Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av soffan
Men det finns nästan aldrig bälte på bussarna här :( .
För mig (men det är bara nått jag anntagit) så sitter Lionel säkrare i sele än om han sitter/ligger i vagn.
De där "snörena" som man säter fast vagnen med är det ofta nån idiot :evil: som har klippt av så de går inte heller att använda, vilket inebär att vagnen skulle flyga vid en krock.
Desutom behövs det faktist inte ens en krock för att den ska flyga folk använder vagnaran som nån form av handtag här så jag har flera gånger fått säga åt folk som hävt upp vagnen när de lutat sig, förra veckan stog jag och höl emot vagnen när en tant använde den som handtag och hon släppte inte när vagnen höll på att flyga utan jag fick hålla emot :evil: tills jag sa åt henne att släppa.
När han sitter i sele kan vi sitta på ett säte och oftast så reser sig folk och erbjuder en plats när man kommer med barn i sela :app:
Användarens profilbild
Av schmut
Panakeia skrev:bälteslagen på buss gäller från tre år.

innan dess räknar de väl med att barnen är fastvuxna i sina vagnar. :wink:

undantagna från bälteslagen på buss är också stadstrafik. Här e dock lägen lite luddig - vad e stad och vad är landsbygd? när går gränsen liksom?
det med vagn har jag också blivit tillsagd om, men eftersom jag inte använder det alls och åker regionalt upp mot två timmar enkel resa, så skulle det vara bra att tänka på hur de vill att man ska lösa det rent praktisk med en tjej på 14 månadert. bältet passar dessutom inte om dottern är i sjalen eftersom det bara är ett 'midjebälte'.

finns det bälte, är det lag. jag har varit med om att polisen stigit på bussen och eftersom det är för vårt bästa, varför räknas inte min dotter in i det?
Användarens profilbild
Av Sarai
Det här är sannerligen en intressant fråga! Jag åker mycket expressbuss och har funderat på den tidigare. Ska bli intressant att se vad Västtrafik svarar. (Och om de fattat vad det innebär att ha barnet i sjal.)

Om det finns bakåtvända platser tar jag dem, men jag brukar oroa mig för vad som händer om den som sitter mitt emot mig, framåtvänt, kommer flygande i en krock. Tyvärr är det inte så många som använder bältet på våra linjer, även om de finns.
Våra bussar har oftast trepunktsbälte, så det optimala skulle nog vara att smyga in bältet mellan barn och sjal, alternativt runt barnet, så att bältet tar upp min vikt vid krock, och sjalen tar upp barnets vikt utan att barnet blir klämt mellan mig och bältet. Men då måste ju barnets huvud vara innanför sjalen. Det är inte helt lätt, när barnet blir större.
Hur gör man med ett lite äldre barn som inte vill sitta fast på magen?

För övrigt så använder jag numera alltid bälte om det finns, sedan min man var med i en långfärdsbuss som körde i diket. På en 90-väg. De som satt fast fick mindre blessyrer, de som inte satt fast flög runt i bussen. Som tur var skadade ingen sig riktigt allvarligt.
Användarens profilbild
Av jennsans
hörde av min sambo att nån buss stannats för att kolla bälten! var en gammal tant som fick böter..
så visst kollar dem!
Användarens profilbild
Av ZaZi
*tass*
Användarens profilbild
Av verre
jag blev lite sur på västtrafik.. så här svarade dom..
Hej!
Den 1 januari 2007 skärptes lagen om användning av bälte i buss.

Nu är trafikföretagen skyldiga att informera resenärerna om att de måste använda bälte utanför tätort.

Varje trafikföretag/entreprenör bestämmer hur informationen ska förmedlas, till exempel av föraren eller på skyltar vid varje sittplats. Resenärer som är äldre än tre år måste välja en plats med bälte om det finns. Föraren ansvarar för att resenärer under 15 år använder bälte. Är man äldre är det ens eget ansvar. Polisen ska kontrollera bältesanvändningen i bussar.
Sedan januari 2004 måste alla nytillverkade bussar som kör utanför tätort vara utrustade med godkända tvåpunktsbälten.

Västtrafik kräver trepunktsbälten i upphandlingar av denna typ av trafik.
Mvh
Västtrafik Kundservice
Användarens profilbild
Av diddeldi
verre skrev:jag blev lite sur på västtrafik.. så här svarade dom..
Hej!

