Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Abunai
Jag trodde inte att jag kunde sy, och det kan jag säker inte heller, men jag trodde i alla fall att jag kunde nåla - men uppenbarligen kunde jag inte det! :? :roll:

Jag har tänkt sy ett överdrag till min bugaboovagn, ett sådant där som barnet ska sitta på. Det är egentligen inte alls speciellt avancerat. Och så ska jag ju göra en mall, en precis likadan som fleeceöverdraget jag har till vagnen. Hur gör jag det då? Det går ju inte att mäta, eftersom det är runt på vissa ställen. Jag har fått tipset att nåla - vad då nåla? Om jag nålar fast tyget där, vad gör jag sen då? Om jag klipper runt så kommer jag bara att få ett ungefärligt mått, och vet inte var jag ska sy. Och rita runt när det är fastnålat går ju inte. Hur gör jag egentligen..? :( :lol:
Användarens profilbild
Av glis
Kanske menar tipsaren att du skall använda nålar som markeringar istället för att rita? så hade nog jag gjort, om jag hade givit mig på ett sådant jobb. Lycka till!
Av TygTiger
Jag skulle ha skaffat ett bra mönsterpapper och ett billigt lakanstyg och nålat fast pappret på sitsen, klippt där sömmarna är, använt det som mönster, klippt ut delarna med STORA sömsmåner i det billiga lakanstyget och sytt en toile, dvs en slask i lakansväv med sömmarna utåt.
Provat, ändrat och när jag var nöjd klippt ut lakansväven exakt i sömmarna och använt det som mönster för det riktiga tyget.

Ett jäkla jobb, ett alternativ är att skippa lakansväven om man har ett tåligt tyg och tråckla alla sömmar i det riktiga tyget, och ändra - ändra - ändra tills det sitter bra. Sedan syr man med maskin. Vliesofix (dubbelsidigt vlieselin) är kanon för då kan man pressa ihop tygbitar direkt på vagnen och sy dem efteråt (på det viset sydde min händige man ett nytt överdrag till vår bilbarnstol - han hälsar att tricket är att först vika och stryka en kant, och på den kanten stryker man fast vlisofixen med smörpapper ovanpå, så att det bara fäster på ena tyglappen. Sedan lägger man tygbitarna på plats, tar bort smörpappret och stryker fast den andra tygbiten på plats. SEDAN kan man sy, utan att det är knöligt av en massa nålar!)
Av TygTiger
Kom på en sak till. Om du har det så lyxigt att du har ett löstagbart fodral att utgå ifrån (läste om ts) så kan du faktiskt nåla! Ta en fodraldel i taget - lägg ut fodralet så att den del du vill kopiera ligger så platt som möjligt och så nålar du noga fast lakansväv eller BRA mönsterpapper (finns som påminner om vlieselin, rivstarkt men mjukt) längs med alla sömmar. Se till så du inte får rynkor eller böjer tyget, det ska ligga platt på golvet (övriga delar av fodralet får du knöla till rejält!). Sedan klipper du försiktigt längs med sömslinjen (ta bort nålarna EFTER att du har klippt) så får du en mönsterdel i tyg eller i papper som du sedan kan lägga ut på ditt "snygga" tyg som mönster och klippa till med sömsmåner, precis som vanligt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?