Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har testat en ERGO NG och BECO och vill nu köpa egen sele, men jag är lite tveksam till vilken jag vill ha :roll:

På något sätt tycker jag att ERGON är skönare att bära i. Avlastar lite bättre kring höfterna av någon anledning, men den känns inte optimal för min kroppsbygnad.

Finns det fler selar (som ska passa 14 och 36 månaders) med bra huvudstöd förutom BECO och ERGO?

ERGON
Jag är ganska tunn på överkroppen och upplever att axelbanden vill hasa ner för axlarna lite om jag bär på mage och om jag bär på rygg tycker jag att hon hamnar lite långt ifrån min kropp. Det går liksom inte att dra åt remmarna så mycket som jag önskat.

Sen tycker jag att ERGON känns ganska låg i ryggen.

BECON
Jag tycker den är sval och enkel att bära i, men tycker att barnet glider ner i avbärarbältet hur hårt jag än drar åt det...
Tycker också att det är lite trixigt att sätta fast huvudstödet själv.
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Patapum Toddler finns ju med. Men jag skulle satsa på en Beco ändå... Just det där med att de hamnar långt från kroppen, det är rätt störande när man ska bära länge :?
Användarens profilbild
Av melon
Jag tror på en vanlig patapum! Stadigt midjebälte som inte kasar iväg, lätt huvudstöd och kortare remmar än ergon: går att spänna mer och barnet hamnar nära dig. :tumsup:

Toddlervarianten verkar många vara missnöjda med, det är ju en extra rem att hålla reda på :?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag gillar också den vanliga Patapumen. Jag tycker att Albert sitter bra i den fortfarande, den kanske inte skulle vara så optimal för honom att sova i, men jag antar att det ffa är Juni som sover i selen och när han var i hennes ålder funkade det bra. Den är dock lägre i ryggen än Ergon.
Användarens profilbild
Av Nova
Håller med samtliga ovanstående talare.
Ergon är stor om man är har smal överkropp.
Becon sitter bättre då, men avlastningmässigt vid ryggbärning är Ergon skönast.
Dock sitter barnet väldigt långt ut blir den ju inte fullt så avlastande förstås.

Patapumen sitter bra. Dock avskydde jag dess midjebälte som är allt för stelt och hårt. :(
Toddlern är inte så krånglig, men den har samma styva midjebälte.
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
Åh tack för att ni gör mig lite klokare :wink:

Så det är fler som gillar ERGOn bättre för ryggbärning än BECOn?
Trodde alla föredrog BECO framför ERGO... :roll:

Hur kommer det sig egentligen att ERGOn avlastar bättre än BECOn? De ser ju identiska ut nästan.. :roll:

Det är avbärarbältet främst som jag gillar bättre på ERGOn än BECOn. Inte alls samma känsla av att hon glider ner i midjebältet som på BECOn. Sen gillar jag axelbanden bättre på ERGOn också, även omde kasar ner aningen mot armarna..

Hur är midjebältet på Patapumen? Är det lika brett som på ERGOn? Liknar det ERGO eller BECO mest?
Hur hög är den i ryggen?
Och hur bred i sitsen?
Är vadderingen på axelbanden likalånga som på ERGO eller BECO?

Förlåt för alla frågor :oops: , men ni är ju min räddning när det gäller sånt här :lol:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Patapumen har bredare avbärarbälte än Ergon tror jag, det är lite hårdare också. På mig sitter det mycket bättre och jag tycker inte att det är så hårt och stelt att det blir oskönt. Jag upplever att axelbanden är kortare. Ryggplattan är som sagt både lägre och smalare, toddlern är hög i ryggen.
Det finns en klistrad tråd under "Fakta", där finns alla mått.
Användarens profilbild
Av Nova
Patapumens midjebälte är väl lite bredare och kanske något tunnare om jag minns rätt, men inte så formbart som på Ergon.
Iom att det kändes så hårt,
iaf runt min midja, :wink:
tyckte jag inte om den riktigt.
För övrigt en kanonbra sele tycker jag.

Patapumen är mer lik Becon än Ergon i och med att den sitter bättre även på den som är smalare om överkroppen.
Sitsen är heller inte skålformad på någon av de två.
Dock har Patapumen lite kraftigare stoppade axelband än Becon.
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
Åh varför finns det inte en ERGO som man kan dra åt mer så att axelbanden inte kasar ner :hopmad:

Det är ju det mjuka midjebältet jag gillar med ERGO..

Finns det några fler selar?
Angelpack finns det nån som heter va? :roll:
Användarens profilbild
Av Nova
ClaraochMeja skrev:Åh varför finns det inte en ERGO som man kan dra åt mer så att axelbanden inte kasar ner :hopmad:

Det är ju det mjuka midjebältet jag gillar med ERGO..
:iagree:
Användarens profilbild
Av ClaraochMeja
Sen funderar jag över om en MeiTai som inte har utbredbara axelband är skönare för ryggbärning..?

Jag har ju en Novasydd med utbredbara band som jag verkligen gillar, men den tycker jag är skönast att bära på mage i.
Men om axelbanden är smalare och vadderade kanske de sitter alldeles tokigt om jag korsar dem över mina bröst (70E)?
Användarens profilbild
Av Nova
Jag korsar aldrig fram om jag bär med Mei Tai på ryggen.
Jag gör ryggsäcksknytning och gör tibetanskt avslut.
Absolut skönast.
Föredrar vadderade axelband på ryggen och inte de utbredbara då.

Men när barnet börjar bli ordentligt mycket tyngre är sele att föredra på ryggen om man ska bära länge.
Min åsikt igen... :roll: Alla tycker säkert inte lika men jag anser att selen avlastar mer effektivt iom avbärarbältet.
Användarens profilbild
Av Groover
ClaraochMeja skrev:Sen funderar jag över om en MeiTai som inte har utbredbara axelband är skönare för ryggbärning..?

Jag har ju en Novasydd med utbredbara band som jag verkligen gillar, men den tycker jag är skönast att bära på mage i.
Men om axelbanden är smalare och vadderade kanske de sitter alldeles tokigt om jag korsar dem över mina bröst (70E)?
Du kan ju knyta tibetan med axelbanden. Då blir det inget bröstmos. :-)
Användarens profilbild
Av Nova
Lin har gjort en suverän bildserie:
http://hem.bredband.net/carelm/barsjalar/ABCrygg.htm

Hur högt upp på ryggen du vill bära barnet kan du själv variera beroende på hur högt/lågt du väljer att knyta midjebandet.

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?