Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej! Har nu köpt en efterlängtat Ergo och den var precis så underbar som jag hade hoppats! Den kommer att vara så praktisk hela våren och sommaren. Jag saknar ett bärredskap nästan varje dag.

Det är bara en sak. Min snart 6 månader gamla dotter gallskriker i den. Jag var förvarnad om det för jag har provat en Ergo på henne vid ett par tillfällen innan jag slog till. Men jag har köpt en ändå eftersom jag verkligen skulle behöva ett bärhjälpmedel och vill försöka vänja henne. Man kan ju ha en Ergo i flera år och NÅN gång ska hon väl bli van….. (?)

Idag provade vi när hon var mätt och belåten. Hon blev helt hysterisk. Hon skrek så hon tappade andan och blev lila. Jag vet inte om det beror på att hon inte gillar att benen är isär. Jag får för mig det. Jag är ändå rätt normalsmal. Hon har aldrig gillat trikåsjalen heller, så jag har låtit henne slippa.

Vad ska jag göra? Hur ska jag lägga upp invänjningen? Att ta en rask promenad utomhus har nån tipsat om. Ska jag vänta tills det blir lite varmare väder och börja med en sån grej tror ni?

Tror ni hon kan sitta med benen under sig, eller har hon blivit för stor? Hon är rätt liten för sin ålder, 6400 gram. Iofs normallång.

Nån som lyckats vänja sitt barn från att vara en sel-hatare till en sel-accepterare? Eller är det stor risk att jag så småningom tvingas sälja min Ergo oanvänd?
:cry:

Tacksam för alla tips!
Av Tyche
Det är ju en vanesak, är man inte van att sitta fast mot mammas kropp så känns det så klart ovant. Att bära på "frihand" ger inte alls samma närhet och instängdhet som att bära i sjal eller ergo.

Det bästa är att prova när hon är mätt och belåten, pigg och glad. Klä på henne kläder och dig och gå ut sätt upp henne på magen och börja gå. Kanske blir hon ledsen först men efter en KORT stund bör hon lugna ner sig.
Gör hon inte det så sluta och prova en annan gång.

Jag tror alla barn trivs med att bli burna och att vara nära - men är dom inte vana vid sjal eller ergo så behövs en inkörningsperiod. Men det ska vara på deras villkor så klart.

Jag tycker INTE att hon ska sitta med benen under sig, jag tycker hon är lite stor för det.

Just det: LYCKA TILL!
Av belinda
prova att amma samtidigt (om du ammar alltså) Det fungerar här i alla fall.
Användarens profilbild
Av camsch
Bara en fråga: Är hon tillräckligt stor för den?

För min dotter, som annars gillar att sitta i det mesta bara man rör sig, gillade inte ergon jag provade.

Men jag TROR att det var för att den var för bred för henne... När jag kände vid knävecken verkade det dels som de skar in lite och dels som de typ sträckte benen i spagat om du förstår vad jag menar.
Hon är nu cirka 7 kg och 62 cm, som en liten jämförelse.
Användarens profilbild
Av korell
ag tror också på att klä på henne och gå ut en sväng och prova. Så fick vi göra med vårt första barn. Hon har aldrig gillat att bli buren inne, spec inte om man stod stilla :roll: Men ute har hon älskat det :)

Om din jacka är tillräckligt stor för att dra upp omkring henne, ta på en mössa och typ fleecejacka, kanske tossor lr raggisar.
Om du får bära henne utanpå din jacka eller iaf inte kan stänga den, ta på henne ordentligt på huvud och fötter och ha ngt mellanvarmt o gärna lite vindtätt på kroppen (vi kör fleeceoverall). Ergon ger så mkt skydd i sig, så jag tycker oftast att det är obefogat att ha för tjock overall på bebis.'

Lycka till
Av Bombina
Hej igen! Vilka bra förslag och synpunkter, tack för dem! Vi får ta tag i det här, just nu är vi sjuka, men första bästa friska dag med gott humör ska vi göra en test-tur utomhus.

Lugnande att höra att ni inte tycker det är konstigt med en inkörsperiod, det betyder att det finns hopp. Och trösterikt att vissa barn tydligen gillar att bli burna utomhus fast de tidigare surat inomhus.

Amma i selen låter som en vild idé i mina öron, men jag har faktiskt sett en tjej amma i sin bärsjal så jag vet att det funkar, bara det att jag aldrig kommit på det själv. Trodde inte att det gick förrän jag såg det! Det kanske inte alls är så dumt, det kan jag ha som steg nr två inomhus om vi fixar utomhusgrejen.

Camsch: Jag tror det är samma problem här, att det är själva spagatgrejen som känns jobbig för henne. Ska se om man kan tråckla in sidorna lite grann nu när hon är liten, hörde tips om det på annat håll.

