarna kanske var bättre i andra böcker så gillade jag den här bäst

(Ursäkta den fula länken, jag slåss mot en Mac just nu så jag fattar inte hur jag ska klistra in bilder och länkar på den här saken....)
tack, tål att tänkas på. :-)
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag får ångest av ert dagis, har ni sykvällar? är de obligatoriska? :shock:
Användarens profilbild
Av aspen
diddeldi skrev:jag får ångest av ert dagis, har ni sykvällar? är de obligatoriska? :shock:
haha, nä, det har aldrig varir nån innan, och ännu är det bara ett förslag, antagligen högst frivilligt och om inget intresse finns från föräldrarna blir det nog inget heller... :lol:
Användarens profilbild
Av aspen
och kan tillägga att avdelningen är nyöppnad (höstas) med nya redskap/möbler, nytt åldersomfång (innan har de bara haft 2 st 1-5 årsavdelningar.

de är väldigt entusiastiska där. idag har 1-2åringarna haft matte tex :-)
Användarens profilbild
Av Annika80
Jag har sytt två enkla utklädningsplagg.

Det första var ett förkläde, ett sånt som bara är som en liten fyrkant med ett knytband i midjan (täcker alltså ej bröstet) kanon till alla som vill leka gummor eller påskkärringar.
Och sen har jag sytt en "troll" dräkt.
Tog ett tunt gammalt ljusgult lakan jag hade. Vek det dubbelt, sydde sidsömmar och lämnade hål för armarna upptill. Klippte sen ett hål för huvudet, där fick jag göra en kanal och sätta i ett band för annars blev den väl urringad.
Sedan klippte jag små rektanglar av olika mönstrade tyger och sick-sackade fast här och var.
Baktill syddes en svans fast som fick en garntuss längst ut.
Användarens profilbild
Av aspen
Annika80 skrev:Jag har sytt två enkla utklädningsplagg.

Det första var ett förkläde, ett sånt som bara är som en liten fyrkant med ett knytband i midjan (täcker alltså ej bröstet) kanon till alla som vill leka gummor eller påskkärringar.
Och sen har jag sytt en "troll" dräkt.
Tog ett tunt gammalt ljusgult lakan jag hade. Vek det dubbelt, sydde sidsömmar och lämnade hål för armarna upptill. Klippte sen ett hål för huvudet, där fick jag göra en kanal och sätta i ett band för annars blev den väl urringad.
Sedan klippte jag små rektanglar av olika mönstrade tyger och sick-sackade fast här och var.
Baktill syddes en svans fast som fick en garntuss längst ut.
tack annika! precis sånt jag letar efter :-) . Jag får inte räkna med att de andra kan sy alls, eller läsa mönster så enklast möjligast :-)

vilken storlek ska man sy tro? 86/92 eller då blir det för stort för de minsta på avdelningen. kanske 80 fast extra brett så alla kan ha det, men inte snubbla...
Användarens profilbild
Av Hello
Superbusenkel prinsessklänning:

Snygg t-shirt upptill - sy på ett paljett-tyg eller duchesse eller nåt sånt "prinsessigt" nertill (sy ihop baksömmen först).

Annars tror jag på "trollklädseln" här ovanför. Sy i svart med en påhittad "vapensköld" frampå så blir det en riddare. Rosa med spetsar på blir en prinsessa. Grön med en hätta till blir en groda osv.

Kul idé från dagis! Hoppas ni blir några stycken!
Användarens profilbild
Av ZaZi
*Tass*

(funderar på om jag ska sy ett gäng utklädningskläder till S avdelning för jag tycker det är beklämmande att de inte har några som helst attiraljer för roll-lekar där. :? Har påpekat detta för ledningen, men inget händer...)
Användarens profilbild
Av aspen
trollvarianten? är det svårare om tex föräldrarna tar med gamla vuxent-shirts som man syr snävare och med tex vapensköld osv som hello o annika skrev, det verkar ju enkelt och går nog snabbt för föräldrarna :-)

eller?

oxå lätt för barnan att klä på sig själv, vara trä över huvet. de är ju töjbara oxå.

måste testa hemma först, göra en provvariant o visa fröknarna
Användarens profilbild
Av svas
ZaZi skrev:*Tass*

(funderar på om jag ska sy ett gäng utklädningskläder till S avdelning för jag tycker det är beklämmande att de inte har några som helst attiraljer för roll-lekar där. :? Har påpekat detta för ledningen, men inget händer...)
Har du inte bilder på manteln och kronan du sydde till mina pojkar? Jag har inte fotat själv än...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?