Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lillblomma
Hej!
Har inte sytt jättemycket. Mest gardiner och sjalar, men nu skulle jag vilja prova på att sy nåt till dottern...
Mitt problem är att jag inte kan nåt om olika tygers kvalité... Jag skulle tex vilja sy en sån omlott tunika med luva i fleece.
Kikade lite på stoff och stil och tänker mig en ljusgrön/limegrön tröja, kanske med blanka rosa kantband... Lite skogsmulle möter isprinsessa... (Fast dom verkar inte ha rosa satäng vad det nu heter band...)
Men då vet jag ju tex inte vad det är för skillnad på "Polarfleece", "Microfleece" (jo, den finns inte i ljusgrönt) och "Microfrotté fleece"...
Är rädd att Polarfleecen är jättte "luddig"... Vill absolut inte att det ska noppa sig. Hade nog valt microfleece om det funnits i rätt färg, för jag inbillar mig att den är tunnare, styvare och kanske tom. vindtät?
Microfrotté fleecen ser mjuk och mysig ut, men det ska ju vara ett plagg man kan ha ute, så jag vill inte att det ska kännas som en morgonrock...
Kan man tex beställa tygprover från Stoff och stil? Vet att jag fick detgratis nån annanstans ifrån när jag beställde gardintyger...
Och hur gör man med tråd?
Kan jag beställa tråd "i samma färg" som tyget jag beställer?

Hjälp...
//A
Av TygTiger
Polarfleece är tjockare och stelare än microfleece. Mikrofleece är tunt, det är sån fleece som man har i underställ och liknande. Polarfleece är den tjockare fleecen du hittar i yttertröjor. Ingen av dem är vindtät. (Jag har köpt just stoffochstils mikrofleece för att ha i underställ till sonen - han ska få en väst att ha under overallen!) All fleece noppar sig lite när man tvättar den, tycker jag!
Mikrofrottéfleece har jag inte känt på live men spontant associerar jag mikrofrotté till mirakeltrasor :) och det är ju inte så skönt att ha i kläder. I tygblöjor används det iallafall som absorberande lager!
Av Lillblomma
Tack!
Idag när jag fick ett inställt möte i stan "råkade" jag gå in på Ohlssons på Sveavägen (oops...) och de hade jättemycket enfärgade fleecetyger till stuvpriser (150 kr/kg)!
(Nu ångrar jag att jag inte köpte mer! Det fanns både vitt och svart, och lite olika rosa,lila och blå. Och rött tror jag och ljusgrönt... Ja, ja...)
Så jag köpte ljusgrönt och mellanblått, 0,5 m av varje, och 1 m band (en rosa o en lila) och fyra rullar tråd för 190 spänn ungefär...

Tror dottern ska få välja vilken kombo hon vill ha så gör jag nån slags vang-åkpåse med ärmar och luva till bebisen av det andra.
Vet ju inte vad det blir, men det känns som att alla kombinationer av ljusgrönt/rosa/lila/mellanblått går till både pojke o flicka. Dessutom är jag rätt säker på att dottern väljer det blå tyget om hon får välja själv...

Men tack för din hjälp! Tänk att man alltid kan lite på snabba svar här inne!
//A
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?