Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Elin G
Min svägerska köpte en bärmojäng till oss i Kina. Den är uppenbarligen begagnad, men väldigt vacker. Frågan är bara; vad är det? och hur använder man den? Själva "sittdelen" är vadderad och styv. Banden är hyfsat långa, men smala.
Bild
Bild
Bör jag rengöra den på nåt sätt innan jag använder den? Nån som vet hur?
Användarens profilbild
Av mammahappy
Ååå jättesnygg! Men har tyvärr ingen aning om hur man använder den! :?
Användarens profilbild
Av Anso
Är det inte en form av Podeagi? Och den svängda delen är nackstöd?
Användarens profilbild
Av Anso
http://www.wearsthebaby.com/babywearing/podegi.html
Hur man kan använda en Podeagi. Man kan också dra remmarna över axlarna istället efter att ha korsat/tvinnat dem fram på sitt bröst kan jag tro. Lite dålig på det där..... :roll:
Användarens profilbild
Av Helen
Jag säger som Anso en podegi. Det finns i olika bredder.
Just den du har ser ut att ha smala axelband.

Inget för nybörjare kan jag lägga till. Det är nog lättare med en bred om man är ny.

Här är en bra bild på en smal podegi
Bild
fungerar inte det så gå in på www.ellaroo.com
Senast redigerad av Helen den tor jan 05, 2006 19:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av tinaw
Det är en mei tai. Ibland kallas de hmong när de bara har två axelband. På min hemsida har jag några länkar till mei taibilder "irl", bland lokalbefolkning i kina. Den knyts som en vanlig mei tai, en utan midjeband. Fast axelbanden ser lite korta ut, är de utbytta ? Det sker ibland innan de går till försäljning. En kvinna i Kina sade att kvinnorna i hennes del av landet (som jag inte minns var det var nånstans) skär av axelbandeninnan de säljer mei taien, för att de symboliserar bindningen till barnet, och de vill visa att de inte "säljer" sin relation med och kärlek till barnet. Symboliserade navelsträngen tror jag. Ungefär så. I alla fall, det vanliga är att man ersätter banden med andra, ganska tunna och inte särskilt bärdugliga. De flesta mei taier som säljs hamnar nog som väggprydnad hos nån, och då spelar det inte så stor roll.

Broderiet liknar inget jag har sett, det är nog en ganska ny mei tai.

/Tina
Användarens profilbild
Av Anso
Vad gjorde vi utan dig tinaw?
Du kan allt sånt där knepigt och skojigt om sjalarna och selar.
Tack,tack!
Användarens profilbild
Av Helen
Men Tina är inte skillnade mellan en Mei Tai och en Podegi i första hand att den ena har band både uppe och nere och den ena bara uppe.
Lite skillnade är det ofta på hur banden sitter fst också i vinkel, men då skulle jag vilja kalla detta podegi och inte mei tai.

Skillnaden blir inte så stor när man har en smal Podegi.
Olika namn på i princip samma sak?

Jag tycker också banden ser ut till att vara utbytta.
Användarens profilbild
Av trollmamma
8)Vilket underbart tyg:D !!! o den ser klart mysig ut !!

Jag tror på en porde ... vad den nu heter ....

men jag vet inte det är väl bara att slänga upp en unge o prova loss !! :)
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
tinaw skrev:www.mybeibei.com gör tex en tvåbandad (vilket ord :roll:) mei tai, eller bei bei som det också kallas.
Alltså när man tittar på de foton som finns där så är ju barnets ben ihop. Alltså ingen grodposition varken för litet eller stort barn :shock: Måste ju vara lite jobbigt med ben som hänger på skinkorna när man går. :lol: Men man kan ju föreställa sig att ett lindat barn bärs ganska smidigt på det här sättet.
Användarens profilbild
Av sus
Jag har ingen aning om vad det är, men vacker är den.
Jag tänkte svara på det som ingen annat svarat på nämligne rengörnign. Det är ju svårt att se vad det är för material i tyget, men om det inte verkar var aren silke eller något sånt så skulle jag testa att skölja upp dne för hand i kallt vatten, kanske med lite tvål eller ytterst lite flytande tvättmedel. Det borde väl de flesta tyger tåla.
Användarens profilbild
Av Elin G
Tack för alla svar!
tinaw skrev: Fast axelbanden ser lite korta ut, är de utbytta ?
De är inte så fasligt korta faktiskt. Jag är i och för sig inte jättestor, men jag tror faktiskt jag skulle kunna knyta den som en podegi med bebis i. Nu kan jag i alla fall sätta den på ryggen, korsa banden på bröstet, korsa banden bak (under barnets rumpa? har bara provat utan barn i) och sen knyta fram. Men visst är de väldigt smala, så det kan nog hända att de inte är orginal.
Jag får väl helt enkelt tvätta den lite och sen testa... Funkar det inte får jag hänga upp den på väggen istället :) .
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?