Apelsin: På friarm bär jag henne så hon har benen ihop. Har försökt ha henne på höften med ett ben framför mig och ett bakom, men hon gillar det inte, det är därför jag tror att det är att hon måste sära på benen som gör att hon protesterar. Smart idé att satsa på att bära henne lite mer med benen isär, pö om pö. Hon vill oftast titta ut, så hon bärs på sidan så hon kan se framåt men ändå ha möjlighet till ögonkontakt med mig. Jag gissar att jag burit henne på ett icke ergo-underlättande sätt...... :?

Tack för klädtips också, så slipper vi vänta på våren :)

Jag återkommer med rapportering!
Användarens profilbild
Av Sarai
Jag har kikat lite i tråden, och kom på något..

Om du bär henne på höften vanligtvis, har du testat att sätta henne i Ergon på höften? Det avlastar inte lika bra, men kanske kan fungera under en inkörningsperiod? Då kan hon titta framåt på samma sätt som vanligt.
Av Bombina
Nej jag har inte provat det än och hade inte några tankar på det heller, men du har ju en bra poäng där. Att muta in den genom att vänja henne långsamt. Även om det ser allt annat än bekvämt ut för bäraren.... :)

Smart, ska ta vara på den idén! När öroninflammationen är utläkt här ska vi sätta igång och prova :P
Av Bombina
Lägesrapport:
Nu har vi testat för första och andra gången!
En dag när jag skulle ner till tvättstugan bara fick jag en ingivelse och tänkte: Nä nu får hon sitta i bärsjalen jag ORKAR inte vänta längre.

Hon var mätt men halvgnällig men jag var beslutsam. Satte henne snabbt i ergon och travade iväg ut genom dörren och genom husets korridorer. Ni rekommenderade ju "kort promenad ute" :)

Tjejen som hunnit bli 6,5 månader kom av sig, protesterade inte ett dugg, bara hängde med, förvånad!

Senare samma dag tog vi därför en tur till affären i ergon också! Gick jättefint, efter en 20-25 min började hon knorra, det var när vi stod still vid kassan, och sen på hemvägen var hon lite sur. Det var i sista stund jag kopplade loss henne hemma. Allt gick bra!

Så nu återstår väl bara att fortsätta nöta. Jag är iaf superglad att det gick så pass bra som det ändå gjorde. Hade hjälp att knäppa selen när vi gick till affären, det är väl där det kan börja protesteras om jag är själv nästa gång vi gör det, för det är lite meckigt att nå spännena på ryggen. Dessutom kanske hon kan börja protestera hårdare nästa gång när den första förvåningen lagt sig (?). Men vi får ta det steg för steg.

Hej hej!
Av Bombina
Oj, jag skrev fel, jag skrev sjalen på ett ställe, men det var ju ergon, bärselen.
Användarens profilbild
Av zero.sara
Vad bra att ni får till det. Hoppas det fortsätter gå bättre och bättre så ni får ha det riktigt mysigt med bärandet :D
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Heja heja :vågen:

Jag tror på att ta en liten kort stund varje eller varannan dag, dvs inte vänta för länge nu till nästa gång du testar. Då kommer hon att känna igen det och vänjer sig fortare :wink:
Användarens profilbild
Av willywonka
Bär du henne på magen? Såhär gör jag för att undvika problemet med att knäppa spännen på ryggen när jag bär på magen: Börjar med att göra axelremmarna långa, sen knäpper jag bröstspännet (har alltså inte på mig selen än). Därefter kryper jag i selen och spänner midjebandet. Sen lirkar jag ner bebisen i selen och spänner axelremmarna :)
Av Bombina
Epilog:
Hej igen! Nu har det gått ett par månader. Tjejen är 7,5 mån och vi har haft ergoinskolning. Jag tog till flera av era knep som ni föreslagit. Jag gick ut på utomhuspromenader, ganska korta och raska, och flera gånger i veckan.

Nu har vi både gått till öppna förskolan och till badet i ergon. Det har gått strålande!

Höjdpunkten var igår när hon somnade i selen på väg hem från badet. Då fick jag användning för huvan. Det var på nåt sätt en milstolpe och beviset för att ergon nu är helt accepterad och införlivad i våra liv! :P

En fördel med ergon är att den är rätt låg i ryggen och skålformad så hon inte sitter så klistrad vid mig. Hon är en frihetsälskare. Hon sitter och vrider sig hit och dit och ska titta på allt men det går jättebra.

Jag tror att det också delvis handlade om att hon tyckte det var konstigt och ovant att sitta bredbent. Men ju längre hon blir desto mer växer hon i selen. Plus att vi har övat "ben i spagat" när jag bär henne fritt också för att träna.

Tusen tack för alla svar som hjälpte oss! Tänk att det löste sig även för oss och att även jag kan använda bärredskap till slut! :shock: :lol:
Användarens profilbild
Av Sarai
Härligt att det gick så bra!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?