Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av marlene
Kosmos skrev:Är det det enda man kan använda en sån symaskin till :?:
nä, det tror jag inte... har inte så bra koll själv. Det var bara ett exempel för att se sömmen
Av belinda
man använder även coverlocksöm till att fålla, om du tar en titt på närmaste t-shirt har den förmodligen sån söm; två parallella sömmar på framsidan och "massa sömmar" mellan de två på baksidan.
Av TygTiger
Vad skiljer en coverlock från en overlock med kniven uppfälld? Borde inte det bli coverlocksömmar?
*förvirrad och okunnig*
Användarens profilbild
Av florin
overlockmaskiner klipper, syr ihop och kastar alltså kanterna i ett moment. På så vis får man de snygga, jämna sömmarna som man ser på insidan av köpta plagg.Detta är gemensamt för alla overlockmaskiner.
4-trådig overlocksöm
Bild

Covermaskiner används framför allt till att fålla och sy dekorsömmar. Rena covermaskiner kan inte klippa tyget, utan syr bara. De har sömmar som kedjesöm (en stretchig raksöm med öglor på avigan), dubbel täcksöm och trippel täcksöm, beroende på om man väljer en maskin med två eller tre nålar. Använder man baksidan av den dubbla eller trippla täcksömmen får man sömmar som är väldigt lika de dekorsömmar man hittar på industritillverkade plagg.

kedjesöm
Bild
dubbel täcksöm
Bild
trippel täcksöm
Bild

kombinerade overlock- och covermaskiner kan sy både overlocksömmar och täcksömmar. Det är dock bara de mest avancerade kombinationsoverlockerna som har en motsvarighet till den trippla täcksömmen , om det är den och dess dekoreffekt man vill åt. Då kan de å andra sidan oftast även sy den eftertraktade top coversömmen, som man ser på många plagg i handeln. Top coversömmen är en söm som på baksidan ser likadan ut som den man åstadkommer med en vanlig covermaskin, men som på ovansidan har en extra tråd som gör loopar mellan de tre parallella sömmarna. Den finns även i utförande med den dubbla täcksömmen.´

Om man vill ha en overlock som syr täcksöm eller en enkel overlock och en covermaskin är en smaksak. Och kanske en utrymmesfråga. Prismässigt blir det ungefär detsamma.
Användarens profilbild
Av florin
Kosmos skrev:
TygTiger skrev:Vad skiljer en coverlock från en overlock med kniven uppfälld? Borde inte det bli coverlocksömmar?
*förvirrad och okunnig*
Undrar samma sak :D
Framgick inte det av mitt ovanstående inlägg???
Användarens profilbild
Av Vinterdrake
*kapar tråden lite*

florin: Jag har en enkel vanlig overlock (huskylock 901 tror jag den heter? Husqvarnas billigaste) och har drömt om en som även kan sy coversömmar men har nu insett (med din hjälp ;) ) att jag hellre vill ha en separat coverlock. Men vilken vill jag ha då? Har du något tips? Helst skulle jag vilja kunna sy de här snygga omtalade sömmarna på plaggen men det beror lite på prisskillnad på maskinerna och så..
Användarens profilbild
Av Kaja
Vinterdrake skrev:*kapar tråden lite*

florin: Jag har en enkel vanlig overlock (huskylock 901 tror jag den heter? Husqvarnas billigaste) och har drömt om en som även kan sy coversömmar men har nu insett (med din hjälp ;) ) att jag hellre vill ha en separat coverlock. Men vilken vill jag ha då? Har du något tips? Helst skulle jag vilja kunna sy de här snygga omtalade sömmarna på plaggen men det beror lite på prisskillnad på maskinerna och så..
Lite generellt får man nog hålla det, men ungefär så är det så att 8-10000 och uppåt får du ge för en kombinerad maskin. De som har lite fler finesser kostar 12-16000 ungefär. Jag vet att en tjej har gett strax under 12000 för den maskin som kunde topcover (Pfaff 4874), men då beställd från England. Den säljs inte här i Sverige.

Separat Cover?? Ja, många pratar varmt om Janome, men jag är osäker på om den kan topcover. Många köper sina från England där de är mycket billigare.

//Kaja
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?