Nu är trafikföretagen skyldiga att informera resenärerna om att de måste använda bälte utanför tätort.

Varje trafikföretag/entreprenör bestämmer hur informationen ska förmedlas, till exempel av föraren eller på skyltar vid varje sittplats. Resenärer som är äldre än tre år måste välja en plats med bälte om det finns. Föraren ansvarar för att resenärer under 15 år använder bälte. Är man äldre är det ens eget ansvar. Polisen ska kontrollera bältesanvändningen i bussar.
Sedan januari 2004 måste alla nytillverkade bussar som kör utanför tätort vara utrustade med godkända tvåpunktsbälten.

Mvh
Västtrafik Kundservice
meningslöst svar. då svarar du typ tack så mycket för ert svar. detta kände jag dock redan till, men jag vill veta hur ni rekommenderar att små barn ska sitta, dvs de som är under tre år?
Av surftrollet
verre skrev:jag blev lite sur på västtrafik.. så här svarade dom..
Hej!

Mvh
Västtrafik Kundservice
Vilket icke-svar! :?
Användarens profilbild
Av verre
så här svarade jag
Hej!

Tack för att ni svarade. Jag känner dock att jag inte fick något svar på min fråga.

Hur skall barn som är under 3 år sitta? jag förstår att han inte behöver välja en plats med bälte men att jag måste göra det.. Är det säkert att ha honnom i sjalen då? eller ska jag ta ur honnom och ha han löst i knät?

//veronika
Användarens profilbild
Av jennsans
får jag kopiera lite från ditt mail men skriva om och maila upplands lokaltrafik (som är landsbygd)??
Användarens profilbild
Av verre
ja, självklart!
Användarens profilbild
Av Mammeli
Det här var en intressant tråd, jag har nämligen själv funderat över saken när jag åkt längre sträckor med dottern.
Användarens profilbild
Av jennsans
så här blev min omskrivning så du vet =)

hejsan!

Jag vet ju att det är lag på att använda bälte i bussen. Jättebra!

Jag åker buss ibland, med mig på mina resor har jag min son 7 månader gammal.
Alexander är 71cm, sitter inte själv. Jag har aldrig eller väldigt sällan vagn med till Alexander när vi åker buss, för jag bär honom i sjal.

Jag undrar nu
ska Alexander sitta på eget säte med bälte? (jag tror inte det går)
Ska jag sitta på ett "framåt" säte med bälte på mig och Alexander i sjalen? (är det säkert för hans rygg?)
Ska jag sitta på ett "bakåt" säte med bälte på mig och Alexander i sjalen?
Eller hur ska vi åka?

Om jag inte har bälte på mig och Alexander sitter i sjal, får jag böter då?
Om jag sitter med bälte och har Alexander "löst" får jag böter då?
Om jag sitter med bälte och Alexander i sjal och det händer en olycka är det inte stor risk att Alexander skadas av bältet då?

mvh/Jenny
Användarens profilbild
Av Fjärilen
jag har oxå funderat på detta då vi åker 30min med bussen ca 3ggr/vecka.

Jag kopiadre oxå verres brev men skickade till Hallands trafiken då det är dom vi åker med.

Så här blev min omskrivning
hejsan!

Jag vet ju att det är lag på att använda bälte i bussen. Jättebra!

Jag åker buss ganska ofta, med mig på mina resor har jag min dotter 7 månader gammal.
Saga är 66cm, sitter inte stadigt själv. Jag har aldrig eller väldigt sällan vagn med till Saga när vi åker buss, för jag bär honom i sjal.

Jag undrar nu
ska Saga sitta på eget säte med bälte? (jag tror inte det går)
Ska jag sitta på ett "framåt" säte med bälte på mig och Saga i sjalen? (är det säkert för hans rygg?)
Eller hur ska vi åka?

Om jag inte har bälte på mig och Saga sitter i sjal, får jag böter då?
Om jag sitter med bälte och har Saga "löst" får jag böter då?
Om jag sitter med bälte och Saga i sjal och det händer en olycka är det inte stor risk att Saga skadas av bältet då?
Användarens profilbild
Av Sarai
Fjärilen skrev:Saga är 66cm, sitter inte stadigt själv. Jag har aldrig eller väldigt sällan vagn med till Saga när vi åker buss, för jag bär honom i sjal.
Fjärilen- jag vill inte vara petig, men blev det inte fel där? (I fall du inte har skickat det ännu.)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?