Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av puppan
När man syr en skjorta/tröja/tunika etc och klipper ärmen i samma stycke som kroppen, hur gör man för att sömmen inte ska bli bubblig precis i armhålan?

Jag hoppas någon förstår något av mitt svammel för jag blir snart VANSINNIG. :hopmad:
Användarens profilbild
Av solanna
Jag fattar inte riktigt hur du menar, du kan inte ta en bild?

När jag syr skjortor eller tunikor så har jag oftast framstycke + bakstycke samt två separata ärmar. Jag syr först ihop fram- och bakstycke i axelsömmarna. Sedan nålar jag fast varje ärm i överkanten mot fram+bakstycke och syr fast. Slutligen syr jag en lång söm från undersidan på ärmen förbi ärmhålan och ned längs sidan till nederkanten. Likadant på andra sidan. Då brukar det inte bli bubbligt i ärmhålan. Det blir lättare om man ser till att stryka isär alla sömsmåner vartefter man syr också.
Användarens profilbild
Av Kaja
Tillräckligt trubbig vinkel (tänk pingvinärm) och så sy hela ärm och sidosömmen i ett så blir det bättre. Dessutom så kan man klippa små jack i tyget inne i vinkeln så att det kan röra sig bättre. Klipp från tygkanten in till själva raksömmen, men klipp inte sönder raksömmen, för då får du hål.

//Kaja
Användarens profilbild
Av puppan
solanna skrev:Jag fattar inte riktigt hur du menar, du kan inte ta en bild?

När jag syr skjortor eller tunikor så har jag oftast framstycke + bakstycke samt två separata ärmar. Jag syr först ihop fram- och bakstycke i axelsömmarna. Sedan nålar jag fast varje ärm i överkanten mot fram+bakstycke och syr fast. Slutligen syr jag en lång söm från undersidan på ärmen förbi ärmhålan och ned längs sidan till nederkanten. Likadant på andra sidan. Då brukar det inte bli bubbligt i ärmhålan. Det blir lättare om man ser till att stryka isär alla sömsmåner vartefter man syr också.
Jag har bara sytt ärmlöst innan, västklänningar och förklädesklänningar etc och när jag har försökt mig på ngt med ärm så blir det bara bubbligt som sagt.

Men jag menar t ex en sådan här modell:

Bild
Användarens profilbild
Av puppan
Kaja skrev:Tillräckligt trubbig vinkel (tänk pingvinärm) och så sy hela ärm och sidosömmen i ett så blir det bättre. Dessutom så kan man klippa små jack i tyget inne i vinkeln så att det kan röra sig bättre. Klipp från tygkanten in till själva raksömmen, men klipp inte sönder raksömmen, för då får du hål.

//Kaja
OK, jag har nog sytt i för spetsig vilnkel innan då. Ska försöka att tänka mer runt. :wink:
Användarens profilbild
Av puppan
Tack för era tips!!! :tumup: :notes:
Användarens profilbild
Av puppan
florin skrev:Jag syr ju nästan alltid denna typ av skjortblusar och får det aldrig rynkigt... Kolla på bilderna i min blogg om du vill se resultat och hur mycket jag rundat av.
Åh tack, ska genast in o kika lite. :lol:
Användarens profilbild
Av solanna
puppan skrev:
solanna skrev:Jag fattar inte riktigt hur du menar, du kan inte ta en bild?

Jag har bara sytt ärmlöst innan, västklänningar och förklädesklänningar etc och när jag har försökt mig på ngt med ärm så blir det bara bubbligt som sagt.

Men jag menar t ex en sådan här modell:

Bild
Ah, nu förstår jag precis. I så fall skulel jag ge samma tips som du redan fått. Runda av sömmen ordentligt och klipp några jack i sömsmånen på insidan så att de inte stramar åt lika mycket. Pressa sedan med mycket ånga i strykjärnet så brukar det forma sig bra.
Av belinda
puppan skrev:Bild
vad är detta för spännande bok :D
Användarens profilbild
Av Hello
belinda skrev:
puppan skrev:Bild
vad är detta för spännande bok :D
Undrar jag med! Den ser ju jättefin ut!
Användarens profilbild
Av puppan
Boken heter 'sy och sticka barnkläder' av Maggie och Morgan Wallin.

Länkar till en gammal auktion på Tradera: http://www.tradera.com/Sy_och_sticka_ba ... n-57382149
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?