Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ellynil
Jag skulle behöva lite hjälp från er mer erfarna sjalare.

Jag skulle behöva något att bära lillebror i till och från bilen de gånger som vi hämtar/lämnar storebror på dagis.
Än så länge har jag burit honom i babyskyddet men nu orkar jag snart inte det längre. Det börjar bli aldeles för tungt.Dessutom får jag knappt knäppt bältena i den heller. Borde det inte hålla längre än 4 månader?
Så nu behöver jag någonting som man smidigt och enkelt kan ta lillebror i och ur.
Han är väldigt stadig, men han kan absolut inte balansen till att sitta själv än. Så det ska vara någonting som inte "är i vägen" när jag hjälper stroebror på med ytterkläderna, alltså funkar det inte riktgit med trikåsjalen...
Ja, så vad är bäst? Sele? MT? Ringsjal?
Av Aelia
En sele skulle jag rekommendera då
Användarens profilbild
Av Ellynil
Ok. Vad bra! Då har jag kanske en bra ursäkt till att införskaffa mig en Beco...
Hur stort behöver barnet vara för att kunna sitta i sele på ryggen?
Av Aelia
Ellynil skrev:Ok. Vad bra! Då har jag kanske en bra ursäkt till att införskaffa mig en Beco...
Alyssa satt i Beco på ryggen redan som 2 månader :wink:
Användarens profilbild
Av lindamarie
Ja kanske en sele, det beror lite på hur korta hans ben är tror jag. F har haft jätte korta ben och det tog lång tid innan han kunde sitta i ergon. Jag har nu ingen beco så jag vet inte hur de är de kanske har smalare sitt del. Annars skulle jag nog förslå MT.( Det bästa är förstås om man kan prova någons för att se hur det passar.)
Användarens profilbild
Av diddeldi
det beror lite på hur lång tid dagislämningarna och hämtningarna brukar ta. jag brukar ha ringo (ringsjal) när jag lämnar, för det går ganska snabbt. det är allra smidigast tycker jag. men när jag hämtar så brukar jag ha ergo (sele) för det kan ta uppåt en timme och då tycker jag det blir lite tungt med ringsjal (min bebis väger nio kg).
Användarens profilbild
Av Ellynil
Aelia skrev:
Ellynil skrev:Ok. Vad bra! Då har jag kanske en bra ursäkt till att införskaffa mig en Beco...
Alyssa satt i Beco på ryggen redan som 2 månader :wink:
:vågen: Då borde det ju gå med min klump också! :wink:
Nu är ju bara frågan hur jag ska kunna finansiera det också...
Ja kanske en sele, det beror lite på hur korta hans ben är tror jag. F har haft jätte korta ben och det tog lång tid innan han kunde sitta i ergon. Jag har nu ingen beco så jag vet inte hur de är de kanske har smalare sitt del. Annars skulle jag nog förslå MT.( Det bästa är förstås om man kan prova någons för att se hur det passar.)
Han är ganska lång, så just det är nog inga problem...
Såvitt jag vet finns det mest BB häromkring, annars hade det ju varit en bra idé att kunna pröva.
Användarens profilbild
Av sanna73
Sele eller mt skulle jag säga. Nackdelen med ringsjal är att jag inte alltid tycker man får båda händerna lika fria i den som i sele eller mt, (även om man bär på mage).
Användarens profilbild
Av Ellynil
diddeldi skrev:det beror lite på hur lång tid dagislämningarna och hämtningarna brukar ta. jag brukar ha ringo (ringsjal) när jag lämnar, för det går ganska snabbt. det är allra smidigast tycker jag. men när jag hämtar så brukar jag ha ergo (sele) för det kan ta uppåt en timme och då tycker jag det blir lite tungt med ringsjal (min bebis väger nio kg).
Vi har nog ungefär samma tider både på lämning och hämtning. (Och lillebror väger ca 8,5 kg) Så då kanske en ringsjal är bäst för lämning?
Det här bådar inte gott för min plånbok :wink:
Användarens profilbild
Av diddeldi
Ellynil skrev:
diddeldi skrev:det beror lite på hur lång tid dagislämningarna och hämtningarna brukar ta. jag brukar ha ringo (ringsjal) när jag lämnar, för det går ganska snabbt. det är allra smidigast tycker jag. men när jag hämtar så brukar jag ha ergo (sele) för det kan ta uppåt en timme och då tycker jag det blir lite tungt med ringsjal (min bebis väger nio kg).
Vi har nog ungefär samma tider både på lämning och hämtning. (Och lillebror väger ca 8,5 kg) Så då kanske en ringsjal är bäst för lämning?
det jag tycker är smidigare med ringsjal är att jag kan ha den under jackan, och sen bara stoppa i honom (med fleeceoverall på) och dra åt lite så är det klart. med ergon måste jag antingen ta av jackan för att knäppa spännet eller knäppa utanpå jackan, och det är lite knöligare tycker jag. inget av det är ju speciellt svårt men jag tycker det är lite smidigare med ringsjal.

bära på ryggen tycker jag är läskigt med liten bebis, och så blir det lite knöligt utanpå jackan tycker jag. fast det går ju om man vill.
Användarens profilbild
Av Panakeia
ringsjal, helt klart!

om han är så stadig så kan man humpa bak ringsjalen rätt långt när det är trassligt med overaller å så å då är det lättare att hjälpa. å sen humpa fram igne när man e klar med trasslandet! Med ficka så du har nån stans att slänga ner bilnycklarna!
Användarens profilbild
Av Ellynil
diddeldi skrev:
Ellynil skrev:
det jag tycker är smidigare med ringsjal är att jag kan ha den under jackan, och sen bara stoppa i honom (med fleeceoverall på) och dra åt lite så är det klart. med ergon måste jag antingen ta av jackan för att knäppa spännet eller knäppa utanpå jackan, och det är lite knöligare tycker jag. inget av det är ju speciellt svårt men jag tycker det är lite smidigare med ringsjal.

bära på ryggen tycker jag är läskigt med liten bebis, och så blir det lite knöligt utanpå jackan tycker jag. fast det går ju om man vill.
Panakeia skrev:ringsjal, helt klart!

om han är så stadig så kan man humpa bak ringsjalen rätt långt när det är trassligt med overaller å så å då är det lättare att hjälpa. å sen humpa fram igne när man e klar med trasslandet! Med ficka så du har nån stans att slänga ner bilnycklarna!
Ok. Då ska jag kanske i första hand pröva med en ringsjal och eventuellt skaffa en sele sen när han blir lite större? (Och man kan gå utan jacka...)
Användarens profilbild
Av diddeldi
Ellynil skrev: Ok. Då ska jag kanske i första hand pröva med en ringsjal och eventuellt skaffa en sele sen när han blir lite större? (Och man kan gå utan jacka...)
japp, så skulle jag gjort. fast en sele är himla bra att ha också så på lite sikt så tycker jag att du ska skaffa både och :wink:
Användarens profilbild
Av Ellynil
diddeldi skrev:
Ellynil skrev: Ok. Då ska jag kanske i första hand pröva med en ringsjal och eventuellt skaffa en sele sen när han blir lite större? (Och man kan gå utan jacka...)
japp, så skulle jag gjort. fast en sele är himla bra att ha också så på lite sikt så tycker jag att du ska skaffa både och :wink:
:Hahaa: Ja, så kommer det nog bli. :twisted:
Av Aelia
Jag har ingen ringsjal alls och klarar mig väldigt bra ändå. Trivdes aldrig till 100% med ringsjal
